chiddush logo

והיה מעשה הצדקה שלום

נכתב על ידי אביהו ח, 19/11/2025

 






*"היום בתניא"*

 יום ב' כ"ו חשון

תניא "אגרת הקדש"

פרק ל"ב

שנה פשוטה


?


*אגרת ל"ב:*

אגרת זו נכתבה בשנת תקע"א. וכנראה היא היתה האחרונה מבין אגרותיו של אדמו"ר הזקן, שהיתה בעצם "מאמר חסידות" שהוא שלח אל החסידים באגרת מיוחדת.

במרכז הפרק מבחינים אנו בהבהרת ההבדל שבין שני הפסוקים, *"צדקתו עומדת לעד" ו"צדק לפניו יהלך".*

בדברי הפתיחה, מביע רבנו את ברכתו לגבאי הצדקה שקבלו על עצמם לאסוף את הצדקה (שהוא אירגן) עבור יושבי ארץ ישראל - ולפנינו, ברכה על העבר ובקשה שיוסיפו לעסוק בזה גם לעתיד. וכידוע ש"גדול המעשה (האות מ' מנוקדת בשוא) יותר מהעושה", "ותחשב לו לצדקה" (= לזכות).

...

*"צדקתו עומדת לעד":*

"ועל העושה" את הצדקה (בהשפעת  המתרים), ניתן לומר את הפסוק "צדקתו עומדת לעד".

בדבריו מדיק רבנו לומר: שהמילה "עומדת" במשפט זה היא לשון נקבה. ורמז יש בה למי שצדקתו (והנתינה שלו) לא היתה בהתעוררותו העצמית, אלא כאחד ש"מקבל את התעוררות לבו הטהור מגדול המעשה" (מהמתרים) שהשפיע עליו - שהתנהגותו  היא בבחינת "נקבה" המקבלת את השפעתה מאחרים. ואף על פי כן "צדקתו עומדת לעד", כפי שהוא אצל כל אחד שתורם ביוזמת עצמו.

במישור הרחב יותר מביע הכתוב, שגם צדקתם של אלו "עומדת לעד" עד זמן התחיה - שאז יהיה גילוי האור ה"סובב כל עלמין", הניתן כשכר "לכל צדקה וחסד שישראל עושים בעולם הזה מנדבת לבם הטהור".

...

*"צדק לפניו יהלך":*

(לעומת "צדקתו עומדת לעד") ה"צדק" שבפסוק זה שהוא בלשון זכר, מתיחס לחסד שמתעורר בלב האדם  מעצמו, לאחר מסירות הנפש שלו ב"אחד" בקוראו את שמע.

חסד זה, הוא "כלי" הפועל את ההמשכה של האור ה"סובב כל עלמין" למטה מטה בעולם הזה הגשמי, שיהיה בבחינת גילוי בזמן התחיה - ובפרטיות יותר, הוא ממשיך את ה"פנים העליונים", בחינת הפנימיות של "אור אין סוף", "מלמעלה מהאצילות עד עולם העשיה".

*"חזק חזק ונתחזק":*

לאלפי החברים  המקבלים את "היום בתניא":

מסיימים אנו ללמוד את "אגרת הקדש" החלק הרביעי שבספר התניא, הנלמד מידי יום ביומו במסגרת שיעורי חת"ת (חומש תניא ותהלים) שהרבי עודד ללומדם מידי יום ביומו, לברכה ולהצלחה.

בספר התניא  חמישה חלקים, כנגד חמישה חומשי תורה, והיום אנו מסיימים את החלק הרביעי שבתניא שהוא כנגד חומש במדבר.

ב"אגרת הקדש" שבתניא מרוכזים מבחר "מאמרים" בסיסיים בתורת חב"ד (מאמרי חסידות), שכתבם אדמו"ר הזקן ושלחם לקהילות  החסידים.

באגרות רבות משולבת המעלה הפנימית של נתינת הצדקה בכלל, ובפרט הצדקה עבור יושבי ארץ ישראל העוסקים בארצנו הקדושה בלימוד התורה ובעבודת ה'. ובשאר הפרקים לומדים אנו להכיר את ערכם הנעלה של התורה והמצוות, כפי שהם מוארים בפנימיות התורה, בקבלה ובתורת חב"ד.


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536092/jewish/-.htm



*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 



??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*



 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI



 Join the English version   ??        

https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o



??  להצטרפות במייל [email protected]



 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



לזכות



בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ


יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים ותורת החסידות בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון












להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע