chiddush logo

" בצלם אלקים" [ בגנות המחלוקת] לע"נ רבקה רגינה בת שפרה , ז" ל הרב מרדכי אליהו והרב יונתן בן עוזיאל זצ" ל

נכתב על ידי izik28, 26/6/2016

 בס"ד

 

 "בצלם אלקים " [בגנות המחלוקת] לפרשת קרח כו סיוון התשע" ו 


 

 לע" נ  רבקה רגינה בת שפרה ז"ל הרב מרדכי  אליהו והרב יונתן בן עוזיאל   זצ"ל

-------------------------------------------------------------------------------

 

 

 אנו  קוראים בפרשת קרח  פ"ס קצת תמוה," וידבר  ה" אל משה לאמר ,אמר  אל אלעזר בן אהרן הכהן  וירם את המחתת מביןהשריפה ואת האש זרה הלאה כי קדשו  ,אתמחתות החטאים האלה בנפשתם ועשו אותם ריקעי פחים צפוי למזבח כי הקריבם לפני ה"ויקדשו ויהיו  לאות לבני ישראל " ,אלעזר  מצווה

לעשות כיסוי למזבח ממחתות קרח ששימשולמחלוקת   , וכי יעלה על הדעת  שהקב"ה יצווה לעשות כיסוי מברזל למזבח,הרי  ישנו פס"  שאומר הפוך!" לא תבנה אתהן גזית כי חרבךהנפת עליה ותחללה "

הברזל נועד  לקצר את שנות האדם, בדיוק מה שקרה עם מחתות קרח, והמזבח  להאריך את חיי האדם

אז מה קורה פה??

נתמקד לרגע  על מהותה של מחלוקת  קרח ועדתו , המחלוקת במבט ראשון הייתהלכאורה  מוצדקת, הרי ישנו פ"ס "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", הפשט אומר  שכל ישראל כהנים הם, אבל ידוע שרק מישנולד  כהן הוא אכן כזה, אין קורס  " כהנים מתחילים" .. כמו שיש שתיםעשרה שבטים  , ראובן שמעון לוי וכו"כל שבט על דיגלו  ששונה כמובן מהשבטהשכן  ושונה ממנהגו של השבט  האחר, כמו שיש עדות שונות בישראל, אשכנזי , ספרדי, מרוקאי  תימני  וכו" , ולכל עדה ישנם את המנהגים שלה ולכל אדם את ייחודו  ותכנותיו כמו שיש גבר, ואישה, כל אחד הוא אדם שונה ולמרות שכולנו בני אדם בני עם אחד ,כל אחד הוא עולם מלא שלם, את זה קרח רצה לשנות, " כולם קדושים ,ומדוע תתנשאו על קהל ה" " , כולם קדושים טוען קרח  והוא אמנם צודק , אך הוא  פספס בגדול,  הוא פספס את העובדהשהקב"ה ברא את כל בני האדם " בצלמו בצלם דמות תבניתו"  וכל אדם שונה מחברו " כשם שפרצופיהם שוניםכך דעותיהם שונות" [מסכת ברכות] קרח ניסה לרקוח  מרקחת שונה שיצאה לו די מרירה  , הוא וכל עדתוסרבו לקבל את מרותו של משה שנבחר  ע"י הקב" ה עצמו !  ורצו למעשה  לשלול את התואר  " ארץ זבת חלב ודבש" מארץ ישראל ולשייכהלארץ  מצרים , בדיוק כמו המרגלים ! הוצאתדיבה  מחלוקת ומצה  [ לא של פסח ,ממש הפוך]  ומריבה ! " מצה" מלשון " נצה" לא  בצניעות כמו המצה , אלאבריב  ותסיסה כמו  החמץ , להחמיץ את הקשר עם הקב"ה ומשה .

המחתות אמנם  נקראו " מחתות החטאים" אך למרות העברה שנעשתה בהם הם הוקדשו לה" ,

הקב" ה מצווה  לעשות כיסוי למזבח דווקא  מהמחתות האלה על מנת שישראל  יזכרו את העוון החמור של המחלוקת שקטלה גםתינוקות בני יומם  בניגוד  לחטאים אחרים ,  בדומה לפרשת הסוטה  שמצווה  למחות את שם ה" כדי להשכין שלום בין איש לאשתו ולא  להפריד חלילה [ מה עוד שקרח טען שמשה נחשד באשת איש חלילה , וברור שלא כך הדבר ].

 אם הופכים את האותיות של קרח  מתקבלת המילה " לחרק " ,מפרש בעלהטורים " בחפני לעגי מעוג  חרק עליושינמו " בשביל חנופה שהחניפם קרח  חרקעליהם  שר של גהינם שינמו" , ולבסוף  ירדו חיים שאולה.

קרח חלק גם בין  השאר על מצוות הציצית שקראנו עליה בפרשתשלח  ועל מצוות המזוזה שמונחת בפתח כל ביתיהודי בארץ ומחוצה לה ,   מצוות אלה באותלהזכיר לנו את  מצוות  ה" יתברך," וראיתם אותו וזכרתם  את כל מצוותי ועשיתם אותם"  , והזכרנו קודם שקרח ועדתו תמכו בעצה הרעה,"המעט  כי העליתנו מארץ זבת חלב ודבש להמיתנו במדבר"..דהיינו  ארץ מצרים היא ארץ זבת חלבודבש  [חלילה]  ולא ישראל , וזה מתקשר גם  לעניין מצוות הציצית  שאמורה להזכיר לנו את יצירת מצרים  , וכמובן המזוזה שנמצאת  בפתח כל בית בדיוק במקום שבני ישראל מרחו את הדםשל קרבן  הפסח לאות על אמונתםבה"  מה שמתקשר גם לעניין צניעותהמצה  ולהבדיל למצה של קרח ..

 המחלוקת באה על פתרונה  בפריחת מטה אהרון  " ויצא פרח  ויצץ ציץ ויגמל שקדים",   שלשה נסים נעשו במטהו של אהרן  קצתו היהיוצא  פרח   ,קצתו יצץ ציץ  וקצתו יגמל שקדים,  ונשאלת השאלה למה דווקא שלשה ולא אחד  ואיך זה מתקשר לעניין כיסוי המזבח במחתות  ?

המזבח בא  להאריך את חי האדם  בניגוד לברזל ממנו היו עשיות המחתות  שהוקטרה עליהם הקטורת שהיא בעלת סגולות גדולות  [ולא אאריך כאן..]  ישנם שלושה סוגי קרבנות, פרים, אלים וכבשים ,וכןהתמיד  הקרב עימו  הם ,בשר בעלי החיים, סלת  למינחה ויין לנסך רבעית ההין , הקרבנות עושיםשלום בין ישראל לאביהם שבשמים, קרח דבק בשלושה דברים אלו , אבל בצורה ההפוכה !  " ויקח קרח"   לקח מקח רע לעצמו  , ועוד  שבמקדש היו הכהנים  עובדים את עבודת הקודש  , וקרח ערער  על הכהונה  שלא ניתנה למשה כדין  והראייה לכך היא העובדה שכיסוי המזבח  היה עשוי ממחתות החטאים כדי  לרמוז  שהכהונה היא כמו הכלים ,קודש, ויש להם מעילה,אף הכהנים הם קדש  ויש להם מעילה, והמחתותשהם הכלים יהיו ציפו למזבח להעיד על הכהן שקדושתו קדושת עולם .

ועוד שמשה רבנו היה משול   למלך ,ומלך   שמחל על כבדו אין כבודו מחול , כיכבודו הוא כבוד  ישראל , וכמו  שחתן וכלה משולים למלך  ומלכה  וחטאיהם נמחלים, אין כבודם  מחול , וראייהלכך  היא שעל החתן  ישנה המצווה," ושימח את אשתו אשרלקח" ,ואסור לו  לצאת לצבא  למשך שנה וקל וחומר בימי המשתה  עליולשמחה  ואף שהכלה מוחלת לו על איסור המלאכה, העניין אסור מפאת  העובדה שחתן דומה למלך[  ללא הכלה ברור שהוא  לא מלך והיא לא מלכה..]  ולמרות שהם שונים באופיים  ובמהותם ,הם כגוף  אחד  ! ש " אחד" בגימטריה הוא"אהבה".

העניין של מעשה קרח  מתקשר גם לברכת  הכהנים  שיסודה היא השכנת שלום  ללא  מחלוקות, כך עלינו לדבוק בדרך זו  של הכהניםשאמנם כל ישראל "ממלכת  כהנים וגויקדוש" ,אך לכל אחד יש את המעמד שלו המכובד  בפני עצמו ובעצם העובדה שהוא  יציר כפיו של ה" יתברך   .

אנו עומדים בפתחו של חודש  תמוז בו נציין  את ימי  בין המצרים , השקד שפרח על מטה אהרן  תכונתו שהוא פורח  שלשה שבועות ,בדיוק כמו ימיבין המצרים , משמע  לעניין המחלוקת  שהוא פורח מהר   כדי להביא דברים על פתרונם במהירות ולהביא את העם  למצב של פריחה  ושגשוג  ולא חלילה ירידה לשאול כקרח ועדתו  , הבהלא  נחרוק  ולא נחקור יתר על המידה, אלא  נקבל את תורתו של ה"  נקיימה

 ונלמד אותה  באהבה וכך נזכה להפיכת ימים אלו לימי שמחה ומועד   מה עוד שצומות יז ותמוז ותשעה באבחלים  השנה בשבת והם דחויים , ואיןזכר  לצום בשבת אלא בדיוק להפך  !  כךנזכה   לבניין בית המקדש  ועבודת הכהנים ושירת הלויים בשמחה גדולה . אמן

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע