chiddush logo

רבי חיים שמולביץ דברים ששמע רבי שלמה שטנצל

נכתב על ידי eix, 10/9/2014

] שמעתי פעם ממו"ר מרן הגר"ח שמואלביץ זצ"ל בין קבלת שבת לערבית בהתאספות מצומצמת בדירתו, אינני יודע אם הודפס, נפסק להלכה שמצוה לכבד השבת בכסות נקיה ומכובדת, ולומדים שבגדים מכבדים מהא דרבי יוחנן לבגדיו מכבדתיה, והקשה דכאן כתוב שהבגדים מכבדים את לובשו אך מנין שהבגדים מכבדין את השבת. ותירץ כי רק המכובד יכול לכבד את השבת, ואילו המזולזל אינו יכול לכבד. ולכן על האדם להקדים ולהיות מכובד ע"י לבוש מכובד, וכיון שלבש בגדים מכובדים ונתכבד בהם, יכול להמשיך לכבד את השבת, המכובד יכול לכבד. המרומם יכול לרומם, השפל אינו יכול לרומם כאשר אדם למעלה, יכול הוא להרים את השני לנקודת גובהו, אין אפשרות להרים את השני לנקודה יותר גבוהה, לגובה שאינו שולט עליו.

*

בית מקדש של מעלה מכוון כנגד בית מקדש של מטה, ובימ"ק השלישי ירד מהשמים, וגם נאמר כי לוחות הברית והארון נגנזו במקום הבית מתחתיו, ויש להבין זאת כי התורה ניתנה לישראל במתנה, ללמוד ולפסיקתם האחרונה של חכמי ישראל בלבד, ולא בשמים היא, אף שלה' הארץ ומלואה חוץ מהתורה (ראה דרשות הרן סי' א') ולהן הם במקומם, והם לא ירדו עם ביהמ"ק השלישי.

מובא כי רבן גמליאל דרש אח"כ ג' שבתות וראב"ע שבת אחת, כדי להבדיל ביניהם, וצ"ע, כי ניתן להעשות גם ע"י שר"ג ידרוש שתי שבתות וראב"ע שבת אחת ונראה דבאופן זה אדרבה בולטת הפגיעה רבאב"ע, בזה שמעדיפין את רבן גמליאל, ואילו במוצע ג' שבתות לעומת שבת דהיינו שיעור שבועי ניתן ע"י רבן גמליאל, ושיעור חודשי ע"י ראב"ע, הרי שלכל אחד נותנים כבוד קבוע וראוי, ואין ודאות שהאומר שיעור חודשי קבוע הינו זוטר מהאומרו בכל שבוע.

צ"ע מדוע ראב"ע לא נקרא "רבן" לאחר התמנותו כנשיא?

*

שמע ישראל ד' א' ה' אחד.

נראה שפסוק שמע כולל בכפל שנים את הנושא: ישראל אורייתא וקב"ה חד הוא,

א. שמע – זו תורה. ישראל. ה'.

ב. א' – בעל היכולת המתבטא באורייתא, ה'. אחד – המתבטא בליבן של ישראל

*

כל זמן שישראל נמלכים בזקניהם אינם ניזוקין (שמות רבה)

*

י"ל תמים בגי' 490. מום בגי' 86, כשנחסר את המום -86 בתמים -490. נמצא שנשאר 404, דהיינו דת, 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע