chiddush logo

פרשת השבוע "ויצא"

נכתב על ידי ברוך עינב, 30/12/2015

בס"ד


"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" (בראשית כח, י): "באר" ר"ת "(מ)בית אמו רבקה", ובספר אור החמה על פרשת "ויצא" כתוב ש"שבע" ר"ת "בית שם (ו)עבר", ללמדנו שיצא מבית הוריו יצחק ורבקה ע"ה והלך ללמוד שם את התורה הקדושה במשך 14 שנים.


14 שנים נוספות עבד עבור לבן הרמאי, 7 שנים עבור לאה ועוד 7 עבור רחל, וסה"כ 28 שנים כמניין "כח", ללמדנו על כמה ממקורות הכח שעזר הקב"ה ליעקב להשריש בכל זרעו, זרע ישראל, העם הנבחר:


1. תלמוד תורה במסירות נפש, ברציפות ובהתמדה.


2. חתונה כשרה, קדושה וטהורה בין איש ואישה כשמגמתה הברורה היא דבקות והיצמדות מוחלטת לדרך ד' יתברך, התורה הקדושה והמצוות, שעוזרות לאדם לחיות את מהותו ולהוציא מהכח אל הפועל את עצמיותו, תוך בירור התפקידים שבאו לבצע, התיקונים שעליהם לעשות והניצוצות שבאו לברר, עם חיים שמלאים בתכלית ולא נופלים לתחתית, כששני בני הזוג עוזרים זה לזו לעבוד את ד', להתקרב ולהידבק בו יתברך ובמידותיו, ולא מחפשים רק את את התועלת האישית שיכול כל אחד מהם להפיק מהצד השני.


3. יצירת תולדות טובות, כשרות, טהורות וקדושות, כגון מצוות ומעשים טובים וגם בנים ובנות שגדלים על אדני החינוך היהודי, הדתי והתורני1.


4. עמידה בנסיונות וקשיים, התגברות על היצר הרע2 ושעבוד כוחות החיים האדירים שגלומים גם בו לעבודת ד' יתברך.


5. לראות את האלוקות ואת הטוב שבכל דבר ולו בפרטים המזעריים ביותר בכל הבריאה תוך התבטלות מוחלטת א-ל ד' וחכמתו יתברך והשלמה עם הרצון והמציאות האלוקיים בענוה והכנעה.


6. תפילה מעומק הלב על כל דבר ועניין גם אם הסיכוי באותו עניין שואף לאפס3, וגם אם מדובר בעניין מהותי שמהוה את אחד מרצונותיו ומגמותיו של ד' יתברך כמו עשיית אחת ממצוותיו בהידור4 מחד, ומאידך אם הוא נראה זניח וחסר משמעות, ודרך זה לגלות אמונה שהקב"ה נמצא בכל זמן, בכל מקום ובכל מצב, ומקור העזרה והישועה היחיד הוא הקב"ה, מקור כל הכוחות, מקור כל הברכה, מקור הכל.


אם מוסיפים את 6 השנים הנוספות שבהן המשיך לעבוד עבור לבן מקבלים 34 כמניין "גד" שמשמעותו מזל, וכשם שאחת המגמות בחיי כל אדם היא להעלות בקודש כך גם מכאן ניתן לקבל רמז לכך שעם ישראל הוא מעל המזל.


________________________________________________________


1. כשהאפשרות של חינוך מעורב ר"ל לא נמצאת ולו בסוף רשימת האפשרויות, מתוך הבנה שהחינוך שבנים ובנות של מלך צריך להיות פועל יוצא של הנשמה האינסופית שיש להם, חלק אלוקה ממעל שחצובה מתחת לכסא הכבוד ובהתאם למעמדם במציאות האלוקית, כשרק חינוך כזה יאפשר לה לבוא לידי ביטוי, כשכל אפשרות אחרת תוביל לעצבות או דיכאון או יאוש או שילוב של כל אלה, לא עלינו ולא עליכם.


אמנם גם בני אדם שאינם יהודים נבראו בצלם אלוקים ואף נקראים "חביב אדם הנברא בצלם", אך צריך לזכור שמדובר בבריאה מסוג שונה לחלוטין ובהתאם לכך הגוים מצווים רק בשבע מצוות בני נוח, לעומת בני העם הנבחר שמצווים בתרי"ג מצוות, ומכאן שעם כל הכבוד והאהבה שאנו רוחשים לגויים ולו רק מעצם העובדה שגם הם נבראו ע"י בורא עולם, אף הורה יהודי בר דעת בריאה ושפויה אינו יכול להרשות לעצמו לתת ליקרים לו מכל חינוך שמותאם לגויים, כמו שפשוט שבנאס"א, סוכנות החלל הבינלאומית, לעולם לא יתנו למומחה לבניית קורקינטים ואופניים חשמליים לבנות את החלליות שלהם, מאחר ולא ניתן להשוות כלל את רמת השכלול והמורכבות של שני סוגי כלי הרכב האלה.


2. כפי שמובא במאמר "קשיים מחזקים".


3. יש אינספור מקרים בתולדות המין האנושי בכלל ובעם היהודי בפרט, ולדוגמא זכיתי להכיר אברך שהרופאים אמרו לו ולאשתו שיצמחו להם שערות בידיים והם לא יצליחו להביא ילדים לעולם, חרף העובדה שתפקיד הרופאים לרפא ולא לייאש ח"ו את המטופלים, וכעבור שמונה שנים מלאות באמונה, אהבה ודבקות ב-ד' יתברך, במהלכם לא ויתרו והמשיכו ללמוד תורה במסירות נפש, להתפלל מעומק הלב וללכת בדרך ד', הצליחו בעה"י להתעבר וללדת את בתם הראשונה, כשמילים אלה נכתבות כמה שעות לאחר שערך סעודת הודיה לרגל יום הולדתה הראשון.


4. כמו אדם שמתפלל שיזכה ללמוד תורה בישיבה או בכולל בו חפץ לבו ללמוד, או אדם שנקלע למקום שזר לו ומתפלל שיצליח למצוא מניין כדי שיוכל לקיים את המצוה ובצורה מהודרת ולא כיחיד, או אדם שמתפלל שיצליח למצוא אתרוג מהודר במיוחד לכבוד חג הסוכות כדי שיוכל לכבד בכך את ד' יתברך, שנאמר "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות טו, ב), או אדם שמתפלל שיעזרהו ד' יתברך בשליחותו להשכין שלום בין שני אנשים, או אדם שמתפלל שיזכה לעבוד את ד' יתברך באהבה ויראת הרוממות, באמונה ובטחון, שמחה וענוה, קדושה וטהרה, שיזכה לחכמה בינה ודעת, שיצליח להתבטל לרצונו ולקיים את מצוותיו של ד' יתברך, שיזכה לתקן את מידותיו, שיצליח להתגבר על היצר הרע ושלא יכשל בלשון הרע.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע