chiddush logo

תובנות בתורה – פרשת שופטים

נכתב על ידי אורן מס, 16/8/2015

 

תובנות בתורה – פרשת שופטים

 

טז,יח: שופטים ושוטרים תתן לך ... ושפטו: תובנה: גםלשוטרים יש סמכות לשפוט בנושאים מסוימים. למשל השוטרים הכריעו מי זכאי להשתחררמשורות הלוחמים (כ,ט).

 

יז,ו: על פי שנים עדים או שלושה עדים: תובנה: השופט מסתמך על עדות העדים. אם עדות שני עדים זהה – הוא פוסק לפי העדות. אם אינה זהה, הוא מקבל עד שלישי שיכריע ביניהם. אין לקבל יותר משלושה עדים כי אין לדבר סוף, וכבר יש הכרעה של שופט הפוסק לפי שני עדים. וכן הדין בכל עבירה (יט,טו).

 

יז,ח: וקמת ועלית: תובנה: אדם המעוניין לשמוע דעתהכהן או השופט, חייב ליזום זאת ולהגיע אליו. פסקי הלכה כלליים, מלבד אלה הכתוביםבתורה, שאדם לא שאל ולא יזם שאלה לגביהם – אינם מחייבים אותו.

 

יז,יט: למען ילמד ליראה את ה' אלוהיו: תובנה:כתיבת ספר תורה (פסוק י"ח) מאפשרת למלך להגיע ליראת ה', לענווה ולשמירתהמצוות (פסוק י"ט). אם היה ניתן להגיע לכך בלימוד תורה מספר קיים, לא הייתהמצווה על המלך לכתוב לעצמו ספר תורה. נראה לי כי אפשר להרחיב כלל זה על כל אדם,ולא רק על מלך. כן ניתן להרחיב ולהבין שעצם כתיבת דברי תורה, ולא רק לימוד מספריםקיימים, מביאים את הכותב ליראה, ענווה וקיום מעשי של המצוות.

 

יט,ט: כי תשמור את כל המצוה הזאת לעשותה ... כל הימים,ויספת לך עוד שלוש ערים, על השלוש האלה: תובנה: הוספת ערי מקלט בישראל היא הטבהלישראל כתוצאה משמירת כל מצוות ה'. הוספת שלוש ערי המקלט אינם תוצאה של הרחבתגבולות הארץ בלבד (כפי שניתן היה להבין מבמדבר לה,י-יא), אלא של הרחבת גבולות הארץמתוך קיום מלא של מצוות ה'.

 

כא,ג: והיה העיר הקרובה אל החלל: תובנה: כל עודלא נמצא רוצח, האחריות על הרצח מוטלת על יושבי העיר הסמוכה ביותר למקום הרצח. אמנםלא יוטל על יושבי העיר עונש כדין רוצח, אך יושבי העיר יהיו חייבים בטקס "עגלהערופה", לציין את אחריותם לרצח.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה