chiddush logo

ויהי בנסוע אהרון !!!!

נכתב על ידי DL2000, 6/6/2014

 שאל אחד את רבינו על ענין נסיעה לאיזה מקום, אם יסע לשם, השיב לו: כשרואה אדם נסיעה לפניו, אין לו להתעקש למנע מזה לישב בביתו דוקא. כי בכל מקום 

שאדם נוסע הוא מתקן שם איזה דבר".... )שיחות הר"ן פה'( מתי שאומרים לאדם לנסוע שמיד יסע! וכל שכן ששולחים אותו לאיזה מקום ואומרים בפירוש לנסוע אין בזה שום 
שאלה,כי בנסיעות מתקנים יותר מאשר בבית כי בכל מקום שאדם נוסע לשם הוא מתקן שם איזה דבר. הרב'ה אמר אם היה לי כח הייתי נוסע כל החיים שלי, אם היה לי כח הייתי 
רק בנסיעות! והרב'ה שהיה תמיד בנסיעות אמר את הדברים האלה! כל הענין של הרב'ה זה רק בנסיעות הרב'ה כל הזמן היה מחליף מקומות, כל רגע היה הולך למקום אחר. ראוי 
היה יעקב אבינו לרדת למצרים בשלשלאות של ברזל, אבל הוא זכה וירד בכרכרות של זהב, יעקב בכל מקרה היה צריך לרדת למצרים! ה' סידר שבנו יוסף יהיה מלך, וככה יעקב 
זכה וירד למצרים בכרכרות של זהב. וכך קורה אתנו! במקום שיקחו אותנו בכח! בשלשלאות של ברזל למקום מסוים, או תבוא איזה מלחמה ויקחו אותנו בשבי, יקחו אותנו מעיר 
לעיר ברגל עם עינויים, אז במקום זה אנחנו נוסעים להחזיר בתשובה וזוכים לשבת בכרכרות של זהב במכוניות הדורות. "ויהי בנסוע הארון" – זה פרשה בפני עצמה זה ספר בפני 
עצמו כמו שאומרת הגמרא בשבת )קטז' ע"א(, "חצבה עמודיה שבעה" שבאמת יש שבעה ספרי תורה ולא חמישה. ספר במדבר נחלק לשלושה ספרי תורה, פסוק לה' "ויהי בנסוע 
הארון" ופסוק לו' "ובנחה יאמר שובה.." הם ספר האמצעי של חומש במדבר, ובאמת זה פלא עצום ששתי פסוקים זה ספר בפני עצמו. 
פרשת "ויהי בנסוע הארן" יש שתי נ' הפוכים – האות נ' מרמזת על שער החמישים שער הנון זה שער הקדושה הכי נסתר, שאותו מקבלים רק ע"י "ויהי בנסוע הארן" רק על 
ידי נסיעות! ולכן אומר הזוהר ב"בהעלותך )קנא' א'( "תא חזי, נ' באשרי יושבי ביתך לא איתמר, בגין דאיהי בגלותא", כולם יודעים שבמזמור אשרי יושבי ביתך אין את 
האות נ', אז מתי מקבלים את האות נ' ? מתי זוכים לאות נ'? זה דווקא בנסיעות! זה כזה קדושה גדולה, כזה שער גדול, שאי אפשר לקבל את השער הזה רק על ידי נסיעות, וזה 
רק שאדם נוסע באמת לשם שמים להחזיר אנשים בתשובה. הרבי אומר – תיסעו תיסעו תתחילו לנסוע בכל ארץ ישראל יש אנשים גרים לבד במושבים בקיבוצים הם 
לא רואים רבנים, לא שומעים שיעורים, לא יודעים שום דבר מיהדות, והיצר הרע בוער! מה יעשה הבן ולא יחטא?. שאדם נוסע בדרכים הוא מחזיר בתשובה!והוא לא יודע 
מזה! הוא לא יודע כמה אנשים חזרו בתשובה מזה שרק ראו אותו, רואים אדם עם פאות עם אור על הפנים נפתח להם הלב ! נשרף להם הלב! מתעורר להם הלב! אולי יש אחד 
שצוחק, שלועג, אבל 10 אלף אנשים מתעוררים! אנשים מסתכלים בחלונות אומרים הלוואי הלוואי שהיינו כמוהו כמו זה עם הפיאות, שרואים אדם דתי, אדם קדוש הנשמה 
פורחת! היא פורחת ונדבקת ורוצה להידבק ביהודי הזה! אדם מגיע עם פנים מאירות דופק באיזה דלת חשוכה פתאום רואים כזה מלאך! מיד כל בני הבית קמים רצים אליו! 
כמו שהיה סיפור בגוש קטיף, במושב של "מרץ" שאברכים הלכו להפיץ שם תורה וכשהם סיימו ורצו לחזור הביתה רצו אליהם כל הילדים, ילדים עם גופיות, עם מכנסיים 
קצרות, צעקו להם "למה אתם עוזבים אותנו?" למה אתם נוסעים? תבואו לבתים שלנו! הגיעו גם גברים ואמרו אנחנו רוצים לעשות תשובה! תעזרו לנו אנחנו לא יודעים 
איך?. מי שעושה כזו מצווה חשובה ונוסע מעיר לעיר וממושב למושב וגם לומד כמובן, לפני שלומדים אין מה לצאת! לומדים תורה ומפיצים תורה! ואפשר גם ללמוד בדרך 
כשנוסעים, ואז שאדם בא מלא תורה, הוא בא עם פנים מאירות, רואים את הפנים המאירות שלו, מיד חוזרים בתשובה! הרי כולם הולכים בפנים חמוצות, בפנים נפולות,בפנים 
שבורות, ובא בן תורה הם רואים מלאך אלוקים, פאות זקן פנים מאירות וחוזרים בתשובה.
מסביר הזוהר שאותם הנשמות שהם משבט דן, שהם המאספים לכל המחנות, על ידי כל נסיעה שהם נוסעים ומחזירים בתשובה את עם ישראל, הם זוכים לעורר את השור 
שבמרכבה! והשור שבמרכבה יורד לקראתם ושותה בבת אחת בגמיעה אחת שבע נהרות אש! השור הזה שותה בגמיעה אחת את כל הנהרות אש שזורמים לפניו! שזה כל 
הדינים, כל העבירות של האדם. השור הולך לנהר דינור שהוא כולו עשוי מאש! ושואב את כל נהר דינור! מה זה נהר דינור? נהר דינור זה כל העבירות שלנו! לכל אחד יש 
את הנהר דינור שלו, כל אחד יצטרך בסוף לטבול בנהר דינור, בנהר של אש, כל אחד יצטרך לטבול באש העבירות שלו! אבל ברגע שאדם נוסע בדרכים ומחזיר בתשובה 
את עם ישראל, הוא זוכה שיורד שור שבמרכבה וגומע לו את כל העבירות! כל נסיעה ונסיעה נמחלים לו כל העוונות שהוא עשה מיום הוולדו! נמחלים לו כל העוונות מכל 
הגילגולים! שבע נהרות אש ! שבע גילגולים! הכל נמחל לו! וזה "מחיתי כעב פשעיך וכענן חטֹאתיך" מה זה מחיתי? מחיתי זה מוח! השורש של מחיתי זה מוח! כי צריכים 
מוח בדרכים! צריכים ללמוד בדרכים! לא סתם יוצאים לדרכים! צריך להאיר את החכמה בשור! צריך לנסוע עם חכמה עם דעת עם דברי תורה, כי על ידי הארת החכמה 
בשור שבמרכבה יש כח לשור שבמרכבה לצאת לקראתו , ולבטל את כל הדינים שבעולם! יש כח לשור לבטל את כל הדינים שבנהר דינור! בגמיעה אחת הוא גומע את נהר 
דינור! את שבע נהרות אש! בגמיעה אחת הוא גומע את הכל.
הגמרא )בבא מציעא פה ע"ב'( מספרת שרצה רב חביבא בר סורמקי לראות את המרכבה של רבי חייא בשמים, הוא ביקש מאליהו הנביא, התחנן בפניו בכה לפניו אני רוצה לראות 
את רבי חייא אני רוצה לראות את רבי חייא אמר לו אליהו הנביא תזהר! ישרפו לך העיניים אם תראה אותו אתה תשרף מהאש לו! אמר לו אליהו הנביא אותי אתה יכול לראות אבל 
רבי חייא זה הכול אש מרכבות של אש מלאכי אש תזהר! אתה מבקש בקשה יותר מדי גדולה רק חביבא לא יכל להתאפק הוא לא עמד בניסיון והסתכל במרכבה של רבי חייא ומיד 
נשרפו לו העיניים ניצוץ אחד מרבי חייא שרף לו את העיניים והוא נהיה עיוור הוא כמעט נשרף לגמרי. למחרת הוא הלך למערה של רבי חייא ובכה ובכה "רבי חייא תחזיר לי את 
מאור העיניים" ורבי חייא החזיר לו את מאור העיניים. אומר האר"י הקדוש מי זה רבי חייא? מה זה רבי חייא! זה כזה צדיק שאין בו שום השגה למה? כי הוא הלך מעיר לעיר ממושב 
למושב יומם ולילה להרביץ תורה בישראל, הוא לא ישן הוא לא נח רגע. אומר האר"י לא סתם זוכים לכאלה מדרגות, כל התנאים כל האמוראים מלאכים מרימים אותם אבל רבי חייא 
עולה לבד שום מלאך שום שרף לא מעלה אותו כי המלאכים לא יכולים לעלות כל כך גבוהה, רבי חייא עולה למעלה למעלה למקום שאי אפשר לתאר לעתיקא דעתיקין. 
אומר הזוהר "זכאה מאן דאחיד בידא דחייביא" )שמות קכח' ע"ב'(– אדם שמחזיר בתשובה אין שום שער שיהיה סגור בפני פותחים לו את הכול נותנים לו את כל גנזי דמלכא ה' לוקח 
אותו מחבק אותו משתעשע איתו יותר מכל הצדיקים בגלל שהוא החזיר בתשובה, ונותנים לו את כל המפתחות פותחים לו את כל השערים, מגלים לו את כל סודות התורה.
אומר ר' נתן –אם אדם לא מחזיר אנשים בתשובה עליו נאמר "זבח רשעים תועבה", אין לה' נחת רוח מהתורה שלו! אפילו יהיה אדם הכי חכם הכי צדיק, אם הוא לא הולך 
ומחזיר אנשים בתשובה והוא לא מתחבר עם אנשים קטנים ממנו, אז התפילה שלו לא מתקבלת. כי אין רשעים בישראל! אפילו אם אתה רואה רשע גמור מכף רגל ועד ראש, 
תדע שזה רק קליפות שמסובבות אותו. אומר האר"י שהקליפות הרבות שנערמות על הרשעים, זה רק בגלל האור הגדול שחבוי בתוכם, אפילו אותם החצופים, העזי פנים, 
הקליפות שלהם זה רק עטיפה של מילימטר, עטיפה של מיליונית מילימטר, שברגע אחד משילים את זה! ואז מתגלה האור הפנימי שלהם, כי אצלם נמצא האור הכי גדול! 
ולכן הקליפות נלחמות בהם ונדבקות בהם להסתיר את האור הגדול הזה. ברגע שאנחנו נצליח להגיע אליהם ולהחזיר אותם בתשובה, תתגלה נקודת האור שתאיר בכל העולם, 
ואז כל עם ישראל יחזרו בתשובה.
אדם מחוייב להחזיר אנשים בתשובה כמו שאמר יהודה "איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי" יהודה צעק ! איך אני אעלה אל אבי? איך אני אעלה לשמים והנער איננו איתי? 
מי זה הנער הזה? הנער הזה זה כל עם ישראל, זה כל הנערים האבודים האומללים שרחוקים מה', איך אנחנו נבוא לשמים ונגיד שלא החזרנו אותם בתשובה.
אומר הזוהר "פתח ר' שמעו ואמר וילך למסעיו מנגב ועד בית אל....וילך למסעיו? למסעו צריך להיות! מה זה למסעיו? אלא שני מסעות הם, אחד שלו ואחד של השכינה, 
שהריכל בן אדם צריך להמצא זכר ונקבה כדי לחזק את האמונה, ואז השכינה לא נפרדת ממנו לעולם." הזוהר אומר שאברהם אבינו היה לוקח את אשתו איתו מה.. לכל נסיעה 
הוא היה לוקח את שרה איתו? הרי היא נמצאת רוב הזמן בבית! אז איך כתוב שאברהם לקח אותה לכל נסיעה? אלא הכוונה שהנשמה של שרה ליוותה אותו בכל מקום. ברגע 
שנוסעים לשם שמיים ונוסעים עם הרשות של האשה נוסעים עם שלום בית,אז הנשמה של האשה מלווה את האדם, הרוח שלה נוסעת איתו! כי אסור לצאת מהבית עד שמפייסים 
את האשה! ואז שהוא נוסע מהבית ברוח טובה, והאשה רגועה ושמחה אז הרוח שלה מלווה אותו בכל מסעיו בכל מקום, הנשמה שלה זה אור מקיף ששומר אותו בכל דרכיו.
[ בשם הרב ברלנד ]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה