chiddush logo

מקורם של כתמי שמש - פגיעת אסטרואיד

נכתב על ידי ilan sendowski, 6/9/2018

 כתמי שמש הם כתמים כהים המופיעים על פני השמש. הכתמים האלה הם יחסית קרים יותר ונראים כמו חורים על פני השמש. ברגע שהכתם מופיע הוא נמשך בממוצע כשבועים: ממספר שעות עד מספר חודשים. כמות הכתמים משפיעה על הקרינה מהשמש ועל מזג האוויר על כדור הארץ. חוקרים מצאו שיש מחזוריות גלית במספר הכתמים. מנתונים היסטוריים המחזור נמשך מתשע עד אחד עשר שנים.

 

למרות שלמדענים אין הסבר, הם מעלים אפשרות שהכתמים נוצרים בגלל תנודות בשדה המגנטי של השמש ובועות רתיחה בפלסמה. סביר להניח שהשדה המגנטי של השמש הוא שותף לתהליך, לפחות לאחר שהכתם נוצר ויצר הפרעה במעטפת השמש.

 

ישנם צילומים של נאסא שבה נראית השמש מסתובבת על צירה, והכתם נע עם פני השמש. בסרטון של הכתם נראה אזור גדול של כתם, ואחריו מספר רב של כתמים מפוזרים, כזנב, שהולכים וקטנים ככל שמתרחקים מהכתם הראשי. לאחר הווצרות הכתמים, יש מערבולות מסביב שיוצרות ומאחדות את הכתמים. ישנם צילומים המראים התפרצות לכל הכיוונים כאשר הכתם מתחיל בדומה לפגיעה של אבן במים.

 

https://www.independent.co.uk/news/science/nasa-sun-hole-75000-mile-wide-star-solar-system-space-a7838521.html


ניתן לחשוב שמטאור או אסטרואיד פגע בשמש. המטאור נכנס לאטמוספרת השמש, התפרק לחלקים קטנים שהפכו לזנב שלו. החלק הגדול המשיך לנוע במהירות ופגע בשמש, וכך נוצר הכתם הגדול מלפנים. החלקים הקטנים יותר איבדו מהירות באטמוספרת השמש ופגעו בשמש מאוחר יותר, ולכן הם קטנים יותר ומופיעים מאחורי הכתם הראשי. הפגיעה בגז של השמש יצרה הפרעה ומערבולות ופגעה בתהליך האטומי של הפיכת מימן להליום ושחרור אנרגיה. בנוסף, בדיוק בצד השני של השמש, לפי מסלול התנועה של האסטרואיד שפגע, נוצרת התפרצות סולרית של גזים חמים כאשר החלק הגדול יוצא ועוזב את השמש. קיימת אפשרות שהאסטרואיד הזה ישוב ויפגע בשמש פעם נוספת במחזורים הבאים שלו. ייתכן שאסטרואיד שמכיל כמות גדולה של ברזל, הנע במהירות רבה, נמס אבל אינו נכלה בחום השמש, יגרום לשינוי בשדה החשמלי של השמש.

 

למרות שהכתמים עצמם קרים יותר, יחד עם ההתפרצות הסולרית והפעילות סביב לכתם הקרינה היא חזקה יותר, וכאשר יש שפל במספר הכתמים כדור הארץ מתקרר.

 

סביר שיש אזור של מטאורים ואסטרואידים שעובר קרוב לשמש כל מספר שנים, חלק מהם נלכד בגרביטצית השמש ופוגע בה ועובר דרכה, וכך נוצרים הכתמים. יהיה מעניין לחקור את רגע הווצרות הכתם וההתפרצות הסולרית שלאחריו, ולמצוא את קבוצת המטאורים האלה שגורמים לכתמים האלה.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר   מגילת ההיפוכים                         AMAZON   אופיר ביכורים   ע-ברית   
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות    AMAZON   
אופיר ביכורים   מנדלי     
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON 
  סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע