chiddush logo

על מהות ה"תיקון" - "תיקון תמר" (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 15/12/2022

 בס"ד.


על מהות התיקון - תיקון תמר.
========================.

ברשימה קודמת הצענו להתקין למען ובעבור הנאנסות שבקרב הארץ  - תיקון. וקראנו לו :
 "תיקון תמר". וחשוב לנו מאד לדייק שבמושג התיקון לא כיוונו לכל אותם התיקונים
 הקבליים והאחרים המיוסדים  בעיקרם על  מלל טקסואלי כזה או אחר ולעיתים מלווה בפעולות פולחן כאלה או אחרות . 
לדידנו תיקון משמעותו  תכלית מעשית : תיקון השבר טיהור אויר שזוהם  המוריד את העולם  לעולם של גילולים ועבודת אלילים  שבו לעולם לא תיכון : "מלכות שדי".
 הנה אם כן, תיקון איננו התייחדות כזו או אחרת לפזר לאויר העולם מלל  כזה או אחר. 
שמשהו נשבר בעולם ואין לך שבר עולם כמו אונס .
הדבר האחרון שהשכינה מצפה שיתכנסו למלמל ולקרוא לה טקסטים כאלה או אחרים.
 
אבי ה"תיקון"  [לפחות בעינינו]  קוהלת - קבע לעניין זה את יסוד התיקון  ועקרונותיו לאמור :

וְיֹתֵ֕ר שֶׁהָיָ֥ה קֹהֶ֖לֶת חָכָ֑ם ע֗וֹד לִמַּד־דַּ֨עַת֙ אֶת־הָעָ֔ם וְאִזֵּ֣ן וְחִקֵּ֔ר תִּקֵּ֖ן מְשָׁלִ֥ים הַרְבֵּֽה׃

 אם כן חוכמת התיקון לפי קוהלת לפחות  היא ב"משלים" הרבה 
  "משלים" גם במובן השלמות .
כלומר "משלים"  בבחינת השלמות בחיסרון התנהגות בני האדם.
 קודם לכן גם קבע קוהלת שני יסודות לעניין התיקון :

 1.   מעוות לא יוכל לתקון .
  2. מעשה האלוהים אשר "עיוותו" לא יוכל לתקון.
 
מכאן שכל מהות התיקון  הוא אך במעשה האדם ולא במציאויות  מוכתבות מעצם הבריאה  [משל אם יש אונס. לא אוסרים על חיי מין בריאים ולגיטימיים או נמנעים מהם.
 אלא מתמודדים עם השבר, עם הסטיה - היא האונס.
 הנה אם כן התיקון לפי קוהלת  יש לו לכאורה שלושה שלבים .
 ובמקרה דנן נתייחס לתיקון האונס.
 -  "איזון" -  במובן של שמיעה 
 -   חובת החיקור.
 - לתקן את השבר במעשים של השלמה.
 
בתיקון לעניין מעשי האונס יש קודם לכל  לקיים שמיעה לאפשר לכל הנאנסות להשמיע את סיפורן וכאבן. שלא להעיז לבטל על הסף הטענות 
 אחר כך יש להתיייחס לדברים בכבוד וביראה כדי חקירה יסודית ביותר על מנת לתקן תיקון במובן של איחוי השבר האישי והכללי  הנורא  ושל טיהור האויר שזוהם. 
 שאם לא כן, יש קעקוע מתמשך של "מלכות שדי".
 ואין לו  לעולם תיקון 
 ותוחלת.

הלשון "תיקון" גם מצלצלת  כלשון : "קניה" או "קנין" .
 כאילו מישהו באיוולתו "מכר" דבר מה חשוב ובעל ערך.  שיש לשוב ולקנותו מחדש .
 זאת ועוד למילה תיקון יש גם מצלול  חיובי נוסף.  היא מצלצלת כמו "תיכון" לכונן שוב על מכונו מה שעוות .
 אז במעשה האונס  מעוות העולם וכדי קיעקוע של :  מלכות שדי .
 יש לקיים תיקון כהילכתו   : כאמור ראשית  מתן אפשרות ביטוי ושמיעה של הנפגעות ובמלוא תשומת הלב .
 ואחר כך לחקור ועד תום ....
ורק אחר כך לגשת לשלב התיקון  גם במובן הנורמטיבי  :
להשלים את העולם לעתיד גם בתקנות ראויות .
   וכמובן בהשבת רוחן האבודה של נפגעות האונס.......
 
סוף דבר : ב"תיקון תמר" תהייה התכנסות  לשמוע  על מעשי החילול .
 לקרוא לחקירות ולתיקון  וכן גם לקרוא טקסטים מקראיים. דגש על מקראיים, על תיקונו של עולם ואדם .
 ול"קנח" בתרומת צדקה לתמוך בנאנסות . הן  בחומריות והן ברוחנית
 תמיכה, ליווי וגיבוי .

משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (15/12/2022)
בס"ד.
וכן אם למשהו חסר ההילה של מעשה "פולחן" .
הייתי מוסיף גם בתחיל ת ההתכנסות : מקרא פרשת תמר האחרונה אחות אבשלום.
והדלקת נר לזיכרה.
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע