chiddush logo

פרשת תולדות- פרשת המקדש

נכתב על ידי DoarHamikdash, 30/11/2016

 פרשת תולדות תשע"ז

פרשת המקדש

 

 

הרב אבי כהנא

 

 

 

בפרשתנו עשו מופיע כמי שמכר את הבכורה ליעקב, מה טיבה של בכורה זו? מדוע ביזה עשו את הבכורה? ומה ראה יעקב למסור נפשו ולקנות את הבכורה? אמרו חז"ל, שעד הקמת המשכן, היתה עבודה בבכורות (משנה זבחים יד, ד), ומשהוקם המשכן (ולפי דעה אחרת, מחטא העגל - רש"י דברים י, ח), עברה העבודה מן הבכורות ועברה לכהנים. אמר יעקב: "חס ושלום שיהא רשע זה עומד ומקריב" (מדרש שכל טוב תולדות כה, לד).

יעקב מסר את נפשו על מנת שהעבודה תהיה על ידו ולא על ידי עשו, מצד אחד הוא רודף אחר המצוות, ורוצה לקיים את המצוה בעצמו, אך יותר מזה, יעקב לא יכול לראות איך הידיים, ידי עשו, ידיים של שפיכות דמים ועבודה זרה, יעבדו בבית המקדש אין לך בזיון המקדש יותר גדול מזה. כך נפסק להלכה, שכהן רשע, אינו יכול לעבוד בבית המקדש (רמב"ם ביאת מקדש ט, יג), ואם עבד עבודה זרה, אף שחזר בתשובה, אינו יכול לשמש במקדש לעולם! כך גם המביא קרבן, אם הוא מומר לע"ז או לחלל שבת בפרהסיא, אין מקבלים ממנו את הקרבן! היות והבסיס לאמונה אינו נמצא באותו מומר, אין טעם בהבאת קרבן זה, שתפקידו להתקרב לבורא עולם.

עשו בהיותו איש שדה, מומר ועובד ע"ז, אינו יכול לייצג את ה' בעולם, ואף לא את הקרבת הקרבנות, הרי יתכן והוא יתכוון לשם עבודה זרה, ההבדל בין עבודת ה' לעבודה זרה הוא הבדל דק, ופה טמון חורבן המקדש, בשל כך מסר יעקב את נפשו והיה מוכן לשלם מחיר רב אף ב"דמים", עבור הבכורה, כדי שתהיה עבודת ה' בידי האנשים הראויים, ולא יבואו למצב של בזיון קדשים. חז"ל ראו בחומרה את בזיון המקדש והעובדים בו, עד שאמרו שלא חרבה שילה אלא משום שביזו בה קדשים (יומא ט, א). נשכיל לנהוג כבוד במקדש, בבית הכנסת ובכל דבר קדוש, ולא נבוא למצב של חילול הקודש ח"ו.                                                                                  

 

שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה