chiddush logo

פנינים לראש השנה

נכתב על ידי אורן מס, 20/9/2017

 פנינים לראש השנה


·        עיקר המצווה ב"ראש השנה" (שמשום מה מתרחש בחודש השביעי ...) הוא זכרון תרועה, כלומר תקיעה בשופר. ומה טעמה? אומר דוד המלך בתהלים צח, ו: "בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'". כך ממליכים מלך, בחצוצרות. התקיעה היא המלכתו יתברך. אך לא די בתקיעה, אלא צריך הסכמה בלב כולם, לב העם. מלך בלי עם – אינו מלך. בלי מלך, בלי משהו ומישהו שילכד את העם – עם אינו עם. לכן אומר ר' משה מקוברין על הפסוק (דברים יז, טו): "מקרב אחיך תשים עליך מלך", מתוך אחווה אפשר להגיע למלך (קבלת עול מלכות שמים) ומתוך זה להיות עַם (אחיך).

ולכן ... שנזכה למלכות ה' עלינו מתוך אחווה. שנה טובה לכולנו.


·        מהו עניין ראש השנה? לפי הגמרא במסכת ראש-השנה לד, ב, יש לומר מלכויות, זיכרונות ושופרות. מה הקשר ביניהם? ובעיקר, מה תפקיד השופר כאן? ומדוע לא נזכר עניין הדין, שהוא עיקר בראש השנה? תשובה: כביכול אומר ה': כדי לזכות בדין, תמליכוני עליכם, ואז יבוא זיכרונכם לפני, אף שלא תהיו כדאים וזכאים  כל כך, ואז אתנהג כדרך מלכי ארץ ואכריז על חנינה כללית. ואיך מכריזים על מלך? בשופר. אמנם תקיעה בשופר בלבד אינה מספיקה להמליך, היא רק סמל, מה שחשוב הוא שתהיה הסכמה בלב כולם לשמור אמונים למלך ולחוקיו, ואז תישאר אותה הארה בלב ובמוח במשך כל השנה.


·        אומרים בתפילה: "וכל הרשעה כולה כעשן תכלה, כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ, ותמלוך אתה וכו'". מה הקשר בין כילוי הרשעה וממשלת זדון למלוכת ה'? תשובה: לכל אחד יש את ממשלת הזדון הפרטית שלו, היצר הרע שלו שמושל בו, ואם אדם ישתלט על אותו זדון, אז יתפנה לו המקום לקבל עליו עול מלכות שמים.


·        אומרים בתפילה: "ויאתיו כול לעובדך". יאתיו = יבואו. האם זה תנאי הכרחי שיבואו כולם, ואם יחסרו כמה, לא ניתן לעבדו? הכוונה ב"כול" לאו דווקא "כולם", אלא כל כולך, לא חלק בך יבוא לעבדו וחלק יישאר בעולם החטא והתוהו, אלא כולך עובדו, ורק כך תוכל לעבדו, ולהמליכו עליך, ולזכות בדין. ועוד: בכדי לקבל מלכות שמים בשלמות, נחוץ שיתאחד בלב שלם עם הכלל, כי אין מלך בלא עם, ועם אינו עם אם אינו מלוכד. לכן בראש השנה צריך "עין טובה" על כל איש מישראל, כי היא מכשירה את הדרך להתאחד עם כל אחד ואחד, ואז יש עם, ואז יש מלך.


·        כג,כד: זכרון תרועה: מדוע לא מפורש מה הכוונה במועד זה שמכונה 'ראש השנה'? בחיי: "שראוי הכתוב לסתום ולחתום כדרך שאר ענייני התורה הסתומים, וסתימתן כרוב העלמתן. וזהו העניין שאין זיכרון עולם הנשמות מפורש בתורה אלא ברמזים ... כשם שאין הדג המתגדל במים יודע ומשיג יסוד האש לפי שהוא הפכו ... ואין בעל החומר יכול להשיגו (את ה') בעוד שהוא חומר, ועל כן הוצרכה התורה לבאר היעודים המושגים להמון לחוש העין", כלומר זיכרון התרועה – טעמה ואופניה נעלמים, כדי להכפיף אותנו לה' מתוך הבנה שאיננו מבינים. מעניין.


·        מה משמעות החג בתורה, הרי נאמר בה רק "יום זיכרון" ו"יום תרועה", בלי לציין כל קשר לתשובה והמלכת ה' בעולם? נראה כי לעתיד לבוא, העולם הבא ייבנה באחד לחודש השביעי, וזהו 'ראש השנה' העתידי, בו יתחיו הנשמות (תחיית המתים), אותם נזכור כבר עתה, ולכבוד התחיותם – נריע בשמחה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע