סיפורים מהתורה - תלמוד תורה
נכתב על ידי אביהו ח, 19/11/2025
*"היום בתניא"*
יום ג' כ"ז חשון
תניא "קונטרס אחרון"
פרק א'
שנה פשוטה
?
*הקדמה:*
בעת שכתב אדמו"ר הזקן את שני חלקי התניא הראשונים (כפי שהיה בהדפסתו הראשונה). במקביל, הוא גם כתב בנפרד את ה"קונטרס אחרון", המכיל דברי פלפול ועיון עמוקים, שבהם הוא מישב מאמרים מהזהר ומכתבי האריז"ל הנראים כסותרים זה את זה.
אדמו"ר הזקן, מצא לנכון, לא לשלב את הבאורים הללו, בתמליל השוטף של התניא.
אולם אחר הסתלקותו, הוסיפו בני המחבר את ה"קונטרס אחרון" כחלק חמישי של התניא, וזאת לאחר ההוספה גם של האגרות והמאמרים הכלולים ב"אגרת הקדש", שרק עם הקדמת לימודם בעיון ניתן להבין את המבואר ב"קונטרס אחרון" - וביחד לקבל את ההסבר הרעיוני הכולל של התניא המיוסד על הפסוק "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו".
...
*פרק א - הקורא את סיפורי המעשיות שבתורה:*
בתחילת הפרק מציג אדמו"ר הזקן את השאלה: כיצד זה שעם קריאת סיפורי המעשיות שבתורה נעשה האדם "מקושר בחכמה עילאה" (חכמתו העליונה של הקב"ה, כפי שהיא מתגלית בעולם האצילות)?
והוא מבהיר: שהדבר יובן, על פי מה שכתוב ב"ספר הכוונות" (מכתבי האריז"ל), ש"כמו שהאדם עוסק למטה, כך דיוקן האדם העליון למעלה".
...
*המאפין את סיפורי התורה:*
נקדים, כי סיפורי התורה, בנוסף לכך שהם מתארים עובדות ומאורעות שנעשו בפועל בעולמנו. גנוזים בהם גם סודות התורה, שהם למעלה מהשגה והבנה לגמרי.
נזכיר את המבואר בתחילת התניא, שכל נושא הלכתי שהאדם לומדו בעיון והוא מבינו היטב בשכלו, מתקשרת חכמתו עם חכמת ה' ב"יחוד נפלא שאין כמוהו".
אולם, בנוגע לקורא את סיפורי התורה, צריך להבין: נכון שרמוזים בהם ענינים רוחניים נעלים. אבל הקורא הרי מודע רק לפרטי הסיפור כפי שהוא מופיע כפשוטו. ואיך איפוא הוא יכול להיות מקושר עם קריאת הסיפורים לחכמה שאינו משיגה?
...
*"דיוקן האדם העליון":*
על פי המובא בקבלה, תואר זה מתיחס לשורש הנשמה, כפי שהיא מושרשת בספירות העליונות שבאצילות.
ב"ספר הכוונות" לאריז"ל מובא, שעל האדם להשתדל לכוין בלימוד התורה, לחבר את נשמתו שבגוף עם שרשה "דיוקן האדם העליון".
והנה, היות ש"דיוקן" הנשמה קולט את "החכמה העילאה" הרמוזה בסיפורי התורה. מובן, שכל המקשר את נשמתו שבגוף לשרשה, זוכה להיות מקושר עם החכמה העילאה, גם בלימוד סיפורי המעשיות שבתורה (שהחכמה העליונה גנוזה ונעלמת מאיתנו בתוכה).
להבנת מושגים מתורת הקבלה ותורת החסידות , מצוותמלימוד תורה לכל אחת ואחד מישראל בשפה השווה לכל נפש כנסו :
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536094
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
לזכות
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים ותורת החסידות בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



