chiddush logo

פרשת השבוע - חיי שרה

נכתב על ידי אלון, 3/11/2015

 

"וד' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל" (בראשית כד, א) 

 

בפרשת השבוע נאמר על אברהם אבינו: "וד' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל". הגמרא (בבא בתרא טז, ב) מבארת מה מרמזת מלה זו – "בַּכֹּל":

"רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה היתה תלויה בצווארו של אברהם אבינו, שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם - תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה".

ראשונים ופרשנים רבים (רבינו בחיי, א. אלשיך, שו"ת מהרש"ם בשם הרשב"א, ועוד) מפרשים כי דברי רבי שמעון בן יוחי מתייחסים לפועלו של אברהם אבינו ע"ה להחדרת האמונה בבורא עולם בקרב בני דורו ולסילוק האמונות התועות בעבודה זרה.

בחייו היה אברהם אבינו מדבר, משוחח ומשכנע את האנשים במציאות הבורא יתברך – "אבן טובה היתה תלויה בצווארו" - בגרונו, שממנו יצאו דברי חוכמה ומוסר להבהיר לעולם שיש בורא אחד ויחיד. ואילו לאחר פטירתו של אברהם אבינו ע"ה– "תלאה הקב"ה בגלגל חמה", כלומר ההוכחה למציאותו של הקב"ה נותרה לבני האדם לאחר פטירתו של אברהם ע"ה ע"י העדות בגלגלי השמים, כמאמר הכתוב (ישעיהו מ, כו): "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה".

המתבונן ביקום, על כל מהלכי גרמי השמים, אינו יכול להימלט מן המסקנה הבלתי נמנעת כי בורא אחד ויחיד ברא מערכת מופלאה זו. וגם לאחר הסתלקותו של אברהם אבינו ע"ה יש לבני אדם אפשרות להכיר את בוראם.

כתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה א, א-ה):

"יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... המצוי הזה הוא אלקי העולם אדון כל הארץ, והוא המנהיג הגלגל בכח שאין לו קץ ותכלית, בכח שאין לו הפסק, שהגלגל סובב תמיד ואי אפשר שיסוב בלא מסבב, והוא ברוך הוא המסבב אותו בלא יד ובלא גוף".

 

לקוח מתוך: "ותן חלקנו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע