chiddush logo

"שעיר" ו"שעיר עזים" במוספי חג הסוכות (11 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 8/8/2010

 ידוע הסברו של הגר"א לשינויי הלשון בפרשת קרבנות המוסף של סוכוצ בין "שעיר" ל"שעיר עזים" - ראה 

גם במלבי"ם שם יש פירוש לזה, וכן צרור המור - ראה
אבל הם לא הסבירו מדוע כשכתוב "שעיר" כתוב "שעיר חטאת אחד" ואילו כשכתוב "שעיר עזים" כתוב "אחד חטאת".
אשמח לשמוע הסברים על כך.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (11)
יצחק ג (30/11/2010)
כשכתוב 'לחטאת' הרי זה אינו תואר אלא מטרה ותכלית והשאלה אינה אלא ראייה, שהרי הוסיפה התורה את האות ל' בשביל שלא יהיו שני תוארים רצופים.
hdklein (29/11/2010)

אם זה עניין תחבירי מדוע כותבת התורה ב:ויקרא,טז,5, "שני שעירי עזים לחטאת" ? על פי הסברו של יצחק ג ושל אופיר קיסר הרי היתה צריכה לכתוב: שעירי עזים לחטאת שניים" ?
hdklein (29/11/2010)
המילה "אחד" נראית כאילו מיותרת. הרי אם היתה התורה כותבת "שעיר-עזים" בלי תאר "אחד" היה מובן שזה אחד ולא שניים. אי לכך ההסבר שזה עניין תחבירי לא מובן.
אבי רבינוביץ (27/11/2010)
דברי אופיר קיסר הם רק השלמה לדברי יצחק ג:
כשכתוב "שעיר עזים" אי אפשר לכתוב "שעיר עזים חטאת" כי אלו שני תארים רצופים (ולדייק יותר: אלו שלשה תארים רצופים, "עזים חטאת אחד", ושלושה רצופים ודאי אינם נשמעים טוב), ולכן היה צורך לכתוב "שעיר עזים אחד חטאת" (כמו שהסביר יצחק ג), ואז "חטאת" אינו תואר אלא נשוא (כמו שהסביר אופיר קיסר).
hdklein (26/11/2010)
מה הלימוד מהתשובה של מר אופיר קיסר ?
אופיר קיסר (28/8/2010)
מבחינה תחבירית, בפסוק ט"ז המילה חטאת משמשת כנשוא, ולכן שיעור הכתוב: שעיר עזים אחד - (הוא) חטאת , ואילו בפסוק כ"ב חטאת הוא לוואי (מתאר שם עצם) לשעיר, והוא דומיננטי יותר מן הלוואי השני (אחד), ולכן הוזכר תחילה (כך נמסר לי ע"י ד"ר ניסן נצר).
יצחק ג (19/8/2010)
דברי הגר"א אינם דרשה אלא רק הסבר שחלק מן השעירים הם כנגד ישמעאל וחלק כנגד עשו, ואין בזה שום נפק"מ להלכה.
hdklein (15/8/2010)
מאיפה לומדים שניתן לדרוש מקרא על פי כללי דקדוק?
באיזה גמרא או מפרש מקרא מצאתם אזכור לפרוש מקראי על פי כללי דקדוק?
יצחק ג (12/8/2010)
התשובה עונה על השאלה, כיון שא"א לכתוב שעיר עיזים חטאת אחד כיון שיש פה שני תוארים אחד אחר השני,
hdklein (8/8/2010)
התשבה של המשיב יצחק אינה מתייחסת לשאלה
יצחק ג (8/8/2010)
אני חושב שיש כאן ענין דקדוקי, שכאשר אומרים 'שעיר עיזים' אזי אינו מתאים לכתוב אח"כ עוד תואר שהוא 'שעיר עיזים חטאת', שהרי השעיר הוא שם העצם והעיזים מורה על עזותו ולכן הוא רק תואר, ושני תוארים אחד אחר השני ללא הפסק אינו כל כך רגיל בלשון המקרא, ולכן עדיף לכתוב שעיר עיזים אחד - חטאת,

דרך אגב, אני חושב שיש טעות בדברי התלמידים שהביאו שם בשם הגר"א שהוא אמר שעשו הוא שעיר ואילו ישמעאל הוא שעיר עיזים, ובאמת שצריך להיות הפוך וכמבואר בדברי הגר"א בעצמו בספד"צ (דנ"א ע"ג) שעשו הוא כנגד השעיר לעזעזל ואילו ישמעאל הוא כנגד שעיר לה', כיון שישמעאל הוא יותר קרוב לקדושה [שהרי אינם כופרים באחדות הבורא, ותשים לב שגם ארצותיהם סביב ארץ ישראל - זה אומר שהם קרובים יותר לקדושה], ולכן הוא בחי' של שעיר לה' אשר מעלתו גדולה יותר ועזותו פחותה, ואילו עשו הוא עז ולכן צריך להיקראות שעיר עיזים אשר נשלח לעזעזל.
ציורים לפרשת שבוע