chiddush logo

סוחר חכם תורה וירא שמים

12/11/2021

 סוחר ירא שמים

לבית מסחרו  של רבי שוגא פייביל פונק (חותנם של הגומ״מ אפשטיין זצ״ל, ראש ישיבת סלבודקא, וחגוא״ז מלצו זצ״ל, ראש ישיבת עץ חיים), הגיע פעם סוחר יהודי שאינו מבני המקום, וביקש לקנות כמות גדולה של עורות.
שאל הסוחר את רבי שרגא פייביל, כמה עולה ומה סכום ההנחה שיתן לו, כיון שהוא קונה כמות כה גדולה, מן הראוי שיקבל הנחה. ענה לו רבי שרגא פייביל, זה המחיר. כלל נקוט בידי שאני מוכר במחיר כזה שישאר בידי רווח של אחוז מסוים, רווח סביר. אינני מוריד מן המחיר ואינני מוכן בשום אופן לעמוד על המקח. מי שאינו רוצה לקנות במחירים שנקבתי יכול לקנות אצל סוחרים אחרים, כאן באלקסוט. מיד נתן לו רבי שרגא פייביל כתובות של שאר סוחרי העורות.
עזב הסוחר את החנות והלך לקנות עורות במקום אחר. לאחר שעבר מבית מסחר למשנהו, נוכח לדעת שהמחיר שביקש רבי שרגא פייביל הוא הזול ביותר. חזר אליו הסוחר ואמר לו שהחליט לקנות את העורות אצלו במחיר הנדרש.
אמכור לך את העורות, אולם לא במחיר שדרשתי בתחילה, אתן לך
הנחה בהתאם לבקשתך, אמר רבי שרגא פייביל.
נדהם הסוחר ואמר: תמה אני עליך. בתחילה סרבת בכל תוקף לתת לי הנחה, למרות שראית שאם לא תוריד מן המחיר לא אקנה אצלך, ואילו כעת, משבאתי על מנת לקנות במחיר שדרשת, הינך מוריד מן המחיר למרות שאינני מבקש זאת!
השיב לו רבי שרגא פייביל: ״לאחר שיצאת מבית המסחר הרהרתי בלבי: הכמות שבקשת לקנות אכן גדולה היא בהרבה מהמקובל, וגם אילו נתתי לך את ההנחה שדרשת, עדיין היה נותר בידי רווח נאה מן העיסקה. לא הייתי צריך להתעקש ולעמוד על עקרונותי במסחר במקרה זה.
עכשיו שחזרת והנך מבקש לקנות אצלי את העורות, עלי לקיים את אשר חשבתי בלבי לפני כן. שהרי לימדנו דוד המלך ע״ה: ״מזמור לדוד, ה' מי יגור באהלך, מי ישכון בהר קדשך - הולך תמים ופועל צדק ודובר אמת בלבבו״ (תהלים טו), ובכל בוקר אנו אומרים: ״לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ובגלוי ודובר אמת בלבבו״.
את דרך החיים אשר הורה לנו דוד המלך, נעים זמירות ישראל, ואת אשר הנני אומר בכל בוקר עלי לקיים, וכיון שהחלטתי בלבי ששגיתי כאשר לא נתתי לך את ההנחה שבקשת, וקבעתי בלבי שערך הסחורה הנקנית בכמות גדולה כזאת שווה פחות מהמחיר שאמרתי לך - עלי למכור לך את העורות במחיר שהחלטתי בלבי לאחר שעזבת את חנותי, שהרי התביעה כלפי כל אחד מאתנו היא - להיות ״דובר אמת בלבבו״ ובדרך זו יש ללכת.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה