chiddush logo

אוכל המגיע הביתה

נכתב על ידי שניאור, 19/11/2013

 

קומבינה שיווקית שהסתיימה בזיוף תעודות כשרות

בשנים האחרונות נפוצה התופעה של הזמנת אוכל באמצעות האינטרנט באתרים ייעודיים. לפני מספר ימים קיבלה הרבנות ירושלים פנייה מצרכן אשר הבחין כי מספר מסעדות, המוצגות באתר שכזה ככשרות בהשגחת רבנות ירושלים, מחזיקות באותו מספר טלפון אך שוכנות בכתובות שונות.
בדיקה זריזה הוכיחה כי כמה מאותן מסעדות אינן קיימות כלל בכתובות המוצגות באינטרנט. בנקודה זו צורפה לבדיקה היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות.
התברר כי כל המסעדות משוייכות למעשה לעסק אחד, אשר מטעמים שיווקיים מציג עצמו כמספר מסעדות באתר האינטרנט - המופעל על ידי חברה נפרדת. לעסק המקורי תעודת הכשר אחת בלבד, ואילו העסקים הנוספים אינם קיימים כלל.
הרבנות הראשית פנתה לאתר האינטרנט כדי לברר האם הוצגו לה תעודות הכשר מטעם העסקים, והתברר כי בעל העסק זייף את התעודה המקורית שקיבל, והדביק עליה בניגוד לחוק את שמותיהן של המסעדות ה"פיקטיביות".
בסיום הבירור נשללה מבעל העסק הזייפן גם התעודה המקורית. העסקים שאינם מחזיקים תעודת כשרות הקשורים לפרשה זו:
מקס בייגל - מרחוב כנפי נשרים 24 (העסק לא קיים)
בר סלט בריא - מרחוב כנפי נשרים 15 (העסק לא קיים)
ניחוח קפה - מרחוב המרפא 8 ירושלים

 


דוגמה לכשרות מזויפת באתר האינטרנט

 

גבינות מחו"ל בהשגחת נחלת יצחק - חשש לחלב עכו"ם

 

לאחרונה נתפסו בשווקים גבינות מתוצרת חוץ המיובאות על ידי חברת פ.ד.א.ן השקעות בע"מ, תוך הצגתן ככשרות "לאוכלי חלב חו"ל משעת עשייה", בהשגחת הרב אוריאל בר-גיל, ראש בי"ד נחלת יצחק.
הרבנות הראשית לישראל מבקשת להבהיר כי המוצרים לא קיבלו את אישור מחלקת היבוא ברה"ר, ואין לקלוט אותם במקומות המשוגחים. יתרה מזאת, הכיתוב "לאוכלי חלב חו"ל" מותיר חשש מהותי לחלב עכו"ם במוצר. מצב זה אינו תואם את נוהלי הכשרות של הרה"ר לישראל ואף עשוי להטעות את עין הצרכן, הסבור כי מדובר במוצר מהדרין.

 

 

 

 

כשרות מזויפת - "קייטרינג גדול לאירועים קטנים"

"קייטרינג גדול לאירועים קטנים", עסק ממושב לוזית, מציג עצמו ככשר למהדרין למרות שאינו מושגח כלל. העסק מציג תעודה של בד"צ "נחלת יצחק", שאיננו נותן הכשר מוסמך. בבדיקה התברר שבמטבח שבו מיוצר המזון - בבית פרטי - אין השגחה מטעם רבנות כחוק. על התעודה  מופיעה כתובת בירושלים. במקום אין השגחה מטעם הרבנות מטה יהודה, אליה משתייך מושב לוזית; וגם מטעם הרבנות ירושלים. 
יידע הציבור וייזהר.

 

 

אין צורך בכשרות לכלים חד פעמיים

אישור הכשרות שבתמונה הודפס על אריזה  של כלים חד פעמיים. לאור שכיחות התופעה של "הכשרים" למוצרים חד פעמיים, אנו מבקשים להבהיר כי הרב ששמו מופיע בסמל אינו נותן הכשר מוסמך כחוק. ככלל, אין צורך בכשרות על גבי כלים חד פעמיים העשויים מפלסטיק. נהלים לגבי פסח בעניין זה יפורסמו בנפרד.

זרוע הסרטן שנמצאה באריזת הדג

זהירות: שרצים בפילה בקלה-מרלוזה מיובא

בפעם השנייה בתוך מספר חודשים התקבל דיווח על דגים קפואים שיובאו מחו"ל, אשר בעת פתיחתם נמצאו בהם חלקים של שרצים טמאים. הפעם מדובר בדגי פילה בקלה (מרלוזה) בלי עור קפוא, ביבוא חברת פלדמן, שבהם נמצאה רגל של סרטן.
אנו שבים ומזכירים כי בעת קבלת תוצרת דגה קפואה במטבח התעשייתי, על המשגיח להיות נוכח בעת פתיחת התוצרת, הפשרתה או הנחתה על הגריל, כדי לוודא שלא נתפסו בדגים חלקי שרצים טמאים.
התוצרת המשווקת למטבח הביתי עוברת אריזה מחדש בישראל בפיקוח של משגיח מקומי, ולכן אין חשש לתופעה זו. עם זאת, כדאי לפקוח עין גם במטבח הביתי.


 

 

 

זהירות! סימון מטעה בדגי בקלה של פלדמן

סימון כשרות מטעה על אריזת דגי בקלה קפוא ללא ראש, בטן וזנב, של חברת פלדמן. על המוצר מופיע הכשר של חוג חת"ם סופר פתח תקוה והכיתוב "דג טהור כשר למהדרין".
כמו כן, מופיע על גבי האריזה סמל המכון למצוות התלויות בארץ והכיתוב "ללא חשש טפילים". מהמכון למצוות התלויות בארץ נמסר שהסמל על גבי המוצר אינו על דעתם, וכי הדגים הם בחשש לנגיעות גבוהה של תולעים וטפילים.
התקלה הובאה לידיעת המפיץ של הסחורה, אשר בתגובה טען כי המפעל בחו"ל הדביק את סימוני הכשרות שלא על דעתו. המפיץ התחייב שלא לשווק סחורה זו.
שומר נפשו ירחק.



חשש לבישול עכו"ם וחרקים בשימורים מיובאים

על מנת למנוע חשש לבישולי עכו"ם, נגיעות חרקים ואיסורים דומים במוצרים כשרים המיובאים מחו"ל, לעתים נקבעים מראש עם גורם ההשגחה ימים שבהם תהיה השגחה צמודה במקום. ימים אלה מדווחים למחלקת היבוא ברבנות הראשית לישראל, ואישור הרבנות הראשית להכשר ניתן רק למוצרים שיוצרו תחת השגחה באותם ימים. 
לאחרונה נפלה תקלה אצל יבואנית המזון אלסקה, כאשר אריזותיהם של מוצרים שיוצרו בתאריכים ללא השגחה, סומנו בטעות ככשרות. במוצרים אלו קיים חשש מהותי לבישול עכו"ם והימצאות חרקים ועל כן אין לקלוט אותם במקומות המושגחים. המוצרים הם:
שימורי עלי גפן ממולאים, יצרן: הגא היזה, טוריקיה - מתאריך ייצור 23/4/2013
שימורי תחתיות ארטישוק, יצרן: אגרוקופ - מצרים, מתאריך ייצור 25/3/2013

יובהר כי ההודעה חלה אך ורק לגבי תאריכי הייצור הנ"ל. מוצרים אלה מתאריכים אחרים ניתן לצרוך בכפוף לאישור כשרות בתוקף ממחלקת היבוא.


 

 

 

זהירות! טחינה פלסטינית בכשרות מזויפת

לאחרונה נעשה ניסיון להחדיר לישראל טחינה בכשרות מזויפת, תחת המותג "יונת השלום" מתוצרת פלסטינית. המוצר נתפס בניסיון להעבירו במחסום צה"ל. על מנת להסיר ספק אנו מפרסמים כי מוצר זה אינו נמצא תחת ההשגחה של הרבנות לכשרות ארצית. מחוג חת"ם סופר בני ברק נמסר כי גם חותמת הכשרות שלו, המודפסת על האריזה, הינה מזויפת. יידע הציבור וייזהר.

 

 

זהירות: בשר טרף משווק ככשר באריזות שמוחזרו

לאחרונה נתפס אטליז "בית הבשר - דבאח אכרם בע"מ", השוכן בשדרות בן גוריון 19 חיפה, כשהוא משווק פילה עגל טרף, בתוך קרטונים ממוחזרים אשר נשארו על גביהם תוויות עם ציוני כשרות של חברות כשרות במקור.
משגיח רבנות מקומית בעיר אחרת, אליו הגיעה התוצרת, בדק אותה בהתאם לנוהל טרם כניסתה לשיווק וגילה את התקלה החמורה. לאטליז נשלחו מפקחי היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות על מנת לחקור את האירוע. אמצעים ננקטו נגד בעל האטליז.
בעקבות האירוע מצאנו לנכון להזהיר את המשגיחים והציבור הרחב מפני תופעה של שימוש חוזר באריזות בשר, שעליהן ציוני כשרות - כאשר הבשר באריזה הממוחזרת, איננו כשר בפועל. 
חלה חובה על המשגיחים לוודא כי תכולת הקרטונים המתקבלת במקום המושגח על ידם, מכילה תוצרת בשר הארוזה "חותם בתוך חותם", ולוודא כי קיימת התאמה בין האריזה לבין תכולתה על מנת להימנע ממכשול. על המשגיחים אף לוודא את תקינות תעודת המשלוח בהתאם לנוהל.
תופעה זו קיימת גם בתחום התוצרת החקלאית, שם עלול להיעשות שימוש בקרטונים המסומנים בכיתובים כגון: ללא חשש טבל וערלה, הממוחזרים ומכילים לאחר מכן גם סחורה שלא הושגחה לעניינים אלו. גם בעניין זה אפוא, נדרשים המשגיחים לקלוט תוצרת אך ורק מספקים מורשים, ולוודא כי תעודת המשלוח המלווה את התוצרת חתומה על ידי רבנות מוסמכת.

 

 

תגיות:

 

 

אוכל, הזמנת אוכל, אוכל כשר, השפעת המזון על הנפש האדם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע