chiddush logo

פרשת השבוע - בא

נכתב על ידי אלון, 31/1/2017

 

"וַיְהִי חֹשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים. לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו" (שמות י, כב-כג)

את עשר המכות המתועדות בתורה אין לראות סתם כסדרת אירועים על-טבעיים שהחריבו את ממלכת מצרים לפני כ-3,300 שנה. התורה אינה רק ספר המתעד סיפורים עתיקים, אלא מהווה מדריך לחיים וספר הנחייה להתפתחות הרוחנית שכל אחד מאתנו נדרש לה.

אחד הפרושים על המהות הרוחנית של מכת חושך מדבר על כך שחושך מסמל את הנטייה שלנו להיכנס למצבי עצבות וייאוש ולהרגיש שלעולם ולחיים שלנו אין מטרה, שאנחנו לא מוצלחים ושאין לנו סיכוי להשתנות ולהשתפר. כמעט כולנו חווים את מכת החושך בנפש שלנו ונופלים בתקופות כאלה ואחרות למצבי ייאוש וחוסר אמונה, ובהרגשה שאין לנו כוחות להתמודד עם אתגרי החיים.

העצבות היא לא חטא, אבל היא השורש לכל החטאים. אדם עצוב מוותר לעצמו ולא נלחם ביצר הרע כמו בתקופות הטובות שלו, ולכן לא בכדי העצבות הומשלה למנגנון הנעילה המרכזית ברכב, אשר הפעלתו משתקת את כל המערכות כולן. בזמן שאנחנו חווים עצב אנחנו נהיים כבדים, חסרי מוטיבציה ולא יכולים להתחדש ולנוע.

כולנו רוצים להצליח בחיים, כולנו רוצים לעבוד בעבודה נעימה ורווחית, כולנו רוצים זוגיות מושלמת, ושהכול יהיה טוב וילך לנו חלק. אבל מה לעשות, בחיים האלה רגע אחד אנחנו למעלה ורגע אחר כך יכולים להיות למטה. מדוע יש את הנדנדה הזו? מדוע מה שאנחנו מצליחים לבנות לא נשמר לאורך זמן ומחייב אותנו שוב פעם בכל פעם מחדש לעמול ולהתאמץ? התשובה היא פשוטה – ההצלחה היא לא המטרה, אלא המטרה היא שאנחנו נעבור תהליך ונשתנה.

אנחנו מסתכלים על החיים והרבה פעמים מייחלים שהמציאות תשתנה – שאשתי/בעלי ישתנה, שהבוס ישתנה, וכו'. האמת היא שהמציאות לא אמורה להשתנות, אנחנו הם אלה שצריכים להשתנות ולהתפתח. החוכמה הגדולה בחיים האלה היא להמשיך לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים את מה שאנחנו צריכים להיות (לעבוד ביושר במקום העבודה/להיות בני זוג נאמנים/להיות טובים ולעזור לזולת/וכו').

עלינו לפעול ביושר ובהתמדה גם אם המציאות החיצונית משתנה והפכפכה. גם בזמנים שנעים לנו ומתחשק לנו וגם בזמנים שזה יותר קשה. בעצם ההתמדה וחוסר הוויתור אנחנו קונים את עולמנו ונלחמים בייאוש ובחושך שרוצים לכרסם בכל חלקה טובה. אדם חזק באמת הוא מי שממשיך להתמודד, ולא בורח (לאשה אחרת, להנאות החיים, לארץ אחרת וכו'). המטרה שלשמה באנו לעולם היא לגלות בתוכנו את המסירות, את האמונה ואת כוח הנתינה. כל אלה אפשריים רק אם אנחנו נלחמים באותו חושך עם חיוך על הפנים והבנה שמה שחשוב זה המאמץ האינסופי שלנו ולא בהכרח לראות תוצר סופי. העולם השקרי שלנו בנוי על תוצאות. מה שלא מצליח - לא נחשב. האמת היא שזו טעות מרה, שכן העיקר הוא הניסיון והרצון הטוב. ההשתדלות היא זו שבאמת משנה את האדם ובונה לו כלים בנפש להתמודד עם הקשיים השונים והחושך שמאיים להשתלט - המטרה היא לפעול בנאמנות ובשמחה בלי קשר לתוצאה הסופית.

ניר אביעד, מתוך האתר "השבוע בפרשה", http://nir.benny-aviad.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע