chiddush logo

תקפו של נס (מרן הרב גורן זצ"ל)

נכתב על ידי יניב, 13/3/2016

 

תקפו של נס

דברים לפורים מאת הרב הראשי לצה"ל הרב שלמה גורן

יצומו של נס פורים איננו מתבלט בפרטי הﬠלילה הגדולה הזאת,
כל חוליה וחוליה של הﬠלילה לכאורה מובנת היא גם מבחינה
טבעית, ובהתאם למסיבות הרגﬠיות, תוצאותיו של הנס היו מחויבי
המציאות. גם חכמינו ז"ל הרגישו בזה באמרם: ,,מה ראתה אסתר
שזימנה את המן? כדי שלא יאמרו ישראל, אחות יש לנו בבית המלך
ויסיחו דﬠתם מו הרחמים'.
במה גנוז איפוא תקפו של הנס שﬠליו ורק ﬠליו נאמר: “וזכרו
לא יסיף מזרﬠם", כדברי הרמב"ם: ואﬠ"פ שכל זכרון הצרות יבטל
שנאמר ,,כי נשכחו הצרות הראשונות וכי נסתרו מﬠיני, ימי הפורים
לא יבטלו שנאמר וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וגו".
התשובה היא: בסקירה כללית ומבט רחב מﬠוף ﬠל כל העלילה
הזאת של פורים, נתנת לנו אפשרות לגלות את ההתאמה המופלאה של
כל פרט לפרט אחר, ושל כל חוליה כשהיא מתקשרת לחוליה שאחריה,
התאמה בזמן, התאמה במקום, והתאמה בצורה. כך שהן מצטרפות
לשרשרת אחת גדולה של מﬠללים מכוונים ומותאמים מראש. סירוב
ושתי, הלקח אסתר לבית המלך, גזירת המן, ﬠשיית הﬠץ, נדידת שנת
המלך, דברי חרבונה ותלית המן, מתגלים לﬠינינו כחלקים בלתי נפרדים
בגויים, "כי יד על כס יה מלחמה לה׳ בﬠמלק מדור דור”.
"
בלילה ההוא נדדה שנת המלך”, שנת מלכו של עולם כביכול,
הציץ ﬠליהם בﬠל הבירה ואמר אני הוא בﬠל הבירה, אני הוא שצפיתי
מראשית אחרית, אני הוא שהﬠליתי קרנו של אותו רשﬠ ﬠל מנת לﬠוללו
ולהשפילו ﬠד אפר, ואני אני הוא שלבשתי אותו צדיק שק ואפר ﬠל
מנת שיצא ﬠל פני המלך בלבוש מלכות. זה לקחו של הנס הגדול
למפילים פור על ﬠם ה' להשמידו, לידﬠ ולהודיﬠ שיש ﬠין צופיה מראשית
ְאחרית, המתאם ומכוון את מﬠללי הﬠולם, כדי למלא את דבר ה'
בפי נביאיו.

*


(*)
הניסים הכבירים שנתחוללו לנגד ﬠינינו במדינתנו המחודשת
הם המשך לשרשרת הגבורה של גיבורי קדם בימי מרדכי ואסתר. כאז
כן ﬠתה, אין הנס מורגש לרוב מתוך פרטיו, "אין בﬠל הנס מכיר בניסו“.
אפשר אמנם ,,להסביר“ כל פﬠולה אינדבידואלית במלחמה לפי קנה
מדה צבאי, אבל לא בפﬠולות בודדות גנוז הנס. ,,מלחמות אני ﬠשיתי”
(
שנאמר ,,ה׳ איש מלחמה”), מתבטא בתיאום הגדול של כל הגורמים
הכבירים, תיאום זה בהשתלשלות המדינית והצבאית בﬠולם הוא
שהבליט את הכוון ואת המטרה של המאורﬠות והמﬠללים, והוא
שאיפשר את תקומת ישראל ואת נצחון המﬠטים ﬠל הרבים.
חג הפורים נקבﬠ לדורות, כדי לשנן ולהחדיר לנו את הכרת ההשגחה
ְ הﬠליונה המכוונת את הﬠולם למטרה מסויימת, "סוף מﬠשה במחשבה
תחילה". דורנו, דור ההשמדה והשואה, דור הסתר פנים, הוא גם כן
דור התחיה והשחרור דור שזכה לנס פורים מחודש "אשר שברו אויבי
היהודים לשלוט בהם ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם”.
נחוג את חגנו, חג הנצחון של ﬠמנו נגד משﬠבדיו, במחנות, בבסיסים, במשלטים ובמוצבים מתוך השראה ﬠליונה והודיה ﬠמוקה ﬠל כל
הטוב שגמלנו ה'. חשף ה׳ את זרוﬠ קדשו לﬠיני כל הﬠמים וראו כל
אפסי ארץ את ישוﬠת אלוקינו.

(*) בבטאון ב [תש”ט] היה רשום “הנס הכביר שנתחולל לנגד עינינו במלחמת השחרור המחודשת הוא המשך לשרשרת הגבורה” וכו')


(דברי מרן שר התורה גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א

פורסם ב"מחניים" בטאון ב [תש"ט] ובבטאון פט [תשכד])

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע