chiddush logo

חובת לימוד התורה בצבא

נכתב על ידי יניב, 20/3/2016

 

הרב שלמה גורן, הרב הראשי לצה"ל

חובת לימוד התורה בצבא

חובת הלימוד שנצטווינו עליה מפי הגבורה, איננה מוגבלת לגיל
מסוים ואינה מצטמצמת במסגרת חברתית איזו שהיא, או לאורח
חייס מיחד בלבד.

רבנו הגדול הרמב“ם בספרו "היד החזקה" כותב: כל איש מישראל
חייב בתלמוד תורה, ביו עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בﬠל יסורין,
בין בחור, בין שהיה גדול שתשש כוחו. אפילו היה ﬠני המתפרנס מן
הצדקה חייב לקבוﬠ לו זמן לתלמוד תורה, ביום ובלילה שנאמר: “והגית
בו יומם ולילה“.

אמנם התנאים והאפשרויות ללימוד תורה בצבא לחיילים מוגבלים
מאד, בכל זאת אין אתם רשאים להיפטר ממנו. צו זה של התורה שהובא
ברמב"ם "והגית בו יומם ולילה" חל על כל ישראל, אבל נאמר במיוחד
לשר צבא ה' יהושﬠ בן נון, בפרוס המשימה הגדולה של עם ישראל לכיבוש
הארץ, ולכוננת ממלכת ישראל.

צבא ישראל בתקופת יהושע בן-נון היה נתון בתנאי לחימה ובתנאי
שדה, ברור כמו כן שיהושﬠ כמפקדו העליון של הצבא היה טרור יומם
ולילה במלחמת המצוה שגם היא תורה שנצטוו עליה מפי הגבורה ללמד
ידם לקרב. בכל זאת נצטוה יהושע בן-נון להגות בתורה לשמה יומם
ולילה, בין קרב לקרב, בין סיור לסיור, בין כיבוש לכיבוש חייב היה
להיות עמל בתורה לנצל כל דקה ללמוד וללמדה לבני ישראל. וכבר
פירשו חכמינו ז“ל את פרשת הופעתו של מלאך ה' לפני יהושע כשחרבו
שלופה בידו שבא על עוון ביטול התורה בלילות. "לפי שביום עסוקים
במלחמה, ולא היה להם פנאי לﬠסוק בתורה אלא בלילה“.

עם ישראל נקרא "עם הספר". פירושו: עם המקושר ומעורה לספר
התורה, האוהב אותו ורואה בו שורש מחצב נשמתו. מה שהחזיק את
הﬠם במשך אלפי שנות גלותו ושעבודו אינו אלא התשוקה - אפשר אולי
לומר התאוה - ללמוד וללמד ולהרבות דﬠת. בתקופות הקשות ביותר
מסוגל היה העם לשקוע ראשו ורובו בתלמוד התורה, והיא שנתנה לו
אחרית ותקוה.

הרמב“ם ב"יד החזקה”, מוסיף וכותב: אין לך מצוה בכל המצוות
כולן שהיא שקולה כנגד תלמוד תורה, אלא תלמוד תורה כנגד כל
המצוות כולן, שהתלמוד מביא לידי מעשה, לפיכך התלמוד קודם
למﬠשה. על כן חייב כל יהודי, מצווה כל חייל בצה“ל, במחנות ובבסיסים,

בﬠמדות ובמשלטים בבית ובשדה, לקבוﬠ עתים לתורה. כל שעה
פנויה חייבת להרחיב את ידיﬠתו בתורה ולהוסיף חכמה. וכבר אמרו
חכמינו ז"ל: אל תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תפנה. רגﬠ החולף ללא
תורה, לעולם לא יחזור. יום בבטלה - חטא לא יכופר.

בשלושה כתרים נכתרו ישראל: כתר תורה, כתר כהונה, וכתר מלכות.
כתר כהונה זכה בו אהרן. כתר מלכות זכה בו דוד. כתר תורה מונח
וﬠומד ומוכן לכל ישראל. כל מי שירצה יבוא ויטול, שמא תאמר שאותם
הכתרים גדולים מכתר תורה, הרי הוא אומר: "בי מלכים ימלוכו ורוזנים
יחוקקו צדק, בי שרים ישורו". הא למדת שכתר תורה גדול משניהם.

-
דברי מרן גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א פורסם ב"מחניים" עח (תשכ"ג).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע