chiddush logo

מושגים בסיסים ביהדות , דברי אלוהים חיים , אהבה ויראה

נכתב על ידי אביהו ח, 18/8/2025

 







*"היום בתניא"*

כ"א אב

תניא "אגרת הקדש"

תחילת פרק ז' (עמוד קיא)

שנה פשוטה





*חלקנו וגורלנו:*


 אגרת ז' נפתחת בפתגם "אשרנו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו" ובפסוקים "ה' מנת חלקי וכוסי" ו"חבלים (=חלקים, גורלות) נפלו לי".

בהרחבה ובשלבים מבואר לאורך האגרת, ההבדל בין *"חלקנו"* ל *"גורלנו"* בהשגת האלוקות. וכן,  משמעותו של ה"חלק באלקי ישראל" שיש עם קיום המצוות - דבר שיש להבינו, שהרי לכאורה "לא שיך חלק כלל באלוקות יתברך, שאינו מתחלק לחלקים חס ושלום".



*ההארה המהוה את העולמות:*


להבנת הנ"ל, מקדים רבנו נקודה בסיסית המתיחסת לאופן הבריאה  (כפי שהיא על פי יסודות האריז"ל).

כפי שכבר הזכרנו בעבר, כשמדברים על  ה"אין סוף", ניתן להבחין בשתי בחינות: "עצמותו יתברך" ו"אור אין סוף" הכלול בעצמותו.

והנה, את העולמות השונים, לא ברא הקב"ה על ידי המשכה מבחינת "עצמותו יתברך", אלא על ידי גילוי מאורו, מ"אור אין סוף" הכלול בו (ב"עצמותו") ומתפשט ממנו (כדוגמת התפשטות אור השמש מהשמש) - כאשר בזה גופא יש להדגיש, שלא נברא העולם מהאור כפי שהוא בעצמתו הגדולה כפי שהוא, אלא ב"הארה" בלבד הנמשכת ממנו לאחר צמצומו.


...

*"הקב"ה כשמו כן הוא":*


"הקב"ה, הוא קדוש ומובדל מעליונים ותחתונים, ואינו נתפס כלל בתוכם חס ושלום כתפיסת נשמת האדם בגופו".

וכמבואר במקומות אחרים, כי אף שיש דמיון כללי בין החיות האלוקית המתלבשת בעולמות לחיות הנשמה שבגוף, הרי שהקבלה זו אינה בכל.

שכן למשל: בעוד ש"עצם הנשמה", למרות שאינה "מלובשת" בגוף היא מקושרת בו (שלכן נשמה אחת אינה יכולה להתלבש בשני גופים). הרי ש"מהותו ועצמותו יתברך" אינו נתפס כלל תוך העולמות בהם נמצא (והימצאותו במקום אחד אינה מונעת את המצאותו באותה העת במקום אחר).

וכן, בעוד שהנשמה נתפסת תוך  הגוף עד  שמתפעלת ומקבלת שינויים מהשינויים המתחוללים בגוף (כצער קור וחום). הרי  שהקב"ה ש"אינו נתפס בתוך העולמות", כל השינויים המתחוללים  בעולם אינם פועלים בו יתברך שום שינוי.




*"היום בתניא"*

 כ"ב אב

תניא "אגרת הקדש "

המשך פרק ז' (עמוד 222)

שנה פשוטה





*הארה הנחלקת לתרי"ג:*


"הארה זו" הנמשכת משמו יתברך (הכלול בעצמותו) על ידי הצמצומים הרבים והעצומים.

כל עוד שהיא למעלה (מאצילות), היא מאירה ומתפשטת בבחינת בלי גבול ותכלית - התפשטות, שבה היא מחיה (בחיות שהיא בלתי גבולית) את העולמות הנעלמים (שלמעלה מאצילות) שהם גם רבים " לאין קץ ותכלית".

והנה, ברדת "הארה זו" למטה יותר, לעולם האצילות (על ידי צמצומים נוספים), ירידה המאפשרת ל"הארה זו" להיות מקור לנבראים ו"להחיות את הנבראים (שבעולם הבריאה) והיצורים (שבעולם היצירה) והנעשים (שבעולם העשיה)" - שכידוע, עולם האצילות נחשב כ"ממוצע" בין "עולמות האין סוף" לעולמות "בריאה יצירה ועשיה" (שהם בבחינת גבול ותכלית). הרי שאז, נחלקת הארה זו בהגיעה לאצילות (לעשר ספירות, ובפרטיות יותר) לתרי"ג בחינות.


...

*ענינה של התחלקות ההארה:*


בנוגע לענינה של התחלקות "הארה זו" (המחיה את העולמות) לתרי"ג (בהגיעה לאצילות), מצין רבנו שתי נקודות:

*א.* תרי"ג בחינות אלו (מ"הארה זו"), הם כנגד תרי"ג מצוות התורה (שאודותם מדובר באגרת בהמשך).

*ב.* תרי"ג בחינות אלו (מ"הארה זו"), "הן תרי"ג מיני המשכות מאור אין סוף, להאיר לנשמת האדם הכלולה מרמ"ח איברים ושס"ה גידים" - נשמה, "אשר בעבורה הוא עיקר תכלית ירידת והמשכת הארה זו למטה לכל הנבראים והיצורים והנעשים", שכן "תכלית כולם הוא האדם".




*"היום בתניא"*

כ"ג אב

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק ז' (עמוד 222)

שנה פשוטה





*יופיו של יעקב:*


על יעקב אבינו אמרו חז"ל, כי "שופריה דיעקב מעין שופריה דאדם הראשון", שיופיו של יעקב היה מעין יופיו של אדם הראשון.

ומכאן, שיש קשר פנימי, *בין בחינתו של יעקב לבחינתו של אדם הראשון.* וכפי שהדבר התבטא בשלשת הפרטים הבאים שאפינו את יעקב:


*א.* שתיקן את חטא אדם הראשון.

*ב.* שגם נשמתו היתה כלולה מכל הנשמות שבישראל.

*ג.* שהיה מרכבה לתורה שלמעלה (הנקראת בשם אדם).


...

*"ויקרא לו א-ל אלקי ישראל":*


יעקב בהיותו "מרכבה" לתורה שלמעלה, הוא המשיך הארה נעלית מ"אור אין סוף" שתאיר בנשמתו, וכמו שכתוב "אל ה' ויאר לנו".

באופן כללי השם א-ל מתיחס ל"אור אין סוף" שבבחינת החסד. וכמידת החסד שענינה המשכה והשפעה, כך גם השם א-ל בפסוק "ויקרא לו א-ל אלקי ישראל"  מתיחס ל"המשכת ההארה מאור אין סוף ברוך  הוא מהעלם אל הגילוי להאיר בבחינת גילוי בנשמתו" - המשכה שהיא מבחינת הכתר וה"סובב כל עלמין" לבחינת ה"ממלא כל עלמין".


...

*"ואחריו כל ישרי לב":*


אחרי יעקב שנשמתו היתה נשמה כללית שכללה את כל נשמות ישראל. התאפשר לכל יהודי, שעם עיסוקו בתורה ומצוותיה ימשך לנשמתו מהעלם אל הגילוי "אור ה' אין סוף ברוך הוא" אור שיאיר בפנימיותה של הנשמה בעיקר בשעת התפילה - גילוי שעליו אנו אומרים כל יום בתפילה "אשרינו מה טוב חלקנו".



להבנת המושגים ראו נא :


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535917
...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   🟩        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   🟩        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   🟩        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)




בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון














להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה