chiddush logo

בירור פוריות

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 17/11/2016

 "כי עצור עצר ה' בעד כל רחם לבית אבימלך" –"אמר ר' אלעזר שתי עצירות הללו למה אחת באיש שכבת זרע שתים באשה שכבת זרע ולידה" (בבא קמא,צ"ב,א)

עיכובי פריון הינו שם כולל לכל מצב שבו בני זוג אינם מצליחים להרות במשך כשנה או קרוב לכך -כאשר לא ידוע מראש על בעיה (ואם ידועה –גם ללא המתנת זמן). בעידן המודרני מורגלים אנו שבעיות נפתרות חיש מהר בלחיצות כפתור ובהקלדת מחשב, ומתוך כך טועים שאם חודשיים שלושה לא הושג הריון, יש לרוץ לרופאים ולבדוק מה קורה. לאמתו של דבר, בשביל לזכות להריון ולהביא נפש לעולם צריכים להתרחש כל-כך הרבה תהליכים ונדרשת סיעתא דשמיא כה גדולה, עד שהפליאה היא הפוכה ומתגלה דווקא כשרואים שיש תוצאות והקב"ה פקד!

זרע תקין ובעל כושר תנועה, ביצית תקינה בגודלה ובאיכותה, ביוץ בזמן, חצוצרות פתוחות, רירית רחם מתאימה, רחם ללא ליקויים –אלה הם רק מקצת התנאים הנדרשים להריון שיצלח ויגיע לסיומו הטוב בע"ה כעבור תשעה ירחי לידה  בבריאות ובשמחה.

אכן כאשר יש מציאות של עיכוב, מופנים בני הזוג לסדרה ראשונית של בדיקות, שמטרתם לזהות אם יש בעיה באחד המרכיבים הנ"ל. תחילה בדיקות פשוטות כגון בדיקות דם ואולטרה-סאונד ובהמשך יתכנו בדיקות יותר מעמיקות לרבות כאלה המצריכות שאלת רב, האִם וכיצד, ומהו המדרג ההלכתי. שאלות רבות כאלה מגיעות מידי יום לצוות הרבנים המשיבים במכון פוע"ה, ואנו מתפללים שלא תצא תקלה מתחת ידינו ומוצא פינו.

ברוב המקרים, ניתן לזהות את סיבת עיכוב ההריון, ובהתאם לכך להציע טיפול מתאים, בין אם הבעיה מצד האיש, בין מצד האישה. הקב"ה ברא את מערכת ההולדה אצל האישה, ולכן יתכן שהיא זו שתעבור את עיקר הטיפול למרות שהבעיה איננה בגופה שלה...

אלא שזה בדיוק העניין –בני הזוג הם חטיבה אחת ומקשה אחת, כאמירתו המפורסמת של הרב אריה לוין זצ"ל: "הרגל של אשתי כואבת לנו", ושומה על הבעל לספק ככל יכולתו את הצורך הנפשי של רעייתו הנדרשת לעתים להתרוצץ שוב ושוב עד בוא ברכת ה'.

אך תמיד יש לזכור, שמעבר לכל השתדלות רפואית, תהיה אשר תהיה (וע"פ ההלכה, כמובן) רצון ה' הוא הקובע איך ומתי, והתפילה ממקומה לא זזה, כפי שמוצאים לכל אורך חומש בראשית, והקב"ה מתאווה לתפילת הצדיקים...   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע