chiddush logo

פרשת השבוע - בהעלותך

נכתב על ידי אלון, 5/6/2014

 

"בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת... וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב" (במדבר ח, ב-ד)

 

כוונת הכתוב שנרות המנורה דולקים אל מול "פְּנֵי הַמְּנוֹרָה" הובנה: שהנרות הימניים והן הנרות השמאליים דולקים אל מול הנר האמצעי, ולפי לשון רש"י: "שלשה המזרחיים פונים למול האמצעי... וכן שלשה המערביים... למול האמצעי".

צורה זו של מנורה דולקת כאשר הן הנרות הימניים והן הנרות השמאליים דולקים אל מול הנר האמצעי מסמלת עיקרון יסודי מאד בעיני ר"ע ספורנו, וכך כתב:

" 'בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת' -  כשתדליק את שש הנרות – 'אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה', שהוא הקנה האמצעי וזה כשתפנה שלהבת כל אחד מהשישה נרות אל הקנה האמצעי, אז - 'יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת'. כל השבעה יאירו וישפיעו אור עליון לישראל, שיורו היות אור הימנים ואור השמאלים מכוון ופונה אל אור הקנה האמצעי שהוא עיקר המנורה, ושכן ראוי שכוונת המימינים העוסקים בחיי עולם והמשמאלים העוסקים בחיי שעה העוזרים למימינים... תהיה להפיק רצון הא-ל יתברך באופן שיושג מְכֻוָּנוֹ בין כולם וירוממו את שמו יחדו".

שלושת הנרות הימניים מסמלים את לומדי התורה - "העוסקים בחיי עולם", ושלושת הנרות השמאליים מסמלים את העוסקים במלאכה - "העוסקים בחיי שעה". הן אלו והן אלו צריך שיפנו "אל אור הקנה האמצעי שהוא עיקר המנורה", כלומר צריך שיעשו את מעשיהם "להפיק רצון הא-ל יתברך". רק שיתוף פעולה ואחדות של כולם, של "המימינים ושל המשמאילים", שמרוממים את שם ה' יחדו, ישיגו הארה ושפע "אור עליון לישראל".

לדעת ר"ע ספורנו רעיון האחדות הוא גם הסיבה לכך שהמנורה נעשתה "מִקְשָׁה", כך כתב בהמשך:

" 'וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה' -  היות המנורה מקשה, להורות האחדות המכוון לתכלית אחד בעצמו".

המנורה נעשתה "מִקְשָׁה", כלומר מחתיכה אחת, ולא הודבקה חלקים חלקים. הרעיון הוא "להורות האחדות המכוון לתכלית אחד בעצמו". התכלית צריכה להיות זהה אצל כל ישראל כולם, על כל גווניהם – "להפיק רצון הא-ל יתברך".

הקב"ה הציב לעם ישראל יעודים. אומר ר"ע ספורנו, שלא ניתן להגיע לבד, כיחיד אל אותם יעודים. כל אחד מישראל צריך להגיע להכרה, כי אין באפשרותו של האדם הבודד, גדול ככל שיהיה, להגיע לבדו אל אותו היעד, שהקב"ה ייעד לו לעם ישראל. התורה ניתנה במכוון "לעיני כל ישראל", לכלל כולו, לציבור, בכדי שידעו, כי רק על ידי הצירוף כולו "המיימינים והמשמאילים", הגשמיים והרוחניים, ישיג העם את השלמות המיוחלת. גם משה רבנו ע"ה, שאב את כוחו מהעם. וכשהעם חטא, משה נצטווה חד משמעית: "לך רד!"

עם ישראל הוא עם אחד, יחיד ומיוחד וכלפיו מתייחסים דברי המדרש: אגודה של קנים, אין אדם יכול בבת אחת לשוברם. אחת אחת - אפילו תינוק יכול לשוברם".

                                   

מאת: הרב כרמיאל כהן, הרב יצחק הלוי.

 

http://www.ybm.org.il/hebrew/LessonsIndex.aspx?catId=125&page=2

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע