chiddush logo

סקירה ספרותית לדוגמא בנושא מחשבת ישראל

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 19/5/2024

סקירה ספרותית איכותית היא חלק בלתי נפרד מכל עבודה אקדמית, בעוד כי עבודה אקדמית היא ללא כל ספק אחד השלבים החשובים ביותר במהלך לימודיו של כל סטודנט - ולכן נרצה להשקיע ככל הניתן בכתיבת הסקירה. בייחוד כאשר מדובר בתוכנית לימודים מתקדמת כמו מחשבת ישראל, לעבודה אקדמית יש חשיבות חסרת תקדים ואילו כתיבת סקירה ספרותית איכותית מהווה חלק חשוב מאוד במסגרת העבודה. בכתבה זו, נסביר לכם מהם השלבים בכתיבת סקירה ספרותית איכותית, וכמובן נסביר לכם על החשיבות שלה.

 

קצת רקע על מחשבת ישראל

 

רגע לפני שנסביר לכם על כל השלבים של כתיבת סקירה ספרותית לדוגמא, הרי שעלינו להכיר את תוכנית מחשבת ישראל של בר אילן. זו בעצם התוכנית לתואר ראשון בנושא מחשבת ישראל, והתוכנית הזו עוסקת בסקירה של מיטב יצירות התרבות והרוח היהודית לאורך השנים, עם דגש על ההשפעה הפילוסופית של דפוסי החשיבה היהודים. תוכנית זו עוסקת בעיקר בפילוסופיה יהודית חברתית.

 

שלבי כתיבת סקירה ספרותית

 

• הגדרת שאלת מחקר - מתחילים עם בחירת נושא מחקר, רצוי ממוקד ככל הניתן. לאחר שנבחר נושא מרכזי של הסקירה הספרותית, יש צורך לנסח שאלת מחקר ברורה שמטרתה בעצם להנחות את החיפוש שלנו אחר ספרות רלוונטית בנושא הסקירה.

 

• איתור מקורות איכותיים - כמו כל חלק אחר מהעבודה האקדמית, גם עבור סקירה ספרותית נצטרך מקורות איכותיים מהם נוכל לקחת מידע - כתבי עת, מאמרים, אתרים אקדמיים, עבודות של אחרים ואפילו עבודות דוקטורט. כמו כן, גם אם אין ספק על כך שבחרנו מקור איכותי - הרי שעלינו לוודא כי הוא אמין, וכמובן גם לוודא כי המידע המפורט בו רלוונטי לימינו.

 

• סיכום ממצאים - אחרי שמצאנו מקורות איכותיים שנוכל להיעזר בהם, הגיע הזמן לקרוא אותם לעומק. לאחר שקראנו היטב, נסכם את הממצאים העיקריים של כל מקור.

 

• ניתוח - ננתח את הממצאים שלנו, כך שנוכל לזהות דפוסים, קווי דמיון וכדומה. לאחר מכן נקביל אותם לנושא הסקירה הכללי.


תמונה:freepik

 

החשיבות של כתיבת סקירה ספרותית איכותית

 

אין ספק כי כתיבת סקירה ספרותית איכותית חשובה מאוד, בייחוד כאשר מדובר בתוכנית לימודים מתקדמת כמו מחשבת ישראל באוניברסיטת בר אילן. קודם כל, חשוב להדגיש כי סקירה ספרותית מהווה אחד מהשלבים העיקריים בעבודה האקדמית שלנו, ואילו היא מציגה את הבנתנו המעמיקה בנושא המחקר העיקרי. במילים אחרות - סקירה ספרותית איכותית וכתובה היטב בעצם מראה כי אנחנו בקיאים בנושא המחקר, וכי אנחנו מכירים היטב את כל הספרות העדכנית בתחומו. מעבר לכך, סקירה ספרותית אמורה להראות כיצד העבודה שלנו תורמת לידע הקיים בנושא, ומציגה זווית אחרת. לפיכך, הרי שעלינו להשקיע בכתיבת סקירה ספרותית איכותית שתראה על התרומה הייחודית שלנו לתחום המחקר הספציפי הזה.

 

טיפים לחיפוש מקורות איכותיים

 

• ריבוי אתרים - כדאי מאוד לפתוח מספר אתרים במקביל, כאלו אשר מכילים מקורות איכותיים כמו ספרים, מאמרים וכתבי עת.

 

• מקורות מהימנים בלבד - אתרי אינטרנט פשוטים אמנם יכולים לתת לנו קצת רקע או להסביר לנו אודות נושא מסוים בצורה רופפת, אך עבור סקירת ספרות איכותית נצטרך להציג את המקורות שלנו, ואילו בהתאם לכך עלינו לבחור אך ורק מקורות שהם איכותיים, מהימנים וכמובן, רלוונטיים.

 

• מילות מפתח - כמו כל חיפוש אחר באינטרנט, גם כאשר נחפש אחר מקומות עבור כתיבת הסקירה הספרותית שלנו מילות מפתח יכולות לסייע לנו מאוד. לכן, אם נתקשה למצוא מקורות - כדאי מאוד להקיש מספר מילות מפתח כלליות הקשורות ישירות לנושא העבודה.

 

• היעזרו בסילבוס של הקורס - המרצה עובד קשה על מנת למצוא מקורות איכותיים לתחום הקורס. מעבר לכך שככל הנראה מדובר במקורות מצוינים שכדאי לעבוד איתם, סביר להניח כי המרצה יתחבר לתוכן שלהם, ולכן כדאי מאוד להיעזר בסילבוס של הקורס.

 

כמה מילים לסיכום

 

כולנו יודעים עד כמה כתיבת עבודה אקדמית איכותית משפיעה על לימודיו של סטודנט בכל תחום, בטח כאשר מדובר בתחום מורכב ועמוק כמו מחשבת ישראל, ובתוכנית הלימודים המתקדמת של אוניברסיטת בר אילן. כתיבת סקירה ספרותית איכותית מהווה חלק בלתי נפרד מהעניין, ובהתאם לכך נרצה להשקיע בכתיבתה ככל הניתן - וזו הסיבה לכך שהחלטנו להסביר לכם איך עושים זאת בכתבה זו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע