פרשת וילך-שבת שובה הליכה לאורך שנת תשפו"ו?/ אהובה קליין.
פרשת
וילך - שבת שובה הליכה לאורך שנת תשפ"ו?
הפרשה פותחת בפסוקים:
"וַיֵּלֶךְ,
מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים
שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם—לֹא אוּכַל עוֹד, לָצֵאת וְלָבוֹא; וַיהוָה אָמַר אֵלַי,
לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה.
יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, הוּא יַשְׁמִיד אֶת הַגּוֹייִם
הָאֵלֶּה מִלְּפָנֶיךָ--וִירִשְׁתָּם; יְהוֹשֻׁעַ, הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ,
כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר יְהוָה. וְעָשָׂה יְהוָה, לָהֶם, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לְסִיחוֹן
וּלְעוֹג מַלְכֵי הָאֱמֹרִי, וּלְאַרְצָם--אֲשֶׁר הִשְׁמִיד, אֹתָם. וּנְתָנָם יְהוָה, לִפְנֵיכֶם; וַעֲשִׂיתֶם
לָהֶם—כְּכָל הַמִּצְווָה, אֲשֶׁר צִווִּיתִי אֶתְכֶם. חִזְקוּ וְאִמְצוּ, אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ
מִפְּנֵיהֶם: כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הוּא
הַהֹלֵךְ עִמָּךְ--לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ".[דברים ל"א ,א'- ז']
ההפטרה היא בספר הושע: להלן מבחר פסוקים מההפטרה:
"שׁוּבָה,
יִשְׂרָאֵל, עַד, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: כִּי
כָשַׁלְתָּ, בַּעֲוֺנֶךָ. קְחוּ עִמָּכֶם
דְּבָרִים, וְשׁוּבוּ אֶל־יְהוָה; אִמְרוּ אֵלָיו, כָּל תִּשָּׂא עָוֺן וְקַח טוֹב,
וּנְשַׁלְּמָה פָרִים, שְׂפָתֵינוּ" [הושע י"ד, ב'-ד']
"מִי
חָכָם וְיָבֵן אֵלֶּה, נָבוֹן וְיֵדָעֵם:
כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְהוָה, וְצַדיִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפֹשְׁעִים,
יִכָּשְׁלוּ בָם" [י"ד, י']
עוד קטע [כמנהג האשכנזים]
"תִּקְעוּ שׁוֹפָר, בְּצִיּוֹן; קַדְּשׁוּ-צוֹם, קִרְאוּ
עֲצָרָה. אִסְפוּ-עָם קַדְּשׁוּ קָהָל, קִבְצוּ זְקֵנִים--אִסְפוּ עוֹלָלִים,
וְיֹנְקֵי שָׁדָיִם: יֵצֵא חָתָן מֵחֶדְרוֹ, וְכַלָּה
מֵחֻפָּתָהּ. בֵּין הָאוּלָם, וְלַמִּזְבֵּחַ, יִבְכּוּ הַכֹּהֲנִים,
מְשָׁרְתֵי יְהוָה; וְיֹאמְרוּ חוּסָה יְהוָה עַל-עַמֶּךָ, וְאַל תִּתֵּן
נַחֲלָתְךָ לְחֶרְפָּה לִמְשָׁל-בָּם גּוֹיִם--לָמָּה יֹאמְרוּ בָעַמִּים, אַיֵּה
אֱלֹהֵיהֶם. וַיְקַנֵּא יְהוָה, לְאַרְצוֹ; וַיַּחְמֹל,
עַל-עַמּוֹ. וַיַּעַן יְהוָה וַיֹּאמֶר לְעַמּוֹ, הִנְנִי שֹׁלֵחַ
לָכֶם אֶת-הַדָּגָן וְהַתִּירוֹשׁ וְהַיִּצְהָר, וּשְׂבַעְתֶּם, אֹתוֹ;
וְלֹא-אֶתֵּן אֶתְכֶם עוֹד חֶרְפָּה, בַּגּוֹיִם".
[יואל ב ,ט"ו-כ]
ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר וצום/ציירה: אהובה קליין (c) (שמן על בד]
* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
"תִּקְעוּ שׁוֹפָר, בְּצִיּוֹן; קַדְּשׁוּ-צוֹם, קִרְאוּ עֲצָרָה"
"מִי-אֵל כָּמוֹךָ, נֹשֵׂא עָוֺן וְעֹבֵר עַל-פֶּשַׁע,
לִשְׁאֵרִית, נַחֲלָתוֹ: לֹא-הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ, כִּי-חָפֵץ חֶסֶד
הוּא. יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ, יִכְבֹּשׁ עֲוֺנֹתֵינוּ; וְתַשְׁלִיךְ
בִּמְצֻלוֹת יָם, כָּל חַטֹּאותָם. תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, חֶסֶד
לְאַבְרָהָם, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ, מִימֵי
קֶדֶם". [מיכה ז, י"ח- כ]
השאלות
הן:
א] כיצד נלך – לאורך שנת
– תשפ"ו?
ב] שבת שובה מהי?
ג] מהי המשמעות של
יום הכיפורים ?
תשובות.
הליכת
עם ישראל לאורך שנת תשפ"ו
ימי הסתיו נותנים את אותותיהם ביד ה'- רוחות נושבות מידי פעם והימים הולכים ומתקצרים ,זה
עתה קיבלנו את שנת תשפ"ו עלינו בתפילות ובתחנונים מלווים בתקיעות שופר. ומייחלים רק לטוב
ולגאולה.
בראש השנה קיבלנו עול מלכות שמים- והבטחה
מאת אלוקים:
"אַל
תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם:
כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא
יַעַזְבֶךָּ" כלומר-
לא לפחד מכל האויבים סביבנו-
כי ה' , בכבודו
ובעצמו הולך עם - עם ישראל לאורך כל הדורות, ועל כן עלינו ללכת עם אבינו שבשמים
לאורך כל הדרך על מנת להגיע לייעוד של עם
ישראל- לחיות בארץ ישראל שהובטחה רק לעם ישראל –מאוחדים אל נשכח כי יש ביננו – לאלוקים - חוזה חתום:
יחדיו קיבלנו את התורה לרגלי הר סיני –
כאיש אחד בלב אחד כנאמר:
"וַיַּעֲנוּ
כָל־הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר ־דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה" [שמות י"ט, ח']
כעת אנחנו נמצאים בתוך עשרת ימי תשובה - שהם כנגד עשרת
הדברות.
"החיד"א
מסביר את הפסוק: "תָּמִים
תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ."
"תָּמִים
תִּהְיֶה"- בגימטרייא:
910- "תשרי" וכאן רמוז כי
יהודי צריך לשוב ולתקן – היינו- שיהיה
תמים בחודש תשרי כי עבודת חודש תשרי "ירח האיתנים" להגיע מכאן והלאה
למדרגה- להיות תמים עם ה'!
ישעיהו הנביא מורה לנו: "בֵּ֖ית יַעֲקֹ֑ב לְכ֥וּ
וְנֵלְכָ֖ה בְּא֥וֹר יְהֹוָֽה" [ישעיהו ב', ה']
נאמר: "דַּע, מֵאַיִן בָּאתָ וּלְאָן
אַתָּה הוֹלֵךְ" [מסכת
אבות א', ג'] וכשנדע שפנינו אל חיים טובים
בארצנו לא נרתע מהניסיונות הקמים עלינו בדרך!
אומר שלמה המלך: "..בַּתֹּם יֵלֶךְ בֶּטַח.. "יהודי ילך תמים ושלם עם אמונה בה' – דוגמת יעקב אבינו
שנאמר עליו:".. וַיֵּלֶךְ חָרָנָה"
[בראשית כ"ח, י']
חשיבותה
של שבת שובה.
שבת סמוך ליום
הכיפורים נקראת בשם: "שבת שובה" על שם דברי הנביא הושע: "שׁוּבָה,
יִשְׂרָאֵל, עַד, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"
על פי הגמרא: [ מסכת יומא, פ"ו,
ע"ב] "גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד, שנאמר:' שובה
ישראל עד ה' אלוהיך".
"נחל שורק" [פרשת וילך אות א] אומר: כי
במילה "תשובה" רמוזים כל המעשים הנדרשים לאדם כדי לשוב
בתשובה והם :"תענית, שק, אפר, בכייה, הספד"
תענית: במהלך עשרת ימי תשובה מתענים פעמיים: צום גדליה
וצום יום הכיפורים. שהוא יום גדול ונשגב.
הספד - הכוונה לבכי, שיצטער על עוונותיו בעבר ויתחרט וכאשר
מוריד את דמעותיו – כל דמעה מוחקת לו עוון.
משמעות יום הכיפורים
יום
הכיפורים - הוא יום קדוש במיוחד- יום בו הקב"ה מכפר על חטאי עם ישראל, כפי
שכתוב:
"וַיְדַבֵּר
יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם
הַכִּפֻּרִים הוּא, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, וְעִנִּיתֶם, אֶת - נַפְשֹׁתֵיכֶם;
וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה, לַיהוָה.
וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה: כִּי יוֹם כִּפֻּרִים, הוּא, לְכַפֵּר
עֲלֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. כִּי כָל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא-תְעֻנֶּה,
בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה--וְנִכְרְתָה, מֵעַמֶּיהָ. וְכָל-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל-מְלָאכָה,
בְּעֶצֶם, הַיּוֹם הַזֶּה--וְהַאֲבַדְתִּי אֶת-הַנֶּפֶשׁ הַהִוא, מִקֶּרֶב
עַמָּהּ. כָּל-מְלָאכָה, לֹא
תַעֲשׂוּ: חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם,
בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם. לב שַׁבַּת
שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם; עַם יִשְׂרָאֵל שָׁב לְבוֹרְאוֹ] [ויקרא כ"ג, כ"ו- ל"ג]
ידוע
שיהודי חייב לבוא טהור ושלם לקראת יום הכיפורים ועליו לבקש סליחה מרעהו , שמא פגע
בו כי אין יום הכיפורים מכפר על חטאים
שבין אדם לחברו- אלא אם כן- ביקש סליחה
ממנו והתחייב לא לפגוע בו ועל חטאים בין אדם למקום, יהודי צריך להביע חרטה על
מעשיו בעבר ולהתחייב שמעתה יוצא אל דרך
חדשה של אמונה בה' –כלומר: ללכת בדרך התורה הקדושה.
הנביא
יואל אומר: "תִּקְעוּ שׁוֹפָר, בְּצִיּוֹן;
קַדְּשׁוּ-צוֹם, קִרְאוּ עֲצָרָה. אִסְפוּ-עָם קַדְּשׁוּ קָהָל, קִבְצוּ
זְקֵנִים--אִסְפוּ עוֹלָלִים"
התשובה
חייבת לכלול את כל עם ישראל החל מהגיל
הרך.
תפקיד
השופר לעורר את העם הנבחר לתשובה- בה'!
ישנה
זכות גדולה לאנשים שמחליטים לשוב בתשובה ולקיים את שמירת השבת ויתר עשרת הדברות -
פשוט לפתוח דף חדש בחיים.
אלוקים
ממש נשבע לסלוח לבעלי התשובה:
אֱמֹר
אֲלֵיהֶם חַי ־ אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה, אִם־ אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע, כִּי
אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ,
וְחָיָה: שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם
הָרָעִים, וְלָמָּה תָמוּתוּ--בֵּית יִשְׂרָאֵל.[יחזקאל ל"ג, י"א.]
לסיכום,
לאור האמור לעיל: כדי שנזכה ללכת למקומות טובים ושמחים - נשכיל לשוב ולהתחבר אל
תורתנו הקדושה בפועל באחדות מלאה – טהורים כדברי רבי עקיבא: "מה
מקווה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל".[משנה-סוף יומא]
וכדברי דוד המלך: "שָׂמַחְתִּי, בְּאֹמְרִים לִי -- בֵּית יְהוָה
נֵלֵךְ. עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינו ּ-- בִּשְׁעָרַיִךְ, יְרוּשָׁלִָם. יְרוּשָׁלִַם
הַבְּנוּיָה -- כְּעִיר, שֶׁחֻבְּרָה ־ לָּהּ יַחְדָּיו"
אמן ואמן. [תהלים קכ"ב ]