chiddush logo

פרשת ויחי - שמחה כהן, עורך דין

נכתב על ידי עורך דין שמחה כהן, 23/1/2022

השבת פרשת ויחי, אנו מסיימים את ספר בראשית ובתום הקריאה הקהל מכריז בקול "חזק חזק ונתחזק" אנו מסכמים את הפרשיות במעשיהם של גדולי האומה אברהם יצחק ויעקב מול שרה רבקה רחל ולאה שנים עשר שבטים, ספר בראשית רווי עליות ומורדות קשיים מול הצלחות התמודדות מול ונסיונות התגברות על הקושי ומאורעות מורכבות ביותר משברים ותקופות והמתאפיינות בקשיים ובבעיות, אירועים מרגשים רווי מתחים מעורר רגשות עזים מסכת יחסים מורכבת בניהם, ללמדנו שכל הצלחה רוויה בעמל בנסיונות אתגרים ויהי חושך ואח"כ ויהי אור.  צדיקים תחילתם יסורים וסופם שלווה. יגעת ומצאת תאמין


"ישמך אלוקים כאפריים וכמנשה בך יברך ישראל" מדוע בחרו חז"ל את אפרים ומנשה? בעקבות מעמדו הרם של אביהם נאלצו להתגורר במצרים הרוויה נסיונות ואתגרים השפעה חיצונית לא קלה רוחות זרות מנשבים. מולם בא האב, ומרמז לילדיו ככל ובמשך השבוע תיהיה רווי באתגרים נסיונות רוחות זרות מנשבות, מעוררי רגשות עזים, תשאר איתן חזק יציב תדע להתגבר על הקושי שחלילה לא כל מגע קל של טיפת גשם או קצת חום או השפעה חיצונית תסעיר את רוחך.

זכה יעקב אבינו שיאמר דיבור לבניו. לפי שהיה יעקב מפחד כל ימיו ואומר אוי לי, שמא תצא ממני פסולת כדרך שיצא מאבותי: אברהם יצא ממנו ישמעאל, יצחק יצא ממנו עשו אחי (ספרי דברים ו)

וכן אתה מוצא, כשנפטר יעקב אבינו מן העולם קרא להם לבניו, והוכיחן כל אחד ואחד בפני עצמו, וחזר וקרא אותם כולם כאחד. אמר להם: שמא יש לכם בלבכם מחלוקת על מי שאמר והיה העולם? אמרו לו: שמענו, כשם שאין בלבך מחלוקת - כך אין בלבנו מחלוקת על מי שאמר והיה העולם, אלא ה' אלהינו ה' אחד. על זה הוא אומר (בראשית מז) "וישתחו ישראל על ראש המטה". וכי על ראש המטה השתחוה? אלא שהודה ושיבח שלא יצא ממנו פסולת. ויש אומרים: וישתחו ישראל על ראש המטה, שעשה ראובן תשובה.
שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע