chiddush logo

פרשת השבוע - ואתחנן

נכתב על ידי אלון, 7/8/2014

 

"וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי שָׁמַעְתִּי אֶת קוֹל דִּבְרֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבְּרוּ אֵלֶיךָ הֵיטִיבוּ כָּל אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְווֹתַי כָּל הַיָּמִים לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם לְעֹולָם" (דברים ה, כה-כו)

 

הגמרא משתמשת ברב ספרא כדוגמא לירא שמים. מספרת הגמרא על רב ספרא שרצה למכור חמור. וכשהגיע לקוח, עמד רב ספרא באותה העת, ב"קריאת שמע", כך נבצר ממנו להשיב לאיש. חשב הלקוח שרב ספרא אינו משיב לו כי איננו מרוצה מהסכום שהציע, ולכן העלה את המחיר, בתקווה שהפעם ייעתר לו רב ספרא. אלא שגם הפעם נבצר מרב ספרא לענות לו, והלקוח העלה את ההצעה פעם נוספת למחיר גבוה יותר. כאשר סיים רב ספרא תפילתו פנה אל הלקוח ואמר: אודה על האמת שהתרציתי להצעתך הראשונה, רק שנבצר ממני להשיבך. על כן, לא אטול יותר ממה שהסכמתי בלבי.

בלבו של רב ספרא, כך יש להניח, התחולל מאבק פנימי לא קטן. מצד אחד איש לא יודע על כך וגם איש לא ידע לעולם על הסכמתו הראשונית. מצד שני מאבק של היצר עם המצפון האישי. אלא שכאן מגלה רב ספרא את מידותיו הפנימיות - את יראת השמים שבו. רב ספרא מתנהג על פי האמת הפנימית שבו ובכך הופך להיות סמל לדורות כמי ש"דובר אמת בלבבו". דרגה כזו כמו שהגיע רב ספרא אינה נרכשת בקלות. היא צריכה הכנות רבות ועצומות.

יראת ה', היא עבודה מאומצת של שנים. וכמאמר הכתוב: "הן יראת ה' היא חכמה" (איוב כח, כח).

ומכח זה הסיק ב"שולחן ערוך": "וראוי לו לעמוד בדיבורו, שאפילו לא נתן מעות ולא רשם את הדבר אין לחזור ומי שהוא חוזר, בין הלוקח ובין המוכר, הרי זה ממחוסרי אמנה. ואין רוח חכמים נוחה הימנו. כי ראוי לאיש ישראל לעמוד בדיבורו. כמו שכתוב: 'שארית ישראל לא יעשו עוולה ולא ידברו כזב'. וירא שמים, יש לו לקיים אפילו מחשבת לבו. שאם חשב וגמר בלבו למכור לו בסכום זה, והלה לא ידע מחשבתו, והוסיף לו על סכום זה, לא יקח ממנו, כי אם סכום זה שגמר בלבו. לקיים מה שכתוב: 'ודובר אמת בלבבו'. וכן הלוקח, שגמר בלבו לקנות בסכום כך וכך, אין לו לחזור בו. וכן כל כיוצא בזה בשאר דברים שבין אדם לחברו, יש לו לקיים מחשבות לבו, אם גמר בלבו לעשות איזו טובה ויש בידו לעשותה".

 

מאת: הרב יצחק הלוי, מתוך האתר "ישיבת ההסדר קרני שומרון" www.karnash.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע