chiddush logo

הזיו לחיי העולמים - לראש השנה ושבת האזינו שובה - לע"נ יוסף בן סניורו ז" ל

נכתב על ידי izik28, 28/8/2017

 

בס"ד


ד" ת לע"נ יוסף  בן סניורו ז" ל- א  תשרי  ראש השנה התשע" ח  


"הזיו  לחי  העולמים"

---------------------------------------------------------------------------------

פרשת השבוע   האזינו  הצמודה לפרשיות ראש השנה שעוסקות בעקדת יצחק ,

בתפילת החג אנו  קוראים את הפיוט ," השיר והשבח  לחי העולמים "  , בין השאר מופיעה בו השורה

"הזיו והזוהר  לחי  העולמים" , על איזה זיו  וזוהר מדובר?  ועוד  נשאל  ,בעקדת יצחק,  אברהם ויצחק הולכים יחד  לעקדת יצחק  שתוך כדי ההליכה יצחק שואל את אביו,"הנה האש והעצים  ואיה השה לעולה?"  ויאמר אברהם ,אלהים יראה יראה לו השה לעולה בני" ,   מה אומר לנו השה  ביום יום?

ומה הקב"ה צפוי להראות לנו בזה ?  והאם זה קשור  לעניין ," הזיו והזוהר " או  הזיו לך" שקשורות לפרשת האזינו ?

המילים" הזיו לך" מצין את סדר  הקריאה בתורה בפרשת  האזינו שהיא גם שבת שובה

האזינו השמעם ואדברה

זכר ימות עולם

ירכיבהו על במתי ארץ

וירא ה"וינאץ

לו חכמו ישכילו זאת

כי אשא אל שמים ידי

ננסה בקצרה לבאר כל אחד  מהפסקאות  ,

" האזינו השמייים  ואדברה : מפרש רשי ,שאני מתרה בהם בישראל ותהיו אתם [השמיים וארץ] עדים בדבר שכך אמרתי להם  ,ולמה העיד בהם שמיים וארץ? אמר משה ,מחר אני  מת  ,אם יאמרו ישראל   לא קיבלנו עלינו הברית , מי בא  ומכחישם?  לפיכך העיד בהם שמיים וארץ שהם קייימים לעולם"  מוסיף בעל הטורים : האזינו ,  כמו שהאזנתם לד" ת כך תאזינו לשירה הזאת , ועוד ,המילים " השמיים ואדברה " עולה למניין   תרי"ג   מצוות, במידה ותאזינו  ותקיימו את תרי"ג המצוות  תקבלו שכר , "הארץ תתן יבולה והשמים יתנו טלם"

כר ימות עולם ": זכור מה עשה הקב"ה בראשונים שהכעיסו לפניו , ועוד , זכור איך עשה אותך הקב"ה ויכוננך בבטן מטיפה סרוחה .

וכל זאת עדי  להגיע  ל: "ירכיבהו על במתי ארץ",העלה אותם לארץ חזקה טובה ,ארץ זבת חלב ודבש שהיא גבוהה מכל הארצות  כדי לעבדו  בלבב שלם  ושמח  ללא הפרעה

אך עלינו לא להגיע ל, וישמן ישרון ויבעט" שאם כן אז," וירא ה" וינאץ מכעס בניו ובנותיו" ,אנו נקראים בנים למקום , כאשר אנו עוברים על מצוות ה"  אנו  למעשה מורדים בו ובתורתו  !  הקב"ה כועס עלינו שבעתיים מאשר שאר אומות העולם , שהרי אנו  " אור  לגויים"  , לכן  ,

ו חכמו ישכילו זאת יבינו לאחריתם", יתבוננו ויכירו את דרכי הנהגת ה" יתברך והשגחתו עליהם ויבינו מה יהיה אם חלילה  ימשיכו  ללכת  בדרך רעה זו .

"כי אשא אל שמים ידי",ואמרתי חי אנכי לעולם" הקב"ה " נשבע" בחיי עולם  שינקם בישראל אם לא ילכו בדרכיו  ,המילה "אשא" כתובה בלשון עתיד  והמילה," אמרתי" מציינת את ביטול השבועה של הקב"ה עמנו  חלילה .

אנו נמצאים  בימי ראש השנה  שהם למעשה עשרת ימי תשובה ,שהם כנגד עשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם - ימים קדושים אלו  הם ,"כיומא אריכתא " ,שלושה ימים של חג ושבת מלאי קדושה ,תפילות, שמחה  , ברכות  ובהמשכם שבוע מלא של חזרה שלנו בתשובה  לדרכי הקב"ה והתורה , כאן גם  מתקשר  ענייננו ל "זיו הזוהר ", כידוע  התורה משולה  לאור  ,  [זוכרים את האור  מבראשית?.]  כמנורת הזהב במקדש  שעוד מעט  נגיע אליה ...  אברהם אבינו  גם  משול  לאור , שעליו אנו קוראים את הפ"ס  הבא, "והאלהים ניסה את אברהם ... ויאמר  קח נא את בנך את  יחידך אשר אהבת את  יצחק  ולך  לך אל  ארץ המריה והעלהו שם  לעולה על אחד ההרים אשר אמר אליך " ....  ויקח אברהם את עצי העולה וישם על יצחק בנו ויקח בידו את האש ואת המאכלת וילכו שניהם  יחדיו" .

אברהם אבינו ז" ל  מצווה לעמוד בניסיון גדול מאוד שקשה להבינו  ,  ניסיון זה כרוך במסירות נפש גדולה וענקית  ומימוש מלא של הפ"ס " ואהבת את ה " אלוהיך בכל נפשך  ובכל לבבך ובכל מאודך"

נושא המאמר הוא,  " הזיו והזהר " המילה " האש" בפ"ס דלעיל  מודגשת   , כדי לנסות ולהבין איזה אש לקח אברהם ? ,אש פיזית ? ללכת עם אש גלויה שלשה ימים  ? או אולי אש  רוחנית  ? או גם וגם?

אכן , הייתה פה אש גלויה ואש רוחנית גם יחד  שלמעשה השלימו אחת את השניה  ,  אברהם אבינו  נמשל כנאמר לעיל לאור   כמו שמפורש   בספר האגדה ," נאמר  לאברהם אבינו," התהלך לפני והיה תמים"  - למה אברהם דומה ? לאוהבו של מלך  שראה את המלך  הולך במבואות אפלים  והתחיל מאיר עליו דרך החלון ,הציץ המלך וראה אותו , אמר לו ,עד שאתה מאיר לי דרך החלון  בוא האר  לפני ,כך אמר הקב"ה  לאברהם אבינו בוא האר  לפני בארץ ישראל" , אברהם אבינו   ," זכר ימות עולם"  וכך הקב"ה "הרכביהו על במותי הארץ", ע"י כך שאברהם ידע ש, ה" צבאות מליא כל ארעא זיו יקרה "  וכאן  אנו חוזרים ל" זיו לך, או הזיו והזהר לחי העולמים " .

אנו קוראים  בראש השנה את עקדת יצחק  מכמה  סיבות , בין השאר  כדי להראות  לנו את  מסירות נפשו של אברהם אבינו בעבודת ה" וישכם אברהם בבוקר" , עד כדי הציווי להעלות את בנו לעולה  , לפי המדרש  הוא הצטווה  להעלות את יצחק  לעולה ,אבל לא  לשחטו ! ,אברהם אבינו הלך ללא עוררין או כעס , אלא פשוט  , כי הקב"ה ציווה , ואם הוא מצווה ,זה כמובן טוב  גם אם לא נבין זאת בשלב זה.. בתפילת שמונה עשרה אנו אומרים," כי באור פניך  נתת לנו  תורה וחיים אהבה וחסד צדקה ורחמים ברכה ושלום" ,שמונה דברים  אנו  מקבלים מאורו  או זיו של הקב"ה , אך שוב מה הוא הזיו או האור  המדובר?

"כי בצלם אלהים עשה את האדם" ,מפרש הילקוט מעם לועז," בצלם אלהים" –הקב"ה ברא את אדם  ונתן לו נשמה יקרה וטהורה החצובה מתחת לכסא הכבוד"! " חביבין ישראל שנקראו  בנים למקום " המדהים הוא שבפרשת האזינו  יש  " נ"ב [בן]פסוקים  שהם פעמים "כו" וכשם שבן הוא חלק מאביו ,כך גם אנו  חלק בלתי נפרד מה" יתברך! , לכן ניתנו לנו  ארבעים ימים של קדושה  לחזרה בתשובה ולחזרה לאמת שלנו !   כנגד  ארבעים  סאה שבמקווה שמטהרת את הטמאים, וכל זאת רק עבורנו ! הקב"ה לא צריך את הימים הללו ואת הצום , אלא אנחנו,  כדי לחזור  אל הדרך המוארת באור ה" וכדי שנזכור  בימים האלו את  פירוש המילים," הזיו לך" שהזכרנו  לעיל  ולתת  לקב"ה את ההזדמנות ל"הרכיבנו על במתי ארץ" ולא  חלילה להפך ! לתת ליצר הרע  להחשיך את  חיינו  ולטמאם  ,אלא  להפך, לדבוק בפ"ס " ויהי אור " , שהוא האור שנברא ביום הראשון של בריאת העולם שנגנז  ונשמר  לצדיקים , כנאמר  בפ"ס," ועמך כולם צדיקים נצר  מטעי מעשי ידי להתפאר", במהלך ימי התשובה אנו  משתדלים  לקיים את המצוות ביתר שאת,  משכימים לסליחות מידי יום , מקבלים עלינו  לחזור ממה שהפריד בינינו לקב"ה , אנו רוצים מאוד לפגוש את המלך שנמצא  בשדה ממש קרוב אלינו , הוא  מחכה בכל לב לשובנו אליו ,אך האם נבוא לקבל את פניו בידים ריקות? במה נמלא את הטנא  שנגיש  לו  ?  כמוזכר בפרשת כי תבא,"ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך ואשר ה" אלהיך נתן לך ושמת בטנא והלכת אל המקום אשר יבחר ה", אלהיך לשכן שמו שם ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו  הגדתי היום לה, אלהיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה" אלהינו לתת לנו, ולקח את הטנא מידך והניחו לפני מזבח ה" אלהיך  ,וענית ואמרת .... .ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתתה לי ה",והנחתו לפני ה" אלהיך והשתחוית לפני ה, אלהיך "  ,כל מצווה שאדם מקיים מצמיחה שורשים פארות וסעיפים   מאירים באור  יקרות כדוגמת האור של מנורת המקדש שרק הכהן הגדול היה  רואה , ולמרות זאת הייתה מאירה את הארץ כולה, אנו יכולים לראות את אותו אור   ממש כאן ,עכשיו, ברגע זה ! כאשר אנו מקיימים מצווה כלשהי בלב שלם ,שמח ,ולא  מתוך כעס או טורח , אנו זוכים באורו של היום הראשון, "האור הגנוז" שמאיר עלינו  בדיוק  כמו שהאיר את פני משה רבנו בקבלת עשרת הדברות," וקרן אור  פניו"     האור הגנוז " פועל בדיוק כמחזיר  אור, האור  הקדוש  של קיום המצוות  זהו הטנא  שנגיש  לקב"ה   בעוד  מספר  ימים..

כאן גם  מתקשר עניין הזיו  והזהר  יחד עם הזיו לך, השה, הטנא , ומנורת המקדש  , "האזינו השמיים  ואדברה ",השמיים  והארץ הינם עדי הקב"ה לכך שנקיים את מצוותיו , הם כמובן דבר דומם  שלא   מרגיש  משהו ..  , והם עושים  דברו של אל עליון ללא  עוררין , קל וחומר  אנחנו  ! הקב"ה  מלא כל הארץ כבודו ,  הדבר פועל ממש  "כמחזיר  אור ",הקב"ה מאיר עלינו באורו  ובתורתו  ,נשמתנו    נחצבה מתחת כסא  הכבוד, לא  פחות!  ימי התשובה הללו  ניתנו  לנו על מנת שננקה את נשמתינו  ואת  מעשינו, ונדליק  את האור  שה" יתברך  מאיר  עלינו כל רגע ,  כך שנקבל  בשמחה  ובלב שלם ומואר בקדושה וטהרה את  מלך מלכי המלכים שנמצא   בשדה לעוד כמה ימים ספורים שבסופם צום כיפור שהשנה  חל בשבת   בו  יש  לנו קדושה כפולה ! מה עוד שבראש השנה  יש  לנו קדושה משולשת     "קדוש קדוש קדוש"    ה" צבאות  " , עלינו ללכת בדרכו של אברהם אבינו  שעמד  בנסיונו במסירות נפש  כגדולה ,  ולקיים את  מצוות הבורא בשמחה  , ולמעשה זהו "השה ", " איה השה לעולה"?

קיום  מצוות ה" ללא  שאלות   ע"י קיום הפ"ס," זריזין  מקדימים  למצוות"  , זהו השה! , לסמוך על ה" יתברך  שהוא  פועל לטובתנו  ולקיים מצווה קלה כבחמורה ,כל אחד כפי  יכולתו באמת!  וכך אנו  מחזירים את  האור  שהקב"ה מאיר  עלינו כל יום וכל רגע ולא  מכבים אותו חלילה והולכים במבואות האפלים כעצת היצר הרע ,אלא  מאירים כמנורת המקדש  , שגם שהיתה רק  בתוככי המקדש  ,האירה למעשה את כל  ישראל ברוחניות קדושה וטובה  ,כך אנו נאיר  את חיינו בתורה ובמצוות  ונזכור  ! שכשם "שהזיו לך " [לקב:"ה ] באותה  מידה,"הזיו לנו! "  , לחיי  העולמים  , האם נוותר  עליו ?

לא  נראה  לי .. אז קדימה יהודים יקרים ! להאיר ולהדליק את האור אצלנו בנשמה ולזכור  שבערב כיפור ,ביום שישי בערב , אנו  נמחל כל אחד  לרעהו  " ונתפלל עם העברינין "  כולנו באחדות , ובעיצומו של יום כפור  מתרחשת  חתונת הקב"ה וכנסת ישראל [אנחנו!!]  וכידוע כל חטאיהם של החתן והכלה  נמחלים להם ביום חתונתם ,האם  ננסה לקלקל את החתונה  חלילה?  האם מישהו  ינסה לסכסך בין החתן[הקב"ה , והכלה[אנחנו ]? האם מישהו יעיז? ,קשה לי להאמין שכדאי לו לנסות את הקב"ה .בטקס החופה נהוג להקיף את החתן והכלה בנרות דולקים שבע פעמים  [אמנם  לפי מנהג אשכנז אך אולי גם  לנו יש בזה חלק..  הסיבות במאמר אחר בל"נ ..],   כך גם אנו  נדליק את האור  הגדול  בטקס החתונה  שלנו עם ה" יתברך יחד עם הטנא  מלא  המצוות כרימון  שנגיש לו ביום זה מכל ליבנו ונפשנו   וע"י כך  נזכה , לאור שיזרח כל שנת  תשע" ח  הבאה  לטובה  , בה אנו  מבקשים ומתפללים לשנה טובה ומתוקה  , כדבש או " דולסה "  ולזכור ש " התורה " מתוקה מדבש  ונפת  צופים"  , וכדאי  לטעום ממנה  תדיר  וכך  לזכות  בשנה טובה, מתוקה ומבורכת בכל מילי דמיטב ! ישירות מהקב"ה כפ"ס  "מצור דבש אשביעך"  עד כדי כך שאפילו הסלעים הקשים  ינטפו דבש  וברכה  ,ובע"ה נזכה  לברכה " יאר ה" פניו אליך ויחונך ישא ה" פניו אליך  וישם לך שלום -ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם "  בשנה טובה מתוקה ומבורכת וכתיבה וחתימה  טובה , אמ ן!


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע