chiddush logo

פניני יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לתורה – פרשת "השמיני")

נכתב על ידי אורן מס, 1/4/2016

 פניני יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לתורה – פרשת "השמיני")

ט,ו: ויאמר משה זה הדבר אשר ציווה ה' תעשו, וירא אליכם כבוד ה': מהו 'כבוד ה''? יש"ר: "שנראה כבודו בעמוד ענן וזהו 'כבוד ה', לא ראיית נבואה". העם ראה ראייה מוגבלת, לא כנביאים.

ט,כג: וירא כבוד ה' אל כל העם: מה בדיוק ראה העם? יש"ר: "כדמות אור יקר נשגב מן האור הידוע לנו, וכן ראו בחינוך המקדש כאמרו 'וכל בני ישראל רואים ברדת האש וכבוד ה' על הבית' (דברי הימים ב, ז,ג) ... והוא מן הדברים המפליאים שמדרך התורה לקצר בהם ולהעלים ענייניהם". אור לא רק מורגש, גם נראה.

י,ב: ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם: מדוע שני אהרן נענשו בצורה כה חמורה? יש"ר: "נדב ואביהוא גדולי עולם היו, והיה ראוי להם להיות צנועים כאמרו 'והצנע לכת עם אלוהיך' (מיכה ו,ח), ולירוא מגשת אל הקודש אם לא נקראו לבוא שם ... ועברו גבול המוסר והצניעות, ובעבור גדולתם נחשב להם לעוון ומתו". גדולים – היזהרו שבעתיים.

י,ג: וידום אהרן: מהו לשון 'וידום'? יש"ר: "לא לבד על שתיקה מקול בכיה, אבל הוא עניין סבלנות ודממת הנפש, שלא תחשוב ממחשבות יגון והרהורי צער ... וכן אהרן, שקט ליבו מהצטער, ודבקה נפשו בה' המתקדש בקדושיו". דום = דממה = שקט = דבקות בה'. אפילו במצב של שכול – דום לה'.

י,יז: מדוע לא אכלתם את החטאת: מהו לשון 'מדוע'? יש"ר: "מלה מורכבת מן 'מה' ומן 'דעת', כמו מה הטעם מאשר במעשיכם. מקור מעניין למלה כה שימושית.

י,כ: וישמע משה: מהי 'שמיעה'? יש"ר: "קבלת דברים, כמו 'והנה לא שמעת עד כה' (שמות ז,טז), ולכן כאן שקיבל דברי אהרן וישרו בעיניו, כי עתה הבין ברוח קדשו שהדין עם אהרן". שמיעה – הסכמה.

יא,מג: אל תשקצו את נפשותיכם: כיצד האכילה האסורה פוגעת בנפש? יש"ר: "נשמת האדם ... פועלת בדם האדם, שעל ידי כך פועל האדם פעולותיו תחת השמש, ולפי שפעולות האדם צריכות להיות בצדק ובכישרון לשמור מצוות ה' להמשיך על עצמו אור חסד אלוהיו, נצטוו ישראל להישמר מכמה דברים ומאכלות אסורות הגורמים שיקוץ בדם, שלא יוכלו לקבל כוח נשמתו כראוי, ועל ידי כך מתרחק מאור העליון, ואם אין אנו יודעים סוד הטומאה הפנימית הזאת, הכתוב העיד שהשרצים גורמים שיקוץ בדם שבו חבור נפש האדם ובשרו". עלינו לסמוך על הכתוב בתורה ולקבל כי יש גורמים המשקצים ומפריעים את פעולת הדם.

יא,מה: כי אני ה' המעלה אתכם מארץ מצרים: מה הקשר בין יציאת מצרים למאכלות אסורות? יש"ר: "שמא תאמרו למה אותנו ציווה ה' החוקים האלה, לא ציווה כן לכל גוי, על כן אמר אתם חייבים לעבדני בתורתי ובמצוותי, כי העליתי אתכם מארץ מצרים, ואז קניתי אתכם לעבדים ... להשרות שכינתי בתוככם, צריך שתהיינה נפשותיכם מזוככות מאד, ולכן תתקדשו מכל הדברים הגורמים שיקוץ וטומאה בנפש". מעניין מאד מאד, וזה סוד ההבדל בינינו לגויים, שנקנינו אנו לו יתברך לעבדים, אנו ולא הם.

שבת שלום, שנזכה לראות את כבודו, אשו ולהבינו, לא להיענש ולקבל גורלנו בדממה ושלווה, לשמור על נפשנו ומאכלינו, אורן בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה