chiddush logo

המדע והיהדות

נכתב על ידי לזכות, 23/3/2014

 

כמעט שלושה ימים רצופים גדשו כשלוש-מאות סטודנטים יהודים את אולם הדיונים הגדול של האוניברסיטה הבין-לאומית של מיאמי-פלורידה. זה היה לפני כשבועיים, בכינוס ראשון מסוגו מטעם האוניברסיטה, וייתכן שאף ראשון מסוגו בין כתליה של אוניברסיטה כלשהי בחו''ל. בשלושת הימים הללו השתתפו הסטודנטים במרתון של הרצאות מלומדות, מפי פרופסורים בעלי שם עולמי, וכולן בכותרת 'תורה ומדע'.

 
המכנה המשותף לכל המרצים, כשלושים במספר, הוא שכולם שומרי תורה ומצוות. מקצתם נולדו בבתים דתיים, אך רובם מצאו את דרכם אל היהדות בשלב כלשהו של חייהם הבוגרים. רבים מהם ציינו, כי דווקא עבודתם המדעית קירבה אותם להכרה בקיומו של בורא לעולם ולאמיתותה של תורת ישראל.
 
פרסומת
תגליות מעודכנות: כזה הוא למשל, ראובן פרבר, פרופ' נודע לפיזיקה מאוניברסיטת לטוויה, שלאחרונה החל בתהליך של שמירת תורה ומצוות. הפרופ' פרבר הציג לפני הקהל תגליות מעודכנות של המדע, המאששות את תפיסת התורה שלפיה כדור-הארץ נח במרכז היקום וכל מערכת השמש והכוכבים נעה סביבו. או למשל הפרופ' יעקב חנוכה מבוסטון, אף הוא בעל-תשובה, שהוכיח כי אין שום סתירה בין הממצאים החדשניים של המחקר הגאולוגי ובין גיל העולם על-פי התורה. עמיתו, הפרופ' נתן אביעזר מאוניברסיטת בר-אילן בישראל, הציג את פשיטת הרגל של תאוריית האבולוציה, שיסודותיה הופרכו על-ידי המדע עצמו בעשרות השנים האחרונות.
 
 עשה השוואות: היוזמה לכינוס באה מהרב שלום-בער ליפסקר, משליחי חב''ד במיאמי, המקיים את הכינוס זו הפעם השלישית. החידוש השנה היה, שהכינוס נערך בתוך האוניברסיטה המכובדת ומטעמה. סייע לכך הפרופ' נתן כץ, ראש 'המחלקה לחקר דתות המזרח הרחוק' באוניברסיטה. כץ שכנע את הנהלת האוניברסיטה בחשיבות הכינוס, ואף נקבע לו ניקוד אקדמי.
 
הפרופ' כץ מגדיר עצמו 'חוזר בתשובה', אף שבא מרקע מסורתי, שכן הוא מוצא את עצמו מתחזק ביהדות. ''ככל שהתעמקתי ביהדות ועשיתי השוואות בינה לבין דתות המזרח השונות, נוכחתי בפערים העצומים שבין היהדות לבין כל האמונות האחרות. אין מה להשוות, לא בעומק, לא בהיקף ובשלמות ולא בתחושת האמת הקורנת מתורת ישראל''.
 
אין סתירה: גם הפיזיקאי הפרופ' ירמיהו ברנובר, מאוניברסיטת בן-גוריון בבאר- שבע, היה בין המשתתפים המרכזיים של הכינוס. הוא סקר שורה של ממצאים מדעיים חדשים המאמצים גישות ומושגים המוכרים מן היהדות: בחירה חופשית, השגחה פרטית, קיומה של נפש ועוד. ''אני בהחלט מגדיר זאת 'חזרה בתשובה' של המדע'', אומר הפרופ' ברנובר, ולדבריו אין ספק שזה עוד אחד מסימני הגאולה הממשמשת ובאה. הכינוס חולל בקרב רבים מהסטודנטים מהפכה של ממש בהתייחסותם אל התורה והאמונה היהודית. עצם הופעתם של כשלושים פרופסורים ידועי-שם, מכל העולם, שהם גם שומרי תורה ומצוות, עשתה עליהם רושם כביר. ''כשרואים את כולכם, מגוחך לטעון לסתירה בין התורה למדע'', אמר אחד הסטודנטים.
 
 
 
 
יה רצון שזכות הכנסת וכן זה תעמוד לזכות אלברט אינשטיין

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה