chiddush logo

מתי יעקב התכוון להגיע לשעיר? - רעיון לפרשת וישלח

נכתב על ידי חגי 12, 7/12/2022

 

מתי יעקב התכוון להגיע לשעיר?

יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה (לג, יד)   

מתי יעקב התכוון להגיע לשעיר?

במדרש אגדה כתוב: "חזרנו על כל המקרא ולא מצאנו שהלך יעקב אצל עשו להר שעיר, וכי אפשר ליעקב לרמאות אותו? אלא אימתי יבא אצלו? לעתיד לבא, שנאמר 'וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו'".

רש"י מבאר שיעקב התכוון ללכת רק עד סוכות, במחשבה שאם עשו יתכנן לפגוע בו לרעה, ימתין עד שיגיע אליו. יעקב כלל לא התכונן להגיע אליו אז, כונתו היתה שיגיע אליו בימות המשיח. באופן דומה ביאר רמב"ן שיעקב לא התחייב להגיע לשעיר, אלא רק הסכים עם דברי עשו, שאמר 'וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ', שילך בסמוך לו, בדרכו אל אביו. יעקב לא הבטיח שיגיע אליו, אלא אמר 'וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי... עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה', כשאגיע אליך לשעיר, אם תרצה תכבד אותי ותבוא לקראתי.  

מלבי"ם מבאר שיעקב הבטיח ללכת לשעיר, אולם בתוך כך עשו חזר משעיר והתגורר אצל אביו, ולא חזר אליה עד אחרי  מות אביו, ומשהגיע יעקב לאביו ומצא את עשו שם, כבר לא ראה סיבה להגיע לשעיר.


לרעיונות יפים על פרשת וישלח, שיסייעו להעשיר את שולחן השבת,

ניתן להיכנס לאתר תורתך שאלתי בקישור

https://did.li/gjzCN

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע