chiddush logo

לידת שת כתחליף להבל

נכתב על ידי מידי אביר, 20/9/2010

"וידע אדם עוד את אשתו ותלד בן ותקרא את שמו שת כי שת לי אלקים זרע אחר תחת הבל כי הרגו קין" (ד, כה)

מסמיכות פסוק זה לפסוקים הקודמים המספרים על הריגת קין, משמע שאחרי שאדם ראה שקין נהרג, הוא ידע את אשתו והוליד את שת; ואילו מהמלים "זרע אחר תחת הבל" משמע שעשה זאת כדי שיהיה לו תחליף להבל שנהרג (אלא שרש"י כאן מפרש שעשה זאת רק עקב תוכחה של נשי למלך). אם כן, מתעוררת השאלה, אם הוא רצה תחליף להבל, מדוע חיכה עד עכשיו? הרי מיד אחרי שנהרג הבל נוצר צורך בתחליף להבל?

אפשר לתת לכך כמה הסברים:

א) אדם פחד שאם ייוולד בן אחר במקום הבל, בעוד שקין בחיים, קין עלול להרוג גם את האח החדש, ולכן נאלץ להמתין עד מות קין.

ב) כל זמן שקין היה בחיים, לא הרגיש אדם בהעדר בן, ורק כשגם קין נהרג, ולא נשארו להם בנים, ונשארו רק נכדים ונינים, רצה בן אחר תחת הבל.

ג) אדם לא האמין שקין הוא שרצח את הבל. רק אחרי שקין עצמו נהרג, הבינו שזה היה עונש, ושקין הרג את הבל; ולכן רצו להנציח את הבל הקרבן, ע"י בן נוסף.

ד) קין נשא על מצחו "אות", ובמידה מסוימת האות הנציחה את הבל; וכאשר גם קין מת, לא נשארה הנצחה להבל, ולכן אדם רצה להנציח אותו ע"י בן נוסף.

ה) אדם ציפה שקין יוליד בן להנצחת שם אחיו, כמצוות יבום "להקים לאחיו שם"; וכשראה אדם שקין לא עשה זאת וכבר לא יעשה זאת, החליט לעשות כך בעצמו.

לפי זה, צריך לקרוא את הפסוק כך: "כי שת לי אלקים זרע אחר תחת הבל כי הָרְגוּ קין", כלומר,  עכשיו שנהרג קין, היה אפשר ללדת תחליף בהבל (ולפי ההסבר השני, עכשו הרגישו בצורך בתחליף).

לפי ההסבר השני, שדווקא העדרו של קין הפריע להם, צריך לומר שהסיבה שהתורה מדגישה "תחת הבל" היא מפני שלקין כבר היו ילדים, ולכן לא היה להם צורך בבן חדש במקום קין.

אפשר לפרש פירוש אחר, שבאמת אדם לא חיכה עד מות קין, אלא הוליד את שת מיד אחרי מות הבל כתחליף להבל; ופסוק זה אינו במקומו הכרונולוגי, כדי לא לקטוע את הרצף של הסיפור על עונשו של קין. והתורה רומזת לנו את זמנה האמיתי של הולדת שת, במלים "כי הרגו קין", והמילה 'כי' היא במובן של 'כאשר', כלומר הוא ידע את אשתו וכו' כאשר הבל בנם נהרג ע"י קין.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע