chiddush logo

פרשת השבוע - שופטים

נכתב על ידי אלון, 22/8/2017

 "שֹׁפְטִים וְשֹׁוטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אלוקיך נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק" (דברים טז, יח)

 

הפרשה נפתחת במצוות מינוי שופטים. אם נעיין יפה בפסוקנו נגלה קשר בין המשפט והארץ: "שֹׁפְטִים וְשֹׁוטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אלוקיך נֹתֵן לְךָ". שתי נתינות נאמרו בפסוק זה - נתינת הארץ על ידי ה' וכנגדה נתינת שופטים על ידי ישראל.

נתינות אלה תלויות זו בזו בקשר בל ינתק. הארץ ניתנה לעם ישראל בכדי שייתן עליה שופטים שישפטו את העם משפט צדק. אם העם לא יקיים את חלקו, חלילה, ולא ימנה שופטים שומרי צדק, יאבד הוא את זכותו בארץ. דברים אלה שנרמזו כאן, מפורשים הם בהמשך (דברים טז, כ): "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אלוקיך נֹתֵן לָךְ". ירושת הארץ תלויה ברדיפת הצדק שבה. מצווה זו היא המצווה היחידה בתורה עליה נאמר בפירוש שבה תלויה ישיבת הארץ. אין זה תנאי בלבד, מצווה זו היא סיבתה ומטרתה של נתינת הארץ.

תפקידו של עם ישראל להקים בארצו מדינת מופת שתתנהל על פי תורת ה' ותהיה מודל לחיקוי בעולם כולו, ובכך תודיע את שם ה' בעולם (דברים ד, ו): "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻוקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה".

הבסיס למדינה כזו מצוי בתשתית המשפטית שלה. רק מערכת משפט מקיפה, הפרוסה בארץ כולה ומעניקה צדק זמין לכל וברמה מוסרית וערכית גבוהה היונקת מחוקי ה', יכולה ליצור חברה הוגנת וצודקת. מאידך, ריקבון במערכת המשפט הינו נגע הפושה במהירות ומשחית את העם כולו.

מערכת משפט זו היא גם המפתח לגאולה, שתשיב לציון את יעודה המקורי, כבירת הצדק והמשפט (ישעיה א, כו-כז): "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִילָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה. צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּיפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה".

אולם גאולת ציון הינה השלב הראשון בלבד. מיד לאחר תיאור שלב זה עובר ישעיהו לחזון אחרית הימים (ישעיה ב, א-ד): "הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָים. וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים... וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אלוקי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

ירושלים איננה רק 'עיר הצדק' לעצמה, ירושלים היא המגדלור הרוחני והמוסרי של העולם כולו - זהו ייעודם של ישראל בארצם, כאשר הבסיס ליעוד זה הוא בהקמת מערכת משפט ערכית וצודקת, שתגלה את דבר ה' בעולמו.

 

הרב דוד סבתו, מתוך האתר "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה