chiddush logo

עיונים במגילה

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 3/3/2015

 אפשר לומר שגם על המילה "מס" במגילה צריך להכות.

עוד אפשר לומר, שגם על "דתי המלך"  במגילה יש להכות, ביטוי זה-החוזר על עצמו כמה פעמים במגילה-הוא אחד הביטויים המקוממים ביותר במגילה, שצוויים של מלך טיפש והולל הופכים להיות מקודשים כמו דת.

במגילה יש שוויון בין  מרדכי לאסתר, בפרק ו' הגיבור הוא מרדכי, ואסתר מוזכרת בו  רק פעם אחת, בפרק ז' אסתר היא הגיבורה, ומרדכי מוזכר בסך הכול פעם אחת.

על פי המדרש מרדכי ואסתר היו בני זוג, וכאמור, היה ביניהם שוויון, גם בין המן לזרש הייתה זוגיות טובה, המן משתף את זרש אשתו בכל מה שעובר עליו.

אנו מוצאים בחודש אדר תופעה שלא מצינו כמותה באף חודש, שהשמחה מתחילה בתחילת החודש. "משנכנס אדר מרבים בשמחה".

אמנם גם בחודש ניסן יש הלכות יחודיות לכל החודש, למשל-אי אמירת תחנון בכל החודש, אך יש הבדל, בחודש אדר רק שני ימים בחודש הם ימים מיוחדים-יד וטו, ובכל זאת כל החודש הוא חודש של שמחה, בחודש ניסן-ברוב החודש יש ימים מיוחדים וכיון שרובו יצא בקדושה- אנו מקדשים את כל החודש.

והתשובה היא, שהמן עשה את הגורל דווקא בחודש שכביכול אין בו מזל לישראל. וכן כתוב "החדש אשר נהפך להם".

כעת נשאל כמה שאלות יסודיות ביותר על המגילה.

א) איך אחשורוש לא ידע מהו מוצאה של אסתר? איך לא הפציר בה לגלות לו זאת?

בטרם נענה על השאלה, נציין שהשאלה היא "שאלה בהבנת המציאות" להבדיל מ "שאלה הלכתית"-שאלה שנשאלת כאשר קיימת סתירה בין הסיפור לבין ההלכה כפי שאנו מכירים אותה כיום.

התשובה היא, אנו מוצאים בהלכה מושג שנקרא "אסופי"-ילד קטן שמוצאים אותו בשוק ואוספים אותו ולא יודעים כלל מיהו אביו ואמו.

מרדכי אמר לאסתר שתספר לכל מי ששואל אותה שהיא "אסופי", שמרדכי אסף אותה מהשוק וגידל אותה בביתו.

ב) המן אמר "וכל זה איננו שווה לי" למה להמן כל כך הפריע שמרדכי לא כורע ומשתחווה לו, למה לא הספיק להמן כל הגדולה שגדלו המלך?

במגילה יש מאבק בין המן למרדכי מי יהיה המשנה למלך ששלט שליטה מליאה על רוב מדינות העולם באותה עת, בפרק ג'-שלפי דעות מסוימות במשנה ניתן להתחיל ממנו את קריאת המגילה-כתוב שהמלך אחשורוש גידל את המן, בפרק י'-הפרק המסיים את המגילה-כתוב "כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לכל אחיו דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו"  לעיתים הפסוק האחרון או המשפט האחרון בספרי התנ"ך מצביעים על קיומה של המטרה העיקרית שלשמה נכתב הספר, המטרה העיקרית של מגילת רות זה לספר לנו את תולדות מלכות בית דוד והמשפט האחרון במגילה מאשר את קיומה של המטרה הזו, לכל אורך מגילת אסתר יש מאבק בין מרדכי להמן מי יהיה המשנה למלך, או בלשון אחרת-מי יהיה השר הבכיר בממשלתו של המלך, הפסוק האחרון במגילה מאשר את ניצחונו של מרדכי במאבק.

לפי דברינו עד כה, מובן מדוע להמן הפריע שמרדכי לא משתחווה לו, כי עיקר המאבק מתרחש בינו לבין מרדכי,היחס של שאר העם  כלפיו פחות נוגע לו.

דבר נוסף-החוזים בכוכבים שהמן התייעץ איתם הודיעו לו שמרדכי יגדל ממנו, אגב, פעמים רבות החוזים לא מדיקים בדבריהם, כמו בפס' "ראו כי רעה נגד פניכם".

המן הכין עץ גבוה חמישים אמה כדי שדברי החוזים יתקיימו, אך באופן שנוח לו-שמרדכי יהיה גבוה ממנו תלוי על עץ.

עדיין צריך לשאול למה המן הכין דווקא עץ, למה לא הכין עמוד, חומה, וכדומה, אולי משום שמצינו מקום נוסף בו יש קשר בין המן לעץ "המן מן התורה מנין שנאמר המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת".


 

 



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע