chiddush logo

מגילת רות

נכתב על ידי אבי מורגנשטרן, 17/5/2018

 במגילת רות אנו רואים שרות הלכה ללקט בשדה של בועז שהיה גדול הדור והשלישי משלושת האחים אלימלך,טוב ובועז.

כלומר שהוא היה גואל של רות אבל האח - טוב, היה קודם לו. רק הבעיה שטוב החזיק מדעה ש"מואבי ומואבית לא יבואו בקהל  ולכן לא היה באמת מועמד לגאול את רות ולייבם אותה. אז בועז בעצם היה המועמד האקטואלי .רות ונעמי ידעו זאת ולכן נעמי הורתה לרות ללקט רק בשדות של בועז שאולי הוא ישים לב אליה ויגאל אותה. אבל בפועל הוא כן שם לב אליה אך לא גאל אותה...

ביום האחרון של עבודות הגורן נעמי יעצה לרות לעשות משהו נועז כדי ללחוץ על בועז שיגאל אותה.

הסיפור ידוע אבל יש שם פסוק בהוראות של נעמי לרות  שעליו אנו נתעכב מעט.

"ורחצת וסכת ושמת שימלותיך"

ושמת שמלותיך ברור להחליף בגדים.ורחצת אומרים המפרשים שזאת טבילה מטומאה. וסכת זה הרחיצה והסיכה בסבון ובשמים וכדומה. ע"כ.

כשקראנו אח"כ את פרשת עשרת הדיברות גם שם יש פסוק מאוד דומה בהכנות לקבלת התורה. "וקידשתם וכיבסו שימלותם".

יש כאן הקבלה מסויימת להכנה שרות הכינה את עצמה. וקידשתם זה להתקדש ולהיטהר ולא להיות טמאים- אל תיגשו אל אישה. והחליפו שמלותם מקביל לושמת שימלותיך אבל במדבר היה להם בגד אחד בלבד שהיה גודל איתם ולא בלה. אז איך הם יכולים להחליף בגדים? על ידי כיבוס. כך מחדשים את הבגד ולובשים וזה הכי- החלפת בגדים שהם יכלו לעשות בסיטאציה שלהם.

עכשיו נראה עוד כמה מקומות בתנך שבהם יש דבר מקביל  והמשותף ביניהם זה בעצם שאצל כולם יש הכנה למלכות.

יוסף הצדיק: ויריצוהו מהבור ויגלח ויחלף שימלותיו ויבוא אל פרעה. בהכנה שלו למלוכה מופיע שהוא החליף בגדים. למה לא מופיע שהוא היטהר? הרי בודאי שאחרי שנים בבור הוא הלך להתרחץ ואם הוא התגלח בודאי ק"ו שהתרחץ?למה לא כתוב את זה? כי הוא היה יוסף הצדיק והיה טהור הוא לא נטמא ולכן לא היה לו צורך להטהר.

אסתר המלכה  כהכנה לבואה אל המלך ובפעולה זו בעצם היא הפכה באמת לאשת המלך וראויה למלכות (כאשר אבדתי אבדתי וד"ל) אז"ותלבש אסתר מלכות" .

החלפת בגדים שנכון שהוא תרתי משמע- שגם לבשה רוח הקודש שהשכינה זה בחינת מלכות - הנוקבא.

למה לא הטהרה? ואפילו שאנו יודעים שותתחלחל המלכה מאוד אז היתה טמאה? כי לנוכרי לא היתה צריכה לכך הם לא מצווים על נידה.

וגם מרדכי כשהמן עשה את "קח את הלבוש ואת הסוס ועשה כן למרדכי... גם רחץ אותו וקישט אותו והחליף לו  בגדים לבגדי מלכות.

המשותף לכל הנ"ל הם הכנה למלכות  מרדכי אסתר ויוסף כבר אמרנו .אצל רות הכינה עצמה להיות אימה של מלכות.ומה עם קבלת התורה?

המעמד הר סיני הייתה חתונה כביכול של הקב"ה עם ישראל. אז דבר ראשון אפשר להגיד שישראל הפכו למלכים ובני מלכים במעמד זה. אבל קצת יותר עמוק  המפרשים אומרים שהקב"ה שכתוב שירד על הר סיני אז כביכול לא כולו ירד - כסא הכבוד נשאר למעלה אך היה חיבור של הספירה האחרונה שהיא ירדה על הר סיני ומעליה כל שאר הספירות שמחוברות לה. ומהי הספירה שירדה על הר סיני וכביכול התחברה לישראל? כמובן- מלכות.ושוב גם כאן מלכות מסמל את הנוקבא  ומקיפה את היסוד- הזכרות ככתוב אישה תסובב גבר. אז היה חיבור מושלם בין הדוכרא והנוקבא שזה ייחוד וזה חיבר כביכול את השכינה -נוקבא שירדה על הר סיני והתחבר למטה עם ישראל ולמעלה עם קודשא בריך הוא. אז גם כאן לחיבור הזה של מלכות ומעלה עם ישראל גם היה צריך התקדשות והחלפת בגדים. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע