החזק במוסר בני אל תרף...יוסף חיים לא להתבלבל מהעולם הזה, אנחנו רק בפרוזדור, תיקח את המוחין
נכתב על ידי אביהו ח, 5/10/2025
*"היום בתניא"*
ט"ו תשרי
תניא "אגרת הקדש"
פרק כ"ב
שנה פשוטה
?
*תוכחת החסידים:*
אגרת כ"ב מהוה פרק תוכחה לחסידים, בהם מבהיר רבנו בצורה ברורה ותקיפה:
*א.* מה מאפיין את מי שאליו פונים בעת מצוקה, בעניינים גשמיים (כמבואר בקטע התניא הנלמד היום).
*ב.* מה הם פרטי העבודה העצמית הנדרשים מהאדם, מיד כאשר הוא חש את היסורים הבאים עליו (כמבואר בקטעים הבאים).
ונצין, כי אף שממבט כללי על הנאמר באגרת, ניתן להבחין ב"תוכחה" גלויה. מדגיש רבנו כי היא נאמרת מתוך אהבה מסותרת - שכן, זו הדרך להבטיח את יעילותה.
...
*עצות בעניינים גשמיים:*
כאשר האדם נתקל בבעיות גשמיות ממי הוא יכול לקבל עצה?
כפי שמצינו בתנ"ך, שאול, לאחר שנואש מלמצוא את האתונות שאבדו לאביו, החליט ללכת אל שמואל הנביא ולבקש את עצתו ואת הכונתו למוצאם - כ"מנהג ותיקון" המקובל, לשאול את הנביאים בעניינים גשמיים.
ואדמו"ר הזקן מוסיף ומדגיש, כי עצות לפתרון בעיות גשמיות לא ניתן לקבל מסתם חכמים (שאינם נביאים) - גם אם הם חכמים גדולים מאד ש"כל סוד לא נעלם מהם" ו"נהירים וברורים להם השבילים והדרכים שברקיע".
ומה שנאמר בפרקי אבות (ו,א), ש"כל העוסק בתורה לשמה" ש"נהנין ממנו עצה ותושיה"? מסביר אדמו"ר הזקן, שהמשנה מדברת על עצה ותושיה בדברי תורה. אבל עצות בעניינים גשמיים, ניתן לשאול כאמור, רק מאחד שהוא נביא.
...
*הרבי כנביא:*
כידוע, גם לאחר הבעת דעתו באגרת שלפנינו אודות ההבדל בין הנביא לשאר החכמים. המשיכו גם גדולי החסידים להפנות אל אדמו"ר הזקן את שאלותיהם גם בענייני העולם הזה הגשמיים, כשהוא אינו נמנע מלענות עליהם - שכן הוא היה נביא.
ובאופן כללי יותר, הנה כמקובל, אל הרבי באים ליחידות בענייני "בני חיי ומזוני" בגשמיות, וכן בעניני "תיקון" ופרנסה רוחנית - והנהגה זו ממשיכה גם לאחר הסתלקותו של הרבי, הממשיך לענות על כל השאלות והבקשות של הפונים אליו, בדיוק כפי שהיה בחייו לפני הסתלקותו.
*"היום בתניא"*
ט"ז תשרי
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק כ"ב (עמ' קל"ד)
שנה פשוטה
?
*התגובה הראשונה בצער הגוף:*
נכון שעצות בדברים גשמיים ניתן לקבל מהנביא. אבל בראש ובראשונה, כשהאדם נתקל בבעיה גשמית המצערת אותו, עליו לשוב אל ה' "ברוח נמוכה והכנעת הגוף לקבל תוכחתו באהבה, כי את אשר יאהב ה' יוכיח".
וכידוע, שהביטושים למיניהם הבאים מלמעלה, נועדו להביא את האדם "לשוב אליו, אל ה'", מהריחוק שבו הוא נמצא - בין ריחוק שנפעל על ידי עבירות ממש, ובין ריחוק הנפעל מחמת החומריות שבה האדם שרוי.
...
*"מרוב אהבתם לחיי הגוף:*
תגובה נכונה נדרשת מהאדם גם כשנקלע למצבים קשים ובלתי נעימים - וכשהאדם שקוע באהבת עצמו וחיי גופו הוא עלול להתבלבל, ולא להגיב בצורה הנכונה הנדרשת ממנו.
רבנו מבהיר, שגם כאשר כל מעשיו של האדם הם לשם שמים (הנה, כל עוד שעבודתו אינה בגדר של "בכל דרכיך דעהו"), ענייניו הגשמיים והגופניים עדין תופסים אצלו מקום וה"לגרמייהו" עדין חדור בפנימיותו - וזוהי איפוא הסיבה שכאשר הוא נתקל במשהו מצער הוא מתבלבל, ובמקום לעשות תחילה את הצעד הראשון הנדרש ממנו (לשוב אל ה' כנ"ל), הוא רץ מיד "ומכתת רגליו למרחקים" אל הנביא (הצדיק).
במישור הרחב יותר נצין, שכדוגמת כל טיפול רפואי שהוא מורכב, שיש דברים שצריכים להקדימם לטיפול הרציני והעיקרי. הנה גם בעניננו, כדי שהעצה שמקבלים מהנביא תניב את היעילות המירבית, יש להקדים לקבלתה את ההדרכה הניתנת בקטע שלפנינו (ובקטעים הבאים).
ללמידה לעומק מושגים ביהדות :
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536036
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
*"היום בתניא"*
ט"ו תשרי
תניא "אגרת הקדש"
פרק כ"ב
שנה פשוטה
?
*תוכחת החסידים:*
אגרת כ"ב מהוה פרק תוכחה לחסידים, בהם מבהיר רבנו בצורה ברורה ותקיפה:
*א.* מה מאפיין את מי שאליו פונים בעת מצוקה, בעניינים גשמיים (כמבואר בקטע התניא הנלמד היום).
*ב.* מה הם פרטי העבודה העצמית הנדרשים מהאדם, מיד כאשר הוא חש את היסורים הבאים עליו (כמבואר בקטעים הבאים).
ונצין, כי אף שממבט כללי על הנאמר באגרת, ניתן להבחין ב"תוכחה" גלויה. מדגיש רבנו כי היא נאמרת מתוך אהבה מסותרת - שכן, זו הדרך להבטיח את יעילותה.
...
*עצות בעניינים גשמיים:*
כאשר האדם נתקל בבעיות גשמיות ממי הוא יכול לקבל עצה?
כפי שמצינו בתנ"ך, שאול, לאחר שנואש מלמצוא את האתונות שאבדו לאביו, החליט ללכת אל שמואל הנביא ולבקש את עצתו ואת הכונתו למוצאם - כ"מנהג ותיקון" המקובל, לשאול את הנביאים בעניינים גשמיים.
ואדמו"ר הזקן מוסיף ומדגיש, כי עצות לפתרון בעיות גשמיות לא ניתן לקבל מסתם חכמים (שאינם נביאים) - גם אם הם חכמים גדולים מאד ש"כל סוד לא נעלם מהם" ו"נהירים וברורים להם השבילים והדרכים שברקיע".
ומה שנאמר בפרקי אבות (ו,א), ש"כל העוסק בתורה לשמה" ש"נהנין ממנו עצה ותושיה"? מסביר אדמו"ר הזקן, שהמשנה מדברת על עצה ותושיה בדברי תורה. אבל עצות בעניינים גשמיים, ניתן לשאול כאמור, רק מאחד שהוא נביא.
...
*הרבי כנביא:*
כידוע, גם לאחר הבעת דעתו באגרת שלפנינו אודות ההבדל בין הנביא לשאר החכמים. המשיכו גם גדולי החסידים להפנות אל אדמו"ר הזקן את שאלותיהם גם בענייני העולם הזה הגשמיים, כשהוא אינו נמנע מלענות עליהם - שכן הוא היה נביא.
ובאופן כללי יותר, הנה כמקובל, אל הרבי באים ליחידות בענייני "בני חיי ומזוני" בגשמיות, וכן בעניני "תיקון" ופרנסה רוחנית - והנהגה זו ממשיכה גם לאחר הסתלקותו של הרבי, הממשיך לענות על כל השאלות והבקשות של הפונים אליו, בדיוק כפי שהיה בחייו לפני הסתלקותו.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)