chiddush logo

שכינה

3/10/2021

 *"היום בתניא"*

יום א' כז תשרי
תניא אגרת הקדש
המשך פרק כה עמ' קלט
שנה פשוטה
*"דבר ה'" ושמותיו:*
כהמשך לדבר ה' שדובר עליו לעיל. מוסיף רבנו *שדבר ה'* נקרא במספר שמות: בלשון רז"ל "שכינה". בלשון הזהר "אימא תתאה" ו"מטרוניתא". ובלשון המקובלים "מלכות".
ונצין, שכמקובל בתנ"ך, שאם יש לאדם או למקום מסוים כמה שמות, הרי שכל שם מביע תכונה אחרת הנראית באותו אדם או מקום. הנה, גם בעניננו, השמות השונים שבהם נקרא *דבר ה',* מתיחסים לדיבורו יתברך כפי שמתבטא במישורים שונים.
...
*נקרא שכינה ונקרא מלכות:*
נסב את תשומת לבנו: שעל דבר ה' הנקרא בשם "שכינה" כותב רבנו "לפי ששוכן ומתלבש בנבראים *להחיותם"*. ואילו על דבר ה' הנקרא "מלכות",  כותב רבנו שהוא בא לידי ביטוי בזה שהוא *"מהוה ומחיה"* (נשמות, מלאכים ונבראים המתהוים בעולמות שונים).
ובהתאם מובן: שבעוד ש"דבר ה'" הנקרא בשם מלכות, הוא דיבור הקשור בתחום ההתהוות בפועל של הנבראים. הנה, דבר ה' הנקרא "שכינה", מתיחס לחיות פנימית מיוחדת.
להרחבת הבאור, נצין, שבדומה לדיבורו של האדם שיכול להיות בתחומים שונים, לפעמים בעניני עולם ולפעמים בלימוד התורה. הנה כך גם אצל הקב"ה: ישנו הדיבור שבו הוא בורא את העולם (שהזהר מכנה את העשרה מאמרות שבהם נברא העולם כ"מילין דהדיוטא"). וישנו דבור של ה' המביע ענינים פנימיים יותר, כדברי הנביא למשל "ויהי דבר ה' אלי לאמר", או כנאמר בתורה פעמים רבות "וידבר ה' אל משה לאמר".
...
*חבר נכבד:*
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
בתודה וברכה!
*הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד*
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.
*לזכות נכדי הרב זאווי (שמואל זאוויל) שי' גרין, ליום הולדתו לאורך ימים ושנים טובות - שנת ברכה והצלחה!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה