chiddush logo

לעשות משכן

נכתב על ידי DL2000, 20/2/2014

 בס"ד


  לעשות משכן
אנו נמצאים בפרשיות המשכן, ואכן כל יהודי צריך לבנות משכן 
לה', כי הקב"ה מתאוה לשכון בתוך כל אדם ואדם, ולכן מובא 
בספרים הקדושים שהמשכן וכליו דומים לאיברי האדם, למשל: 
המח הוא קודש הקדשים, והגוף הוא ההיכל, המזבח הוא כנגד 
הקיבה, והמנורה כנגד העיניים וכו', וכאשר אדם מקדש את עצמו 
הוא נעשה משכן לשכינה.
כאשר מסתכלים בספרי הקדמונים ועד לגדולי החסידות ובעלי 
המוסר של הדורות האחרונים, וכל שכן בספר הקדוש ליקוטי 
מוהר"ן, הלוא הם מדברים על ה־לכתחילה, שצריך לקדש את 
עצמו וכו' וכו', והם מלאים בעניינים של התקדשות, ולא הרבה 
'באם נפלת אז איך תקום', או 'איך כפרתך ותיקונך', כידוע מספרי 
האריז"ל ומספרים אחרים; ואילו בדורות האחרונים, שכבר פׂשה 
נגע ההשכלה, אנו רואים את דאגתו של רבינו הקדוש והנורא 
בספריו ובשיחותיו, ובספרי תלמידיו אחריו, 
ובראשם רבי נתן, כמה הם לקחו על עצמם 
לחזק את הדורות הירודים והנפולים שלנו, 
ולכן הרבו בדיבורי התחזקות. 
וכמובן הגדיל לעשות רבי נתן במכתביו, 
שכותב לבנו רבי יצחק חיזוקים נוראים, 
ובודאי שלקח זאת מכוחו של רבינו הקדוש, 
כמו שמרגיש כל הקורא במכתבים אלו, 
ובליקוטי תפילות ובליקוטי הלכות, וכמובן 
בשיחות הר"ן, ליקוטי מוהר"ן ומשיבת נפש 
וכו' וכו' שאר ספרי רבינו הק' ותלמידיו. 
בדור האחרון אנו רואים עד כמה שהצדיק 
הוא רחמן, ותפס את העניין של הדור הזה, 
שצריך אין סוף חיזוקים כדי להחזיק מעמד, 
ולא סתם אמר רבינו הקדוש שיהודי פשוט 
בדור שלנו שייטול ידיים בפשיטות ובתמימות לצורך אכילה יהיה 
חידוש כמו בדורו של הבעל שם טוב, כי לצערנו יש היום יהודים 
שלא יודעים אפילו שצריך ליטול ידיים, ה' יקרבם אליו ברחמים.
נמצא שמה שהיה מובן בדורות קודמים, שצריך להתקדש, וזו 
עיקר העבודה, היום הפך להיות קצת רחוק להרבה אנשים, ועיקר 
העבודה נהייתה להתחזק, ובכלל - להחזיק מעמד ביהדות! והפלא 
הוא שאפילו לומדי תורה צריכים התחזקות עצומה, ובגלל זה רבים 
הם המתקרבים לאורו הזורח של רבינו הקדוש, כי הם מרגישים 
שהם צריכים את ההתחזקות של רבינו, ובלעדיו הם לא מצליחים 
להרים את עצמם, כל שכן לחזק ולקרב אחרים.
לא בכדי אמר רבינו הקדוש: "אני איש פלא ונשמתי הוא פלא 
גדול" - כי באמת ויהי הדבר לפלא איך היום מכל קצוות עם ישראל 
מתקרבים לרבינו הקדוש, אם זה חסידים, ליטאים, מסורתיים 
וחופשיים - כולם בלי יוצא מן הכלל, מכל שכבות הציבור, 
מתקרבים לצדיק הגדול הזה, ולכל אחד יש את הדו־שיח שלו עם 
הצדיק, כמו שכבר אמר רבינו הקדוש, שהוא מראה לגדולים ביותר 
שעוד לא התחילו, ולקטנים במעלה הוא מחזק ומראה להם שה' 
יתברך נמצא אצלם כל הזמן וכל רגע, ולא עזב אותם חלילה, והם 
יכולים להתחיל מהתחלה, גם אם נפלו אין ספור פעמים. 
אנו צריכים לדעת כל אחד את מקומו. יש כאלו שחס ושלום לא 
יתפסו את הדברים נכון, ויגידו: אם כך אז מה הבעיה? למה אני 
צריך להתחזק? הרי אני תמיד יכול להתחיל מחדש... רחמנא ליצלן 
מהאי דעתא משבשתא. כמובן שרצון השם ורצון הצדיק הוא 
שלא תיחלש, ואדרבא תחפש את הדרך של ההתקדשות ושבירת 
המידות הרעות, כי זה עיקר רצון השם. רק אם לא הולך לך - אל 
תתייאש! תמשיך להתפלל ולצעוק ולדבר אליו יתברך, ולבסוף 
ודאי תראה ישועות גדולות שלא חלמת עליהם, כמו שרבינו אומר 
)בתורה מ"ח ח"ב( שזה עבר על כל הצדיקים, שניסו להתקרב 
אל השם, ולכאורה הרגישו שמרחיקים אותם, אבל באמת כל 
ההתרחקות היתה להתקרבות גדולה.
ובכלל, את הצמיחה והגדילה של אדם אנחנו לא רואים מיד - כמו 
שגודל זקן, שבתחילה הוא קטן ולא רואים אותו, ופתאום הוא 
גדול וארוך - כך היא הצמיחה שלנו, אנחנו לא תמיד רואים אותה, 
והיצר הרע מנסה להחליש אותנו, ומי שלא שם לב שזה היצר הרע 
שמחליש אותו, הוא נופל במלכודת.
ולכן צריכים תמיד להחזיק בשמחה, 
ולדעת שאין שום ייאוש בעולם כלל! 
וגם אם לא רואים תוצאות מיידיות - 
לא להתייאש, ולהמשיך להתפלל, כי 
סוף הישועה לבוא. וכל ברסלבר יודע 
את הישועות שהוא קיבל דרך התפילות 
והשעה התבודדות, שמי שמתמיד בזה 
הוא יודע שלא שייך לחיות בלי שעה 
התבודדות, ושהכל תלוי בזה, כי כל 
הישועות נמצאות בשעה, ואולי זה מרומז 
במילה 'שעה', מלשון 'ישועה'...
יש דיבור של רבי נתן, שאמר שאדם רוצה 
להיות איש כשר עם כל התאוות, אבל 
עלינו לדעת שצריכים לשבור תאוות ולהתקדש, כי זו היא בניית 
המשכן באמת. נכון, אפשר לומר שמה שבכל עת בנו את המשכן 
מחדש, זה כדי ללמד אותנו שגם אם נהרס בונים שוב מחדש, אבל 
תמיד יש להשתדל שהבנייה תהיה בשיא הקדושה, כדרך שעשו 
את המשכן.
לכן, בימים אלו בהם אנו קוראים בפרשיות על בניית המשכן 
אנו צריכים לשים יותר לב לעניין של ההתקדשות, בפרט אחרי 
שעברנו את ימי השובבי"ם ת"ת, ולנסות לבנות את המשכן הפרטי 
של כל אחד ואחד, כמו שדייקו חז"ל ואמרו: לא נאמר בפסוק זה: 
'ועשו לי משכן ושכנתי בו', אלא: "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם", 
בתוכו של כל אחד ואחד. אם כן, עלינו להתחזק גם בחלקים 
האחרים של ליקוטי מוהר"ן וליקוטי הלכות, המדברים אין־ספור 
פעמים על התקדשות, ולא רק להתחזק אחרי נפילות, אלא לחיות 
ב'לכתחילה'.
על כן אנו מאחלים לכל אחד ואחד מעם ישראל שיזכה לבנות בניין 
של קדושה, ובפרט לאותם המתחתנים השבוע, בפרשיות של 
בניית המשכן, שיזכו להקים בית של קדושה וטהרה, בהתעלות 
רוחנית עילאית, ונזכה בעזר ה' להכניס השבוע את בננו, נחמן 
שיחי', עם ב"ג שתחי', לחופה, ושיזכו להקים בית נאמן בישראל 
שיהיה משכן להשראת השכינה, אמן ואמן.
בברכת שבת שלום ומבורך!
[נחלי נצח]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה