chiddush logo

תורה למעשה – פרשת ואתחנן

נכתב על ידי אורן מס, 3/8/2017


דברים ד,ב: לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם ולא תגרעו ממנו: תורה למעשה: אין להוסיף או לגרוע מצוות ביחס למצוות ה' שמשה לימד את העם בצורה של חוקים ומשפטים (ה). שמירת מצוות אלה ועשייתן תיחשב בעיני העמים כחכמה ובינה (ו). אין לשכוח את הדברים שראו ושמעו העם בחורב (מתן תורה) ויש להעבירם מאב לבניו ולנכדיו (ט). יש להישמר מאד מלהזיק לעצמנו ולנפשנו (טו) בכך שנעשה לנו פסל או תמונה בתבנית (צורה) של זכר או נקבה (טז), בהמה, עוף, רמש או דג (יז-יח), ובכך שנעבוד ונשתחווה לשמש , לירח או לכוכבים (יט). שמירת החוקים והמצוות ייטיבו לעם לעולם ויאריכו ימיהם על האדמה בארץ ישראל (מ).

 

דברים ו,ה: ואהבת את ה' אלוהיך: תורה למעשה: יש לאהוב את ה' בכל הלב, הנפש והרצון ('מאודך'), על ידי קיום מצוותיו ('הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום'), וזכירתן בלב, שינונן לבנים, דיבור בעניינן בבית ובדרך, בלילה וביום ('בשכבך ובקומך'), תוך קשירת תוכנן (אפילו לזמן קצר, רק לשם 'אות'  תזכורת) בכל יום (בשכבך ובקומך) על היד לאות שהנך מקיימן, ולזיכרון בין העיניים (ח), ושתהיינה כתובות על מזוזות הבתים והשערים (ט). אין לשכוח את ה' (יב), יש לירוא ממנו, לעבדו ולהישבע רק בשמו (יג). אין ללכת אחרי אלוהים אחרים (יד), לא לנסות את ה' (טז), אלא לשמור את מצוותיו, עדותיו וחוקיו שצווה אותנו (יז). יש לעשות רק מה שישר וטוב בעיני ה' (יח). יש ללמד את הבנים את תולדות העם החל מהעבדות במצרים עד לציווי ה' אותנו לקיים את חוקיו (כד).

 

דברים ז,ב: החרם תחרים אותם: תורה למעשה: כאשר נכבוש את ארץ ישראל מידי העמים שישבו עליה, יש להחרימם, לא לכרות אתם ברית, לא לרחם עליהם, וכן לא להתחתן אתם (ג). יש לנתץ ולשבור ולגדוע ולשרוף  את כל עבודת האלוהים שלהם בכל צורה (מזבח, מצבה, אשרה, פסילים) (ה). יש לשמור ולקיים את המצוות והחוקים והמשפטים שה' מצווה אותנו (יא).

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע