chiddush logo

לבירור הפנימי שבכוונת מרדכי לשאילת התלמידים שיוצאים מבית המדרש

נכתב על ידי moshetor1, 8/8/2014

בהתחלת ספר שמואל אנו למדים על שמואל הנביא שניתן לחלה בזכות תפילותיה המרובות ייושן בבית ה' וגדל לתורה ולתעודה תחת עינו הפקוחה של עלי הכהן. כאשר שמואל גדל אנו נתקלים בפסוק מעניין שחכמים ניסו לעמוד על פירושו. נאמר כך : " וישחטו את הפר ויביאו את הנער על עלי ".כמובן שהפסוק מדבר על עבודת הכהנים אך הקשר שבין שחיטת הפר להבאת הנער לא ברור. הגמרא מסבירה שקרה כאן דבר מעניין. רצו לשחוט את הפר אך לא מצאו כהן שישחט ולא ידעו מה לעשות בא הנער שמואל והוכיח להם ששחיטה כשרה בזר ואין בעיה לשחוט. וההוכחה לכך היא שבשאר מלאכות השונות שקשורות לקרבן נאמר שזה נעשה על ידי הכהן ואילו שחיטה לטא נאמר ושחט הכהן. בנקודה זו מביאים את הנער לעלי ואומרים לו את ההלכה שחידש שמואל ועלי עונה ששמואל צודק אך בגלל שהוא מורה הלכה בפני רבו הוא חייב מיתה. אמו הצדקת לא יכולה להשלים עם רע הגזרה ומבקשת מעלי שיסלח לילד כי הוא הנער שאליו התפללתי.מנסה עלי לדחותה בכך שהוא יתן לה בנים אחרים אך כאשר הוא רואה שחנה לא מוותרת הוא מסכים לוותר לנער. שואל החזון איש איך ייתכן שעלי מוכן ללותר לנער על חטאתו כאשר חנה מבקשת והרי ההלכה היא שמורה הלכה בפני רבו חייב מיתה והרי שמואל הורה הלכה ואם כך הוא חייב מיתה. עונה החזון איש כמה תשובות - האחת שזה לא היה בפניו ולכן יש להקל בדבר ועוד כמה טעמים. אך אני רוצה להתקמד בתשובתו האחרונה - החזון איש טוען שכאשר יש הלכה שידועה לכל והיא כתובה מפורש בתורה מי שאומר אותה אינו מתחייב מדין מורה הלכה כי כולם יודעים זאת זה כתוב בתורה. ואם כך זו הסיבה שויתר עלי לשמואל כי זה דבר שכתוב בתורה ובגלל זה אין כאן מורה הלכה בפני רבו.


חשבתי לעצמי שאפשר לקחת את תירוצו של החזון איש לסיפור נוסף. כאשר מרדכי היהודי שומע על גזרת המן הוא יוצא החוצה ושם שק ועפר ובוכה. המדרש מספר שמרדכי הלך לתלמוד תורה לשאול את התלמידים מה למדו היום בחיידר.הוא פונה ילד אחד שאומר לו שהם למדו את הפסוק:" עצו עצה ותופר דברו דבר ולא יקום כי עמנו אל ", בהמשך הוא פוגש ילד נוסף שעונה לו את הפסוק הבא : " אל תירא מפחד פתאום.." וכן על זה הדרך בילד השלישי.כאשר שומע זאת שממרדכי הוא שמח שמחה גדולה. נשאלת השאלה על מה השמחה ומה בדיוק גרם לכך שמרדכי כבר שינה את דעתו ויגונו. 
אולי נוכל לומר שכאשר מרדכי ראה את גזרת המן הוא חשש שנגזרה גזרה מלפני ה' לפגוע בעם ישראל ואין באפשרותנו לבטלה וכל תפילה תגרום לכך שאנו יוצאים כנגד גזירתו של ה' ואם כן אנו כיבכול מורים הלכה בפני רבנו, אך כאשר מרדכי רואה את התלמידים ושואל אותם מה הם חמדו היום והם עונים לו שהם למדו מפסוקים מפורשים שה' איתנו ולא צריך לחשוש מגזרת הרשע, אם כך כמו שלמדנו שבמקום שיש פסוק מפורש לא צריך לחשוש ממור הלכה בפני רבו , ככה גם כאן יש פסוקים מםורשים ואם כך אין חשש להתפלל לבטל את הגזרה וכך מרדי עושה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה