יסורים ממרקים - למה יש יסורים , יסורים או ייסורים - לא הם ולא שכרם
נכתב על ידי אביהו ח, 2/9/2025
*"היום בתניא"*
ו' אלול
תניא "אגרת הקדש"
פרק י"א
שנה פשוטה
?
*התמודדות עם יסורים:*
נקדים, שהיסורים הבאים על האדם מלמעלה, מטרתם מגוונת: כאלו שבאים למרק את העוונות למי שנכשל בעבירה (כמבואר לעיל בסוף אגרת התשובה), כאלו הבאים להרבות את שכרו (כמבואר בתחילת התניא פרק כו). וכאלו (המבוארים כאן) הבאים לנסות את האדם, האם ה"ביטול" שלו לה' הוא תמידי, גם כאשר הוא נתקל בקשיים, או רק כאשר טוב לו - שכן, הביטול לה' הוא ה"כלי" שבו ישכון אור ה'.
...
*חשיבה נכונה:*
נקדים, כי הנתקל בקשיים ובדברים המייסרים בכל תחומי החיים ("בני חיי ומזוני") לא נדרש ממנו שיתעלה על עצמו עד כי לא יחוש את מכאוביו, שכן רק השוטה וחסר הדעה לא יחוש את מכאוביו ויסוריו.
אבל לאידך, עליו להימנע מחשיבה שלילית, שיכולה למנוע את המשך ביטולו לה'. כגון, להעלות על דעתו שרע לו, או להפילו בעצבות וכדומה.
...
*ובהתאם:*
*א.* עליו לחזק את האמונה ב"יוצר בראשית" (ושהבריאה היא מחכמתו יתברך שאינה מושגת לשום נברא).
*ב.* עליו לקחת לתשומת לבו ש"אין רע יורד מלמעלה" - ומה שנדמה לו שרע נחת עליו, הרי זה רק משום שהטוב העליון הוא למעלה מהשגתו.
*ג.* עליו לחזק את האמונה, שאין מקום שבו הקב"ה לא נמצא, וב"אור פני מלך חיים" ו"עוז וחדוה במקומו" - הכרה שבעקבותיה הוא "ישמח ויגל בכל עת ובכל שעה ויחיה ממש באמונתו בה' המחיה ומטיב עימו בכל רגע" - ובשמחתו זו, הוא ימתיק את הגבורות, יבטל את ה"דינים" ויהיה לו רק טוב גלוי בפועל ממש.
...
*משל נאה:*
במשפטי המלכות, ישנן שתי הנהגות:
האחת, של בתי המשפט הפועלים לפי כל כללי השפיטה.
והשניה, מצב חריג, שבו, גם הפושע הגדול ביותר. אם בשעה שמוליכים אותו לגרדום, הוא נתקל במלך ומבקש ממנו שיחון אותו. יכול המלך לבטל את דינו, להקל בענשו ואף לפטרו מכל עונש (שנגזר עליו בבתי המשפט הרגילים).
וכך גם לעניננו, מי שחש שבאו עליו יסורים. הרי הקב"ה נמצא בכל מקום ו"באור פני מלך חיים", נצל את ההזדמנות ובקש ממנו שיחון אותך ויבטל ממך את כל ה"דינים".
*"היום בתניא"*
ז' אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק י"א (עמוד 232)
שנה פשוטה
?
*"ומי שמתעצב ומתאונן":*
מי שבאו עליו יסורים ואינו פונה אל הקב"ה מתוך שמחה כנ"ל (מתוך התחושה ש"באור פני מלך חיים"). ולעומת זה "הוא מתעצב ומתאונן" (מתרעם) על שבאו עליו היסורים. ולמעשה, הוא "מראה בעצמו" שיש לו מעט רע ויסורים. הנה, במישור הרחב, יש לראות את התנהגותו ככפירה - וכהיפך עיקר האמונה שלמענה נברא, שאין מקום שהוא פנוי מהקב"ה ו"באור פני מלך חיים" (ועליו איפוא להציג ישירות למלך את מבוקשו).
...
*"אבל המאמין לא יחוש":*
יש אנשים שעניני העולם תופסים אצלהם מקום, כך שהעדרם מיסב להם צער - ולהם באמת אומרים, שעליהם לקבל את היסורים בשמחה (וברצון).
אולם, אדם שמאירה בו החכמה שבנפש, כך שעניני העולם הגשמיים לכשעצמם לא תופסים אצלו מקום כלל, ובמקביל הוא מאמין שאין רע יורד מלמעלה. הנה, כשם שבהשגת הדבר הגשמי, אין הנאתו מגשמיות הדבר (אלא מהאפשרות שניתנה לו להעלות דבר זה לקדושה וכדומה). כך, במניעת הדבר הגשמי ממנו, ביודעו ש"כל מה דעביד רחמנא לטב עביד", הרי שמלכתחילה אין הדבר מיסב לו עגמת נפש כלל.
...
*"ומי שאין שווים לו":*
מי שייחסו אל החוסר אינו כייחסו אל השפע שניתן לו מלמעלה.
בשעה שניתן לו שפע מלמעלה ללא כל קשיים, אז את כל ענייני העולם הוא עושה בפשטות לשם שמים.
אולם, כאשר השפע היורד אליו משולב בקשיים וביסורים (ובאופן כזה שבמבט ראשון, הטוב אינו נראה בו בגילוי), הנה, עם זה אינו יכול להסכים כלל.
בהתנהגותו זו, הוא מראה שהוא מה"ערב רב" שהצטרפו לישראל בצאתם ממצרים - שכל צירופם לישראל היתה רק "לגרמייהו" (כדי ליהנות מהטובות להם זכו ישראל), וכאשר הבחינו שישראל נתקלים בקשיים ובנסיונות, פה הם כבר חשו את עצמם מחוץ למחנה.
...
*בסוף הפרק:*
לסיום, מוסיף רבנו ומבהיר, שעם האמונה והעבודה "שהכל טוב בתכלית רק שאינו מושג", הרי שעם אמונה זו באמת נעשה הכל טוב גם בגלוי - כל הרע (המדומה) שאותו האדם חש, מתעלה אל שרשו "הטוב העליון הגנוז", וכתוצאה מכך נעשה הכל טוב גם בגלוי (והרע המדומה נהפך לטוב ממש).
להבנת ולימוד המושגים - לימוד תורה ותלמוד תורה כנגד כולם כנס /י ללמידה מעמיקה של דברים ברומו של עולם - מושגים בסיסים ביהדות ובעומק רב
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535978
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)