chiddush logo

אלול - תשובה

נכתב על ידי DL2000, 16/9/2014

 הגה"ק רבי ירוחם ממיר זי"ע סיפר שבעת שהיה בעיירת מרפא

בימות הקיץ, ראה איך ששני אברכים הגיעו למלון, נענה האחד
ואמר לחבירו, אעלה כעת אל החדר בבית המלון ואניח שם את
כל חפצי, ולאחר מכן נלך אל המרחץ הפתוח בשעה זו, נענה
חברו ואמר לו, הן בזה הזמן שאתה עולה כמה קומות בבנין
המלון ומחפש את החדר שיועד עבורך, ולאחר מכן הינך מסדר
את כל חפציך, הרי נאבד בזה זמן יקר מאד שבו אפשר לך
להברות את גופך במרחצאות, ולכן אבקשך, הנח הכל ובוא
כעת עימדי אל המרחץ, סיים רבי ירוחם ואמר, שמשיחת
אברכים אלו למד שאם ברפואת הגוף צריכים לנצל כל רגע
ורגע, על אחת כמה וכמה ברפואת הנפש בחודש אלול, עלינו 
להניח כל דבר הטפל ולהיכנס כל כולנו בעבודת הבורא ית"ש .
בשנה אחת בסוף חודש מנחם אב חלה כ"ק האדמו"ר בעל
ה'נתיבות שלום' מסלונים זי"ע עד למאד והיה מוטל על ערש
דווי, הרופאים קבעו שיש צורך לנתחו מיד ללא שום שהיות, 
אך הרבי לא הסכים שינתחוהו עד עבור הימים הנוראים, מכיון
שלא רצה להיות רתוק למיטתו באלו הימים הנעלים. משראו
בני המשפחה שהוא נחוש בדעתו ואין כל ברירה, שלחו את
הרופא אל הקודש פנימה והוא סידר לרבי את כל דרך הילוכו
באכילה שתיה ושינה עד אחר הימים הקדושים, ואכן תאריך
הניתוח נדחה עד למחרת יום הקדוש, בהגיע מועד הניתוח, 
בדקוהו הרופאים שנית, ומה רבתה פליאתם בראותם שהסכנה 
חלפה כליל, וכבר אינו זקוק לניתוח כלל, נכנס אליו הרופא
ואמר לו בלשונו 'הזמן פעל לטובתך', נזדעק ה'נתיבות שלום' 
ואמר הזמן פעל לטובתי, היינו הזמנים הגדולים של חודש
הרחמים וימי ראש השנה ויום הכיפורים הם הזמן שבהם יכול
כל אדם לפעול לשנות את גזר דינו לטובה ולברכה, וזה אשר
פעל שאבריא לגמרי למעלה מדרך הטבע .
ת'שובה - תמים תהיה – בתמימות ובצניעות נאמר הביטוי
"עם אלוקיך" – "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", ו"הצנע לכת עם
ה' אלוקיך". אפשר להיתמם כלפי חוץ בו בזמן שלמעשה יהיה
ההיפך מתמים, וכן בצניעות, לכן נאמר בשניהם עם אלוקיך –
דבר המסור ללב – הדברים מסורים לאלוקים בלבד.
תש'ובה - שויתי ה' – הרמב"ם במורה נבוכים כותב: 
"שויתי ה' לנגדי תמיד הוא כלל גדול בתורה ובמעלת הצדיקים
אשר הולכים לפני האלוקים, כי אין ישיבת האדם ובתנועותיו
ועסקיו והוא לבדו בביתו כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני
מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו
וקרוביו, כדבורו במושב המלך, כל שכן כשישים האדם אל לבו
שהמלך הגדול הקדוש ברוך הוא אשר מלא כל הארץ כבודו
עומד עליו ורואה במעשיו, כמו שנאמר 'אם יסתר איש
במסתרים ואני לא אראנו נאום ה'', מיד יגיע אליו היראה
וההכנעה מפחד השם יתברךובושתו ממנו תמיד".
דוד המלך אומר: "שויתי ה' לנגדי תמיד" – שמתי את ה' נגדי
תמיד, "כי מימיני" – שהבורא בעצמו עומד מימיני לשמרני, 
ובוודאי לא אמוט, ולכן בעבור ששמתיך לנגדי תמיד, שמח לבי
והוא השכל, ויגל כבודי הוא הנשמה, אף בשרי בעודני חי ישכון
לבטח, שתצילני מכל צער ונזק )רד"ק(. פעמיים מוזכר בשולחן
ערוך ברמ"א הביטוי "תמיד" – פעם ראשונה בהתחלה –
"שויתי ה' לנגדי תמיד", ופעם בסוף – "וטוב לב משתה תמיד". 
האדם צריך לבנות את ביתו בסדר כזה שכל עסקיו ועניניו
הגורמים לטוב לב משתה תמיד, ינקו את יניקתם משויתי ה', 
ואם התמיד הראשון הוא יציב, יכול הוא להיות בטוח שגם
התמיד השני יהיה יציב לאורךימים.
תשו'בה - ואהבת לרעך כמוך – יש צורך לשמור על
התאמה בין מצוות "ואהבת" המופיעות שלוש פעמים בתורה, 
ובמיוחד בין "ואהבת את ה' אלוקיך" לבין "ואהבת לרעך כמוך". 
בשם הבעש"ט מוסרים שהסביר את הפסוק ואהבת לרעך
כמוך" – כמו שהוא אוהב עצמו ואינו נותן למי שהוא לקטרג על
עצמו, הגם שיודע בעצמו שהוא לא בסדר הן כלפי שמים והן
כלפי בריות, כך צריך לאהוב את חברו ולא להרשות שיקטרגו
עליו בשום פנים ואופן.
תשוב'ה - בכל דרכיך דעהו – על הפסוק במשלי: "בכל
דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך", מפרש המצודת דוד: בכל
ענינך דע את ה', רצה לומר תן דעתך לחשוב לעשות מעשיך
למען יבוא בדבר תועלת לקיים דבר ה' ואז הוא יוליכך באורח
מישור ותצליח בה.
תשובה' - הכון לקראת אלוקיך ישראל – הכנה למצוה
חשובה כמצוה, וכנאמר בפרקי אבות: העולם הזה דומה
לפרוזדור בפני העולם הבא, התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס
לטרקלין, וממילא יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים
בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא, היות ובעולם הזה אפשר
להתכונן, ומי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת.
כן מוצאים אנו כהכנה לתפילת שמונה עשרה מתחילים: "ה', 
שפתי תפתח", כל זה מראה שהיהודי יודע את גודל החשיבות
של ההכנה.
)ר"ת ע"פ הרבי ר' זושא(

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע