chiddush logo

דברי חכמים בנחת נשמעים !

נכתב על ידי DL2000, 28/6/2013

 בס'ד



חלק ג - דברי חכמים בנחת נשמעים

חשיבות גדולה ישנה לא רק למילים שאנו מוציאים מפינו, אלא גם לאופן בו הן יוצאות, לאדם השומע אותן ולעיתוי בו הדברים נאמרים. כאשר אנו מדברים עם אדם, עלינו להבחין תחילה באיזה מצב הוא נמצא באותה העת והשעה, באיזה אדם מדובר, ולזכור תמיד שאין אנו יכולים לדון שום אדם, כי אין אנו נמצאים במקום בו הוא נמצא, עלינו לנסות למצוא בכל מצב את הדיבור הנכון, שיביא לתועלת ולבניין.
 
חז"ל הקדושים אומרים: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לאדם ויאהבך". מסבירים המפרשים, שכאשר אנו חייבים להשתמש במילים המשתייכות לקבוצת הדין, כאשר אנו צריכים להוכיח אדם על מעשיו, לבקר מישהו או אפילו את עצמנו, עלינו לעשות זאת בזהירות מפליגה.
 
כידוע, ביקורת היא מלשון קבר וגם מלשון בוקר, אנו יכולים ע"י ביקורת שלילית פשוט לקבור את כל מעלותיו של האדם, לגרום לערך העצמי שלו לרדת, לדכא את הפוטנציאל האישי שבו ואף ליצור בו הרגשה רעה של תסכול וחוסר מימוש עצמי.
 
לעומת זאת, ע"י ביקורת בונה, אנו יכולים לחזק ולהאיר את האדם, להעלות את הערך שלו, לנסוך בו ביטחון עצמי, ולהוליד בו רצונות וכיסופים חיוביים, וכמובן גם בעצמנו. למילים יש כוח להחיות ולחדש, מלשון בוקר, ובשימוש לא נכון יכולות לגרום את ההפך הגמור.
 
מהו ההבדל שיוצר את המהפך בין קבר לבוקר? אומר שלמה המלך: "אל תוכח לץ פן ישנאך". פירוש, כאשר אתה הולך לבקר אדם או את עצמך, אל תפתח במילים שליליות – לץ, טיפש, לא מוצלח וכו', אלא - "הוכח לחכם ויאהבך", פתח במילים חיוביות – חכם, מצליח, צדיק וכו', ורק לאחר מכן תדבר איתו על שיפור בתחום מסוים.
 
מוסיף שלמה המלך ואומר: "דברי חכמים בנחת נשמעים". מגלה שלמה המלך, שהטון בו אנו מדברים, גם הוא יוצר דין או רחמים, באחר וגם בנו. לא פעם אנו באים בטענות לקרובים אלינו ומדברים איתם בטונים גבוהים והאמת היא שהזולת כבר פיתח מערכות הגנה, אשר יוצרות מחסום, ועל כן אין הדברים והמילים חודרים אליו כלל. יכול להיות שהוא שומע, אך הוא אינו מאזין ואינו מפנים את הדברים. מה שנקלט אצלו ואצלנו הוא רק האנרגיה השלילית, שהטונים והמילים חווים בתוכם, כמו שנאמר - "דברי נרגן מתלהמים יורדים חדרי בטן", כאשר דיבורו של אדם נאמר בטונים ובמילים שליליים, הרי בסופו של דבר הם יחדרו בטן, יפרצו אל תוך הלב ואל מערכת הרגשות שלנו ובסופו של דבר את הפירות הבאושים יקצור האדם בעצמו.
 
על-כן, כדי ליצור שמיעה והאזנה אצל הזולת, עלינו לדבר בנחת ולהלביש את המילים במנגינה ובטון החווים בתוכם אנרגיות חיוביות, שיעזרו לאחר לשמוע ולהפנים, ויעזרו גם לנו להרגיש טוב יותר.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע