למה אסור לאכול מאכלים לא כשרים , מה יש בשרימפס, בשר חזיר , בשר לבן, אצות ים, פירות ים, מה זה קליפות על פי תורת הקבלה ואיך השפעת המאכלים על נפשו של יהודי
נכתב על ידי אביהו ח, 28/12/2025
- *"היום בתניא"*
- יום ד', ד' טבת
- תניא "ליקוטי אמרים"
- פרק ז'
- שנה פשוטה
- ?
- *מקבלי החיות מקליפת נוגה (לאחר שנבראו):*
- *א.* נפשו הבהמית של היהודי.
- *ב.* נפשו של כל הכלול ב"חי" (בהמות חיות עופות ודגים), כשהם טהורים ומותרים באכילה.
- *ג.* ה"קיום והחיות" של הדומם והצומח המותר באכילה.
- *ד.* הקיום והחיות" של ה"מחשבה דיבור ומעשה" בענייני העולם הזה - כשאין בהם שום שייכות לשס"ה "לא תעשה", ולאידך, יש בהם את החיסרון שאינם נעשים לשם שמים.
- ...
- *המאפיין את קליפת נוגה:*
- קליפת נוגה שיש בה גם מעט טוב, נחשבת כ *"בחינה ממוצעת"* בין מדרגת הקדושה לשלושת הקליפות הטמאות לגמרי.
- והאדם בהתנהגותו: יכול להוריד את החיות שבנוגה אל הקליפות הטמאות לגמרי (כמבואר בהמשך).
- ולאידך, להעלות את החיות שהוא מקבל מנוגה אל הקדושה (כמבואר כאן).
- ...
- *הפרדת חומרים:*
- בהעלאת הנוגה לקדושה, נעשה בעצם הפרדת חומרים, *הפרדה* *בין הטוב והרע המעורבים יחדיו -* כשבהתנהגותו החיובית, מפריד האדם את הטוב מהרע (שבו הוא היה מעורב) ואותו הוא מעלה לקדושה (כשבמקביל, הרע נדחה לגמרי) - ושתי דוגמאות לדבר:
- *א.* האוכל בשר שמן של שור או שהוא שותה יין מבושם, כשכונתו היא "להרחיב דעתו לה' ולתורתו" (שיוכל ללמוד יותר טוב), או "כדי לקים מצות עונג שבת ויום טוב". הנה, אף שהחיות המקורית הנשפעת במאכלים אלו היא מקליפת נוגה. הרי שבאכילה זו, האדם פועל "בירור" והפרדה של הטוב מהרע שבנוגה, ומעלה אותו למסגרת הקדושה שבעולם, שמעתה הוא יכלל בה.
- *ב.* רב הפותח את שיעורו (שהוא בענייני תורה), בהקדמת "מילתא דבדיחותא"(= "דברים משעשעים") מעניני העולם שאינם אסורים, שחיותם אינה מהקליפות הטמאות אלא מקליפת נוגה. וכפי שנהג רבא בבואו ללמוד עם תלמידיו (כדי להכניסם לאווירת הלימוד) - הנה גם כאן, הטוב שבנוגה נפרד מהרע שבו ועולה ונכלל בקדושה.
- "היום בתניא"
- יום ה', ה' טבת
- תניא "ליקוטי אמרים"
- המשך פרק ז' (עמוד 22)
- שנה פשוטה
- ?
- *הזולל וסובא* :
- מי שאכילתו היא כ"זוללי בשר וסובאי יין, למלאת את תאות גופו ונפשו הבהמית".
- הנה, גם אם המדובר במאכל כשר שחיותו היא מ"נוגה". באכילה זו, הוא הוריד את החיות שבמאכל, שתיכלל "לפי שעה" בשלושת הקליפות הטמאות - וגם גופו (שהמאכל נהפך לדם ובשר מבשרו), נעשה עקב כך "לבוש ומרכבה" לקליפות הטמאות (שחיות המאכל ירדה לתוכם).
- מצב זה ימשך, "עד אשר ישוב האדם" (בתשובה מיוחדת) שבעקבותיה "הוא יחזור לעבודת ה' ולתורתו" - ויקבע בלבו, שכל היותו בעולם הזה הוא בשביל עבודת ה', ובכל ענייניו תהיה משולבת הכוונה האלוקית והתועלת בעבודתו יתברך.
- ...
- *הנכשל במאכלות אסורות* :
- נקדים, שאת החיות הנשפעת מלמעלה למאכלים האסורים באכילה, מאפינים שתי נקודות:
- *א.* חיותם היא מ"שלשת הקליפות הטמאות לגמרי, שאין בהם טוב כלל".
- *ב.* חיותם "אסורה" וקשורה חזק בידי החצונים.
- ניתוקה של חיות זו מהקליפות, באופן כללי יהיה לעתיד לבוא, כשיקוים הנאמר "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ".
- ובנוגע למי שנכשל באכילת מאכלים אסורים וספג לגופו את חיותם שהיא מ"שלשת הקליפות הטמאות", הנה גם הוא, בעבודת תשובה מיוחדת שהיא "מעומק הלב באהבה רבה וחשיקה ונפש שוקקה להידבק בו יתברך", תשובה שבה הוא חש צימאון גדול לאלוקות - תשובה גדולה שבעקבותיה ה"זדונות נעשו לו כזכיות", הנה בתשובה נעלית זו, הוא מצליח להעלות לקדושה את החיות שהוא קיבל מהקליפות הטמאות.
- ונציין, כי עבודת תשובה נעלית זו, באה רק לאחר מצות התשובה הבסיסית (שבה הוא מקבל על עצמו שלא לחטוא עוד), ולאחר עבודת התשובה שבה הוא מבקש שימחל עונשו.
- ...
- הצימאון לאלוקות של הבעל תשובה:
- כאדם הנמצא במדבר, שעצם הידיעה שהוא רחוק ממקום שהמים מצויים שם, מגבירה בו את הצימאון. כן, כאשר הבעל תשובה חש את הריחוק מאלוקות שאכילת הדברים שאינם כשרים הביאוהו, פועלת בו תחושה זו את הצימאון הגדול לאלוקות, הפועל כאמור, שהזדונות יהפכו לו לזכויות.
- ורבנו מוסיף, שתחושת הצימאון הגדול הזה (הנפעל מחמת הריחוק מאלוקות), לא קיימת בצדיקים שכל חייהם היו בקרבת האלוקים - ולכן אמרו "במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים".
- ...
- חבר נכבד:
- קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
- ???לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
- ?? להצטרפות בעברית:
- https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
- ?? להצטרפות במייל [email protected]
- ?? להקדשת שיעור "היום בתניא" לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
- ...
- *חבר נכבד:*
- קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
- ??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
- ?? להצטרפות בעברית:
- https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
- ?? להצטרפות במייל [email protected]
- ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
- לזכות.
- לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה על ידי ההוא טמיר ונעלם בשם כל ישראל
- לקיום מצוות תלמוד תורה - והבנת העניין:
- https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535569
- אם ברצונך לדעת מה היא יהדות ? מה יפה ביהדות או יש לך שאלות קשות או ברצונך לחוות חוויה רוחנית - סוף שבוע באווירה טובה מאוד. כמו כן מתקיימים סמינרים לחיזוק הקשרים במשפחה, סופי שבוע בבית מלון עם למידה של תכנים ברומו של עולם, לפרטים נוספים והרשמה
- כנסו ללוח אירועים של ארגון ערכים
- https://mobile.arachim.org/?Events=1
- בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
- יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים ותורת החסידות בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



