chiddush logo

נקודה שבועית פרשת "פינחס" ה'תשע"ח

נכתב על ידי ידד, 5/7/2018

 


 

 

כמעט כל בני האדם זכו בפעולה מסוימת שאין לנו באמת יכולת לקבוע אם היא תיעשה או לא, היא פשוט מתבצעת מעצם החיים שלנו ביום יום, והיא הראיה.

כל מי שזכה במאור עיניים מתעורר בבוקר, פוקח את עיניו ופשוט רואה, הוא אולי רואה טוב יותר או טוב פחות (ואז ירכיב משקפיים), אך כל עוד לא יעצום עיניו הוא פשוט יראה. הוא יראה מה שעיניו רואות. הוא יראה מה ששכלו ירצה ויקבע לו לראות, אבל יראה.

התברכנו בכך.

לא סתם קיימות הרבה ברכות ראיה: על ראיית אנשים מסוימים, על ראית מעשה טבע כמו ים גדול, קשת וברקים, על ראיית אילנות וגם על ראיית מקומות.

מצאו חז"ל שיש עניין לברך כשרואה אדם דברים מסוימים.

בפרשתנו, פרשת פינחס, פונה ה' למשה בפרשייה קצרה של שלושה פסוקים ומצווה עליו לראות: "ויאמר ה' אל משה עלה אל הר העברים הזה וראה את הארץ אשר נתתי לבני ישראל, וראיתי אותה ונאספת אל עמיך..." - אמנם אנו רחוקים מתיאור פטירתו של משה בסוף חומש דברים אך כבר כעת ה' מצווה אותו שיראה את הארץ אליה הוא נאסר להיכנס.

אמנם משה התפלל והתחנן רבות כדי שיוכל להיכנס אך ה' הסכים ונתן למשה אך ורק לראות את הארץ מבחוץ. 

משה ברצונו להיכנס לארץ רצה לקיים מהמצוות התלויות בארץ אך כעת כשמתאפשר לו לראותה בלבד עלינו להבין שמבחינת ה', גם ראיית הארץ מוסיפה למשה קדושה. אמנם זו אינה קדושה כפי שהייתה אם היה זוכה להיכנס אך חלק מקדושת הארץ ניתן לספוג מראייתה.

ובאמת משה בבקשותיו הביע גם את הרצון לראות את הארץ: "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה... ההר הטוב הזה והלבנון", ו ה' נענה למשה ביד רחבה שיראה לא רק את ההר הטוב אלא את כל הארץ.

לראיה כוח השפעה גדול על האדם. כאשר אדם רואה משהו הוא מתחבר אליו יותר טוב, הוא חי אותו, לטוב וגם לרע. לא סתם בלעם בשבוע שעבר בפרשת בלק ביקש לראות את ישראל כשמקלל אותם כי עינו הייתה רעה והיא השפיעה עליו, ורצה לראות אותם למרות שיכל לקלל מביתו.

מכאן ראינו שלעין יש מימד מעבר לחוש הראיה הפשוט. ראיית דבר רוחני כגשמי מחדירה ומטמיעה אותו בעיני הרואה עמוק בתוך אישיותו.

שנזכה תמיד לראות דברים טובים ורק בעין טובה!

(ע"פ הרב נבנצאל)

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

 

הראיה,מאור עיניים,מתעורר,ים גדול,קשת,ברקים,ראיית אילנות,ראיית מקומות, התפלל,התחנן,מטמיעה,





להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע