chiddush logo

פרשת השבוע - ויצא

נכתב על ידי אלון, 15/11/2015

 

"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו"

(בראשית כח, יב-יג)

 

על יעקב אבינו נאמר: "יעקב אבינו - בחיר האבות הוא" (מדרש שכל טוב בראשית לג).

מאברהם אבינו יוצא גם ישמעאל ומיצחק אבינו יוצא עשו, ואילו יעקב אבינו - מיטתו שלמה, וכל צאצאיו הם ישראל. יעקב אבינו הוא הד.נ.א של האומה הישראלית, לכן אומרים חז"ל שיעקב אבינו לא מת: "מה זרעו בחיים – אף הוא בחיים" (תענית ה, ב).

את "חלום הסולם" שחלם יעקב אבינו, ניתן להסביר כתחילת בניינה של האומה הישראלית. זהו חלום אשר כומס בקרבו את סיפורה של האומה הישראלית, מהותה ועניינה.

במדרש תנחומא (ויצא, ב), מתפרש חלומו של יעקב אבינו כנמשל לארבע מלכויות שישלטו בנו:

"אמר ר' שמואל בר' נחמן: 'והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים', אלה שרי אומות העכו"ם (עובדי כוכבים ומזלות)... שהראה לו הקב"ה ליעקב אבינו שר של בבל - עולה שבעים עוקים (שלבים) ויורד, ושל מדי – חמישים ושניים ויורד, ושל יוון - מאה (שלבים) ויורד, ושל אדום - עולה ולא יודע כמה. באותה שעה נתיירא יעקב אבינו ואמר: שמא לזה אין לו ירידה? אמר לו הקב"ה (ירמיה ל, י): 'ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה' ואל תחת ישראל' – כביכול אפילו אתה רואהו עולה ויושב אצלי, משם אני מורידו!".

מדרש זה מפרש שחלום זה הוא חזיון אלוקי שמספר את כל מהלך ההיסטוריה של האומה הישראלית: ארבע מלכויות שולטות באומה הישראלית, עולות ויורדות, אך לעומתן ישנה אומה אלוקית שאינה נתונה תחת כללי ההיסטוריה אלא ה' ניצב עליה.

ה"שפת אמת" (ויצא תרל"ב) מסביר שכאשר יעקב אבינו יוצא מבאר שבע ללכת חרנה, הוא יוצא לגלות כדי להאיר בה אור אלוקי, ולהכין את האומה הישראלית לדורותיה להיות דבקה בה' גם בגלות. אילולא יעקב אבינו היה יוצא לגלות, לא הייתה לנו כל עמידה בגלותנו, ומפני שיעקב אבינו היה בגלות ונשאר שלם, "עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי" (רש"י בראשית לב, ה), ממילא לדורות עולם אנו יכולים לצלוח את הגלות ולצאת ממנה שלמים.

המהר"ל (נצח ישראל, כד), מלמד שיותר מכל דבר אחר: יותר מיציאת מצרים ויותר ממתן תורה, דווקא הגלות היא המופת על אלוקיותה של האומה הישראלית. הגלות אינה אירוע בודד כדוגמת יציאת מצרים, אלא היא מהלך היסטורי ארוך שבו האומה הישראלית מפוזרת בין האומות, מושפלת, רדופה ובזויה, ובכל זאת היא אינה נאבדת, ולבסוף אף שבה לארץ מולדתה. זהו מופת אלוקי, ואין עוד אומה כזו בכל ההיסטוריה כולה.

בבראשית רבה (סט, ג) נאמר: "משל לבן מלכים שהיה ישן על גבי עריסה, והיו זבובים שוכנים עליו, וכיון שבא מניקתו, שחה עליו מניקתו וברחו מעליו".

כל מהלך ההיסטוריה שהאומה הישראלית עוברת, הוא מהלך שבו מעורב באופן 'אישי' הקב"ה, אשר דואג לנו כמו המינקת שמגרשת את הזבובים מעל בן המלך שישן. כל שרי האומות הם כמו זבובים שמציקים, אך אין להם קיום רב, משום שהקב"ה ניצב על האומה הישראלית ומגרש את האויבים שפוגעים בנו, כדי שנוכל להגיע למעמדנו האמיתי בגאולה השלימה.

חלום הסולם הוא חלום האומה הישראלית - שהגלות אינה פוגעת באומה זו משום שה' ניצב עליה, ומסיר מעליה את כל הקמים עליה.

 

הרב יהושע שפירא, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר רמת גן" - www.yrg.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע