chiddush logo

אברהם אבינו - האבא שלנו

נכתב על ידי אביעד חזני, 4/3/2010

 בפרשתנו אברהם מצווה על עקידת יצחק. בורא העולם אומר לאברהם: קח את בנך – אותו אתה אוהב יותר מכל. בנך שנולד לך בגיל 100 ובו טמון כל עתידך. קח אותו להר המוריה ושם העלה אותו לעולה.
עשרה נסיונות ניסה ה' את אברהם, והניסיון העשירי והקשה מכולם היה ניסיון זה- עקידת יצחק.
במעשה העקידה היה צריך אברהם לפעול כנגד שלושה כוחות מרכזיים באישיותו:
אא. אברהם הוא איש החסד (והרחבנו בנקודה זו בשבוע שעבר) אברהם מסמל את החסד המושלם והדאגה הכנה לאחר. הפרשה מספרת לנו איך אברהם אבינו רץ ביום השלישי למילתו (לאחר שמל בגיל 100!) כדי לארח שלושה סוחרים שלא הכיר. מידת החסד של אברהם הייתה אפילו כלפי אנשים שלא הכיר. ועל-אחת-כמה-וכמה כלפי בנו יחידו אהובו. למרות הכל, אברהם פעל בניגוד למידתו ולתכונותיו – ושיעבד את עצמו לרצון האלוקי.
ב. כל חייו הטיף אברהם למוסריות. מנהג עמי כנען באותו דור היה לזבוח את בניהם הבכורים ל"מולך" ואברהם יצא בחריפות נגד מנהג נבזה ומורשע זה של זביחת אדם. מעשה הנוגד את המוסריות הטבעית הפשוטה, ומעשה נפשע כלפי הבכורות שנהרגים על לא עוול בכפם. אברהם ידע שלאחר שיעקוד את בנו כולם יזעקו נגדו ויאמרו שהוא צבוע ושקרן. יאשימו אותו בחוסר מוסריות וחוסר עקביות ויצחקו עליו. אולם אברהם ידע שעליו לדחוק את השיקולים האלה הצידה, ולעשות מה שהצטווה.
ג. אברהם אבינו ידע ש"טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו". אברהם הבין והאמין ש"דרך הטוב להיטיב" ושבורא עולם הוא תמיד מוסרי, רחמן וצודק. אברהם לא הבין כיצד יתכן שה' נוהג כביכול בחוסר מוסריות ח"ו, איך יכול להיות שה' פועל כנגד הצדק? אולם אברהם ידע שבורא העולם נשגב מבינתו וגבוה מהשגתו. אברהם אבינו ידע שלא תמיד אנחנו מסוגלים להבין את מעשיו של הבורא – אולם עלינו לפעול בדיוק כמו שהוא מצווה אותנו, ולא לעשות מה שאנחנו חושבים שה' רוצה, מה שנראה לנו מוסרי.
כשאברהם אבינו לקח את יצחק והתכונן להקריב אותו (דבר שבסוף נמנע – כיוון שבאמת ה' לא חפץ בקורבנות אדם, אלא לנסות את אברהם), אברהם מקנה לנו – בניו , יסודות חשובים ועקרונות הכרחיים. אברהם מלמד אותנו שחובה עלינו לעשות את רצון ה', גם אם זה קשה לנו מאוד ומנוגד להרגלים שלנו ולטבע שלנו. אברהם מחנך אותנו שאסור לנו לפחד מאומות העולם. אנחנו חייבים לעשות את מה שמוסרי ונכון ע"פ בורא עולם ולא לחשוש מ"גינויים באו"ם" או מהצטיירות רעה בעיני העולם. אברהם אבינו מלמד אותנו שלא תמיד מבינים את כוונתו של הבורא, אולם אנחנו צריכים לפעול לפי מה שהוא מצווה אותנו, ולא כפי מה שנראה לנו שהוא רוצה.
מאברהם לא רק לומדים דברים אלו. אברהם הקנה לנו את התכונות האלה והעניק לנו כוחות ויכולות ללכת בדרכו. "מעשי אבות סימן לבנים", כמו גנטיקה גשמית ישנה גנטיקה רוחנית. תכונות רוחניות עברו מאומות האומה: אברהם, יצחק ויעקב אלינו - בניהם. אברהם אבינו הקנה לנו את היכולת לעשות את רצון ה' גם כשאנו לא זוכים להבין אותו, ואף כשהוא נראה לנו סותר כביכול את מה שאנחנו חושבים שמוסרי ונכון, והוריש לנו את היכולת לעשות את רצון ה' ולעמוד מול כל העולם.
מפרשה זו צריכים אנו לקחת נקודות אלו - שכבר נמצאות בתוכנו, לעבוד עליהם, ולגלות אותם.
שבת שלום!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע