chiddush logo

רבי נחמן - לַחֲזר עַל אֲבֵדָתוֹ

נכתב על ידי אלון, 17/4/2016

 

"דַּע שֶׁצָּרִיך לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק לַחֲזר עַל אֲבֵדָתוֹ. כִּי קדֶם שֶׁיּוֹצֵא הָאָדָם לַאֲוִיר הָעוֹלָם מְלַמְּדִין וּמַרְאִין לוֹ כָּל מַה שֶּׁצָּרִיך לַעֲשׂוֹת וְלַעֲבד וּלְהַשִּׂיג בְּזֶה הָעוֹלָם, וְכֵיוָן שֶׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם מִיָּד נִשְׁכַּח מֵאִתּוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (נִדָּה ל:) וְהַשִּׁכְחָה הִיא בְּחִינַת אֲבֵדָה... וְצָרִיך לַחֲזר וּלְבַקֵּשׁ אֲבֵדָתוֹ וְהָאֲבֵדָה שֶׁלּוֹ הִיא אֵצֶל הַצַּדִּיק, כִּי הַצַּדִּיק חוֹזֵר עַל אֲבֵדָתוֹ עַד שֶׁמּוֹצְאָהּ... עַל כֵּן צָרִיך לָבוֹא לְהֶחָכָם לְבַקֵּשׁ וּלְהַכִּיר אֲבֵדָתוֹ, וְלָשׁוּב לְקַבְּלָהּ אֶצְלוֹ, אַך הַצַּדִּיק אֵינוֹ מֵשִׁיב לוֹ הָאֲבֵדָה עַד שֶׁיִּדְרְשֶׁנּוּ אִם אֵינוֹ רַמַּאי וְשַׁקְרָן".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה קפח)


מה המשמעות של הנסיעה של החסיד לצדיק? התשובה שרבי נחמן נותן לשאלה הזאת היא שהצדיק יכול למצוא את אבדתו של החסיד. הצדיק הוא אדם שיש לו יכולת למצוא את האבידות, ולכן אין לחסיד ברירה אלא לנסוע אליו ולקבל ממנו את האבידה. על איזו אבידה מדובר?

בדבריו, רבי נחמן, מסתמך על הגמרא במסכת נידה (דף ל, עמוד ב):

"דרש רבי שמלאי למה הולד דומה במעי אמו... ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו... ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים... הוי אומר אלו ירחי לידה ומלמדין אותו כל התורה כולה... וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה".

הרגע שבו מתרחשת האבידה הוא רגע הלידה. שעת הלידה היא שעה של אובדן, ובעצם רגע לפני הלידה, בבטן האם, הוולד הוא שלם. ברגע הלידה מגיע מלאך שסותר על פיו ומשכיח ממנו את תורתו. זאת טרגדיה שנובעת מעצם המציאות ולא מכישלון מקרי או מחטא. האדם מגיע לעולם, ובעצם ההגעה שלו לעולם הוא מאבד את הרוחניות שלו ואת הנשמה שלו. המציאות במובן העמוק ביותר של האדם היא מציאות חסרה.

רבי נחמן קובע שלחסיד עצמו אין סיכוי למצוא את האבידה בעצמו, ובעצם הוא תלוי בצדיק שימצא בשבילו את האבידה. הדרישה היחידה שמפנה רבי נחמן לחסיד היא לא לחפש את אבידת עצמו, אלא לנסוע לצדיק ולהיות במחיצתו. העמידה מול הרבי והמפגש הבלתי אמצעי מאפשרים לאדם לגלות את הכוחות הפנימיים שלו, את נשמתו. הצדיק הוא כמו זרקור שמאיר על החסידים ומבהיר את המציאות של החסיד.

העולם המודרני מאמין ביכולתו של האדם לגאול את עצמו, בין אם על ידי השכלה ולימוד ובין אם על ידי תיקון המידות. התורה של רבי נחמן באה לערער את הביטחון הזה - הטענה של רבי נחמן היא - האדם הגיע לעולם חצוי, והוא צריך להשלים את עצמו במקום אחר שנמצא מחוצה לו, וההליכה של האדם אל הצדיק מאפשרת לו לגלות את עצמו.

הרב יאיר דרייפוס, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" - www.ybm.org.il 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה