chiddush logo

למה יעקב מתעכב בארץ ולא פוגש את אמו??

נכתב על ידי יוחנן ריינר, 25/11/2015

 ויעקב נסע סכתה ויבן לו בית – 18 חודש התעכב שם – רש"י


‏ ‏
 
פלא גדול ועצום, ממש לא מובן איך יתכן שיעקב אבינו ‏אחרי שלא ראה את הוריו 34 שנים (כי ברח מעשיו ‏ונטמן 14 שנה בישיבה, ועוד 14 שנה עבור נשיו ועוד 6 ‏עבור משכורתו), והנה הוא כבר נמצא בארץ ישראל, ‏ובמקום להזדרז במהירות לבית הוריו לפגוש את אמו ‏שכל כך אהבה אותו, ואת אביו הקדוש שהוא הצליח ‏לשמור על המשך דרכו אפילו בבית לבן, וגם הוא מצווה ‏על מצוות כיבוד אב ואם, בכל זאת הוא מתעכב עוד שנה ‏וחצי בארץ ישראל בסוכות ליד שכם???‏

שמה תאמר כי פחד מעשיו, אין זה סיבה נכונה, שהרי ‏הוא השלים עם עשיו ובכל זאת אחרי השלום הוא ‏התעכב, ולמה התעכב?? ואכן קודם תירצנו על כך שעדיין יש ‏חשש אבל כאן באנו בדרך אחרת.‏

ועל הפסוק "ותמת דברה מינקת רבקה ותקבר מתחת ‏לבית אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות" כתב רש"י ‏והוא מהמדרש, שאמו נפטרה והסתירו את פטירתה ‏והעלימו את קבורתה, וגם שני בניה לא היו בלוויה שלה, ‏ושוב מתחדד הפלא הנה בגלל העיקוב, הוא הבן יקיר גם ‏לא היה בלוויה של אמא שלו!! הייתכן???‏

עוד פליאה למה מוזכר פטירת יצחק בפרשה כאשר זה ‏שייך לפרשה הבאה, שהרי יצחק היה חי כאשר יוסף ‏נמכר??? ובכלל בקבורת יצחק הוזכר עשיו קודם ליעקב, ‏הוזכר עשיו קודם, ובגמרא דרשו מכך שלא חזר ‏בתשובה אלא נשאר רשע, וכי מה החידוש??? למה ‏נחשוב פתאום שיחזור בתשובה?? ואולי זה נכתב ללמדנו על ‏ישמעאל שחזר בתשובה.‏

והתשובה לכל זה, וזה המשך לחידוש שאמרנו בפרשת ‏תולדות, שהתוכנית של יצחק הייתה להחזיר בתשובה ‏את עשיו על ידי שעשיו יקיים מצוה אחת בשלימות - ‏מצוות כיבוד אב בשלימות, ועל ידי כוח מצוה זו עשיו ‏יחזור בתשובה, אבל תוכנית זו כשלה, כי יעקב גנב את ‏הברכות ולכן עשיו חיכה שיצחק ימות שאז יהרוג את ‏יעקב, ובן שמחכה שאבא שלו ימות זה לא כיבוד אב.‏

ולכן בפרשה שלנו, אחרי שיעקב השלים עם עשיו, ‏ממילא עשיו כבר לא המתין שאביו ימות, אז ממילא ‏עשיו יכול חזרה לכבד את הוריו ולחזור בתשובה הכל ‏לפי התוכנית הקודמת של אביו יצחק, ועל כן המתין ‏יעקב בארץ ישראל שנה וחצי, בכדי שעשיו לבד בלי לחץ ‏ובלי תחרות עם יעקב יוכל להתמסר לכיבוד אב ואם.‏

ויותר מכך, עשיו יכול היה להתעודד, כמו שיש ‏המחפשים מומים אצל יראי שמים בטענה שאצלם אין ‏מום זה, וזה נותן להם חיות והרגשה שהם טובים, וגם ‏כאן עשיו ירגיש מושלם מול יעקב הצדיק שכביכול ‏מזלזל ומזניח את מצוות כיבוד אב ואם, ולכן דווקא ‏הוא יוכיח לצדיק שהוא יותר טוב ממנו והוא עשיו כן ‏מכבד את הוריו כראוי.‏

אבל עשיו הרשע לא ניצל הזדמנות זו ואפילו ללוויה של ‏אמו רבקה לא הגיע, וגם אם לא ידע כי הסתירו זאת זה ‏כבר מראה שלא היה בשטח, וגם בלוויה של אביו הוא ‏התנהג כרשע ולא חזר בתשובה כמו ישמעאל שחזר ‏לקראת פטירת אביו. ‏

ולכן מקדימים את סיפור פטירת יצחק וגם שהתנהג ‏כרשע בלוויה של יצחק, להדגיש לנו ששום דבר לא עזר ‏עשיו נשאר רשע ושום תוכנית לא הצליחה, בקיצור עשיו ‏גם להזדמנות האחרונה לא נתפס ולא ניצל אותה כראוי ‏אלא הזניח ונשאר רשע.‏

וחלילה לחשוב שמאמצי יצחק ויעקב היו לריק, כי גם ‏אם לא הצליחו לתקן ולהחזיר בתשובה את עשיו, ‏המאמצים השאירו כוחות, ונטעו לכל הורה יהודי את ‏הכוחות לשמור על בניו ויוצאי חלציו שלא ירדו לבאר ‏שחת, שמעשה אבות סימן יפה לבנים, ובזכותם ‏המאמצים שלכם יצליחו בעזרת ה', ותזכו לראות נחת ‏יהודית מכל יוצאי חלצינו אמן ואמן.‏

 

ונלמד מזה, שחלילה לחשוב שאדם שנולד עם תכונות רעות ונטיות רעות זה אדם אבוד חסר תקווה ועתיד, אלא נלמד ‏מאבותינו הקדושים שהאב והאח מסרו עצמם למען הצלת הזולת, וגם בגיל מבוגר לא זנחו את המאמצים להחזירו ‏בתשובה, ובכל מצב שהשתנה מיד ניסו שוב ושוב לפעול לחזרתו בתשובה, ולכן לא נטעה ונתייאש חלילה אחרי מספר ‏מאמצים ואכזבות, אלא כל החיים עלינו להמשיך לנסות, והקב"ה משלם שכר לא רק לפי התוצאה אלא לפי גודל המאמץ ‏וההקרבה.‏

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה