chiddush logo

הרב שלמה גורן זצ"ל

נכתב על ידי DoarHamikdash, 12/11/2017

  

הרב שלמה גורן זצ"ל

כ"א שבט תרע"ח - כ"ד חשון תשנ"ה

 

 הרב שלמה נולד בפולין לאברהם גורונצ'יק בשנת תרע"ח (1918). בהיותו בן 7 עלתה משפחתו לארץ ישראל והתיישבה בכפר חסידים ושם למד בבית הספר של 'המזרחי'. לאחר שעברה המשפחה לירושלים, למד הרב שלמה בישיבת 'עץ חיים' והיה כעילוי. בגיל 12 למד בישיבת חברון שבירושלים וכבר בגיל 17 נסמך לרבנות והוציא את ספרו הראשון 'נזר הקודש' העוסק בחידושים על הרמב"ם בהל' פסולי המקודשים. שלש שנים מאוחר יותר הוציא את ספרו 'שערי טהרה' על הל' מקוואות וכן עסק הרבה בתלמוד הירושלמי. בגיל 22 למד באוניברסיטה העברית ובגיל 27 נשא לאשה את צפיה, בתו של הרב דוד הכהן, הרב הנזיר.

הרב היה מהלוחמים למען ארץ ישראל ומדינת ישראל, כן היה חבר בהגנה ובלח"י ושימש כצלף במלחמה על ירושלים. הרב הרצוג יחד עם הרב מימון ניסו לשכנע את הרב שיהיה הרב הצבאי של הצבא העברי והוא בתחילה סירב ולאחר לחץ נוסף קיבל עליו את התפקיד בתנאי שימשיך לקחת חלק במלחמה.  הרב אירגן והכניס פקודות של כשרות ושמירת השבת בתוך הצבא הנוהגות עד היום וכן דאג להביא לקבר ישראל חיילים שנהרגו במלחמת העצמאות ועסק אף בהתרת עגונות.  במלחמת ששת הימים עבר הרב שלמה מהחזית המצרית לירושלים וחבר אל חטיבת הצנחנים בדרך אל הר הבית והכותל המערבי. לאחר מלחמת ששת הימים מונה הרב גורן לרב הראשי לישראל משנת תשל"ב (1972) ועד שנת תשמ"ג (1983) לצידו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ"ל. לאחר פרישתו מכהונת הרב הראשי לישראל, הקים את ישיבת ה'אידרא' סמוך לכותל המערבי ונלחם בחזקה כנגד 'הסכמי אוסלו'.

הרב גורן פעל ללא לאות למען ירושלים והר הבית. מיד לאחר מלחמת ששת הימים פתח מדרשה של הרבנות הצבאית סמוך להר הבית, הוא מינה מספר קצינים האחראים על הר הבית, וכן ביצע מדידות מדוייקות של צה"ל על המתחם, על מנת למצוא מקומות שהם מוסכמים לכל הדעות כמקום ללא חשש בכניסה אליהם, כדי שכל עמך ישראל יוכלו לעלות להר הבית ולהתפלל שם. משה דיין הודיע לרב לפנות את המדרשה וכן את קציני הצבא בכדי להעביר את השליטה לווקף, ולעומתו הרב ניהל מאבק ציבורי כנגד החלטה זו אך ללא הצלחה. בספרו 'הר הבית', הרב מתאר את הרגע שלאחר כיבוש הר הבית ואת המאבקים שהיו לו על מנת להוביל לתפילה של יהודים בהר הבית, תוך כדי שהוא מראה את המקומות בהר הבית המותרים לכל השיטות. בהיותו גאון בתורה שבכתב ובתורה שבע"פ ובפרט בירושלמי, הרב הכניס שינוי בתפילת נחם הנאמרת בתשעה באב, ומתאימה כל כך להיום: "ולישראל עמך נתתה נחלה, ולזרע ישורון הורשתה. נערה, ד' אלוקינו, מעפרה, והקיצה מארץ דוויה, נטה אליה נהר שלום וכנחל שוטף כבוד גויים".

הרב נפטר בתל אביב ליל שבת פרשת חיי שרה, כ"ד חשון התשנ"ה (1995) ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים תנצב"ה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע