chiddush logo

אברהם העברי - מול כל העולם

נכתב על ידי ברוך בר מאיר דוד, 17/10/2010

 "ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי" (יד, יג)

זה המקום היחיד במקרא שבו נקרא אברהם אבינו בכינוי "העברי". ידועים דברי חז"ל על פסוק זה: "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" (בראשית רבה פרשה מב, ח). אבל נשאלת השאלה, מדוע אברהם מתואר בתואר הזה דווקא כאן, בהקשר של שביית לוט ולחימת אברהם להצלתו? 
אפשר להסביר, שביציאת אברהם להציל את לוט, הוא הסתכן סיכון גדול: מתנגדיו היו עלולים להשמיץ אותו, בטענה שאין לו מבט "אוניברסלי", אלא הוא "גזעני", שהרי הוא מוכן להרוג אנשים רבים כדי להציל מישהו מבני משפחתו; וטענה זו היתה עלולה להרחיק אנשים מלהקשיב לדבריו. כל מאמציו להודיע את שם ה' בעולם עלולים לרדת לטמיון. 
למרות סיכונים אלו, החליט אברהם לצאת להציל את לוט, מפני שלוט היה צדיק, וארבעת המלכים היו רשעים; ולוט היה נרדף, והתורה מצווה להרוג את הרודף כדי להציל את הנרדף (ואברהם אבינו קיים את כל התורה). דווקא החלטה זו מראה שאברהם מוכן לעמוד מול כל העולם, ולעשות את הדבר הנכון, אף שכל העולם טוען שזה מעשה "לא מוסרי". לכן ציינה התורה דווקא כאן את מעלתו של אברהם, שהוא מוכן לעמוד נגד כל העולם, גם מול טענות "מוסריות" כביכול.
זאת ועוד: אברהם אבינו עמד בפני סכנה שלא יצליח, וייהרג במלחמה, ואז כבר לא יהיה מי שיקרא בשם ה' בעולם. כל אדם "סביר" היה מייעץ לו להישאר בבית, כדי לא להפסיד את מפעל חייו. אף על פי כן הוא יצא להציל את לוט, בניגוד ל"חכמה הקולקטיבית" של כל העולם, מפני שזה היה הדבר הנכון. לכן הוא נקרא כאן "אברם העברי".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה