chiddush logo
נכתב על ידי יניב, 14/3/2011

 

"ידיו תביאינה את אישי ה' את החלב על החזה יביאנו את החזה להניף אתו תנופה לפני ה' , והקטיר הכהן את החלב המזבחה והיה החזה לאהרן ובניו,ואת שוק הימין תתנו תרומה לכהן מזבחי שלמיכם" וגו' (ויקרא ז,ל-לג) 'כתיב הכא "ולקח הכהן הטנא מידך" וכתיב התם "ידיו תביאנה" מה כאן כהן אף להלן כהן ומה להלן בעלים אף כאן בעלים-הא כיצד?-כהן מניח ידו תחת ידי בעלים ומניף ... ת"ר בנ"י מניפין ואין העובדי כוכבים מניפין -בנ"י מניפין ואין נשים מניפות '(מנחות סא,ב). מדוע גוים ונשים לא מניפים תנופה?-בפשטות זה בשל מעלתם שהגברים היהודים תפקידם לתקן את העולם ולכן הם המניפים שפועלים הרבה בעולם-ולא גוים ונשים,אולם אפשר שדין תנופה נילמד בג"ש מביכורים שיחד עם תנופה למדו שהוא נעשה ע"י הבעלים והכהן יחד -שהם כמאוחדים כשהבעלים אוחזים והכהן עם ידיו מתחת ידי הבעלים -מדוע זה כך?-אלא שלמדים מביכורים וביכורים זה ממה שהארץ נותנת -ובפרט שכך מתחילה הפרשיה בביכורים "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נתן לך נחלה וירשתה וישבת בה,ולקחת מראשית" וגו' -שמודגש מאד העניין של הארץ ונחלתה-ולכן הכהן שאין לו נחלה בארץ הוא פחות מהבעלים ולכן יד הבעלים נוגעת בטנא והכהן תחת ידי הבעלים כעין מרים לקדושה את השלמות הזו של הבעלים והחיבור לארץ ודרך זה בא לתקן כל העולם -ולכן בביכורים הבעלים מספרים את העבר ויציאת מצרים שהוא שורש העתיד שעלינו מהטומאה(מצרים) לקדושה וכך בא להעלות ולתקן את העולם כיום מכח אותו שורש קדושה וזה בא בחיבור לא"י שהיא שורש העולם ובפרט ירושלים בה אבן השתיה שממנה הושתת העולם -ולכן "מוליך ומביא מעלה ומוריד -אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן-מוליך ומביא למי שהרוחות שלו -מעלה ומוריד למי שהשמים והארץ שלו -במערבא מתנו הכי-אמר רחב"ע אמר ריבר"ח -מוליך ומביא כדי לעצור רוחות רעות-מעלה ומוריד כדי לעצור טללים רעים'(שם סב,א) שלבבלי זה מטעם להראות שהכל של ה' -כל הרוחות (ז"א כל הארץ ) וכל העולם כולו -שמים וארץ הכל של ה'-שזה ניראה כרומז על כל העולם שניברא (שהושתת משם) שהכל מקודש לה' -שהכל נוצר ויונק קדושה מכאן ומימלא אז יוצא כמו המובא מא"י -ממערבא-שהם למדו לעצור דברים רעים שבעולם (והובא רוחות וטל שלא מפסיקים לעולם ולכן במיוחד בו צריך שיהיה מתוקן מנזק שהרי אינו פוסק ולכן צריך שמירה כל הזמן) שזה בעצם ההמשך -מכח הקדושה שיוצאת מכאן ומקדשת את העולם מימלא אין מקום לרע לחול -ולכן בביכורים מספרים שהיה רע ("ארמי...") ונעשה רע יותר("וירעו אתנו" וגו') עד "ונצעק" וגו' שכשחזרו לה' בכל כוחם ותפילתם אז מכח חיבור לה' זכו שה' הוציאם לא"י -שכאן עושים המשך לאותו כח חיבור לה' לתקן את כל העולם לה' -ומימלא גם חל טוב בכל העולם (ולכן נאמר שם גם "ושמחת בכל הטוב" וגו' ) וגם בתנופה שכאן כך זה פועל -רק שבביכורים זה פירות הארץ וכאן זה בשר -והם קשורים אחד לשני שלכן למדים זה מזה-כיון שיש שני סוגים בעולם כמו שמצאנו בזמן התחלת הבריאה -קין והבל-רועה צאן ועובד אדמה -ולכן כנגד זה ביכורים ושלמים-ששלמים זה מלשון שלמות כהבל הצדיק -וביכורים לשון בכיר וטוב-לתקן מעשה קין שהביא מהרע -וכך מתקנים לה' בשלמות את העולם (ולכן מודגש בביכורים צד הכהן שמניף-כעזרה לקדושה שלא יפגם כמעשה קין) שהכהן שהוא כמעל הטבע (שלכן בלי נחלה)מניף את ידי הבעלים וקורבנם -שהם צד הטבע -לקדש כולו -כל הטבע לה'-וזה חל מכח א"י -ולכן נשים וגוים שאין להם נחלה בארץ אינם מניפים כיון שלא שייך בהם כח זה (וגרים ועבדים משוחררים מניפים -מכח דימוים לגברי בנ"י -אז יונקים חיבור מזה) והנפה היא כשהחלב על החזה -כעין שמוריד כח קדושה מהחלב שמוקטר לה' -לחזה של הכהן (שהקדושה יושבת עליו) ומהכהן עובר לבעלים בהנפה (יד תחת יד) -ונותן שוק ימין תרומה -שהשוק זה אמצע בין ירך לראש -לרמז שמרים ("תרומה")ע"י הכהן קדושה לה' -ע"י שהכהן מחבר בינו לה' (ולכן חלק הכהן באמצע-השוק) וזה מימין ע"ש "ימין ה' עושה חיל" שזה (ימין) הנותן כח לעשות חיל בעולם -כח לקדש את כל העולם -וכך גם היה בפורים שע"י הקירבה לה' (בצום ותשובה..) זכו לנס ניסתר וריבוי קדושה בעולם עד שרבים התייהדו(אמנם מפחד מרדכי אבל גם מהקדושה ששפעה אז )והיה מחיית עמלק שזה ריבוי קדושה בעולם -וזה קשור לא"י בשורשו שע"י אסתר נולד דריוש -וכך יכלו בהמשך לבנות את המקדש ולעלות לא"י על ידו- ואולי לכן ערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון ולא מאחשורוש לרמז על שורשו הפנימי שכל זה היה ראוי מכח א"י בשורשו. ומחיית עמלק קשור לכיבוש הארץ -שדרך א"י מקבלים כח קדושה גדול למחות את עמלק וכך לעשות כסא ה' שלם בעולם -שכסא ה' זה התגלות וא"י זה מקום גילוי ה' ולכן נבואה שזה קשר וגילוי ה' זה בא"י (או למענה) ולכן ע"י א"י בא כח מחיית עמלק ולכן "והיה בהניח ה' ..בארץ.. תמחה את זכר עמלק" שזה מכח א"י ולכן דרשו חז"ל שנאמר פעם אמחה ופעם תמחה ודרשו זאת שלפני שפשטו ידם בירושלים תמחה ואחרי שפשטו ידם-אמחה-ובמדרש אחר מופיע שכשיד ישראל תקיפה-תמחה-וכשלא תקיפה-אמחה-שניראה ששני אלו הם אחד -שכשיש מקדש יש כח לישראל לילחם בעמלק וכשאין מקדש יש קושי גדול לילחם בעמלק כי הקדושה היא שנותנת לנצחם ולכן ע"י א"י כשיש מקדש אז יכולים לנצחם -שזה שיא המעלה לקידוש העולם-לרומם את העולם בקדושה לה' -שזהו מקור כחו של ההרמה לה' -א"י.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
avishiania (21/1/2012)
יפה!!
ישראל (15/3/2011)
רעיון יפה מאד